این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش آرامسازی عضلانی و تنشزدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی بر اضطراب دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی سهگروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعۀ آماری شامل دانشجویان با اضطراب بالا بود که از بین آنها 60 نفر از طریق نمونهگیری تص چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش آرامسازی عضلانی و تنشزدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی بر اضطراب دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی سهگروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعۀ آماری شامل دانشجویان با اضطراب بالا بود که از بین آنها 60 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایش، شامل گروه آرامسازی عضلانی و گروه تنشزدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی و گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامۀ اضطراب کتل (کتل، 1958) و بازخورد زیستی پاسخ گالوانیک پوست (خدادادی، 1373) بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر کاهش اضطراب تفاوت معناداری (01/0 P < ) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که آرامسازی عضلانی و تنشزدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی در تأثیر بر اضطراب با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ، بررسی ارتباط بین بخشش و سرسختی با امید در دانشجویان بود. در این پژوهش که توصیفی از نوع همبستگی است از میان 6400 دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، 120 دانشجوی کارشناسی (60 پسر و 60 دختر) براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس امید اشنای چکیده کامل
هدف این پژوهش ، بررسی ارتباط بین بخشش و سرسختی با امید در دانشجویان بود. در این پژوهش که توصیفی از نوع همبستگی است از میان 6400 دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، 120 دانشجوی کارشناسی (60 پسر و 60 دختر) براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس امید اشنایدر (1991) با پایایی 79/0، مقیاس سرسختی اهواز (1377) با پایایی 77/0 و مقیاس بخشش والکر و گارسوخ (2002) با پایایی 71/0 را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با نرمافزار SPSS و روشهای آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین امید با سرسختی (51/0 = r ) ؛ و امید با گذشت (53/0 = r )؛ و سرسختی با گذشت (46/0= r )، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سرسختی و گذشت هر دو توانستند تغییرات مربوط به امید را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی کنند (37%= R2 ، 001/0> P ). نتایج نشان داد که بخشش و سرسختی نقش مهمی در امید دانشجویان دارد. بنابراین در حضور متغیرهای سرسختی و بخشش احتمال افزایش امید در دانشجویان بیشتر میشود.
پرونده مقاله
ﻫﺪف ﻋﻤﺪۀ این تحقیق، بررسی ساختار عاملی تأییدی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس فردگراییـ جمعگرایی اوکلند ( AICS ) در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان بود . بدین منظور 274 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1390 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور برر چکیده کامل
ﻫﺪف ﻋﻤﺪۀ این تحقیق، بررسی ساختار عاملی تأییدی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس فردگراییـ جمعگرایی اوکلند ( AICS ) در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان بود . بدین منظور 274 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1390 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی سازۀ مقیاس فردگراییـ جمعگرایی اوکلند، از روش تحلیل عاملی اکتشافی ( EFC ) و تأییدی ( CFA ) استفاده شد. نتیجۀ تحلیلهای صورت گرفته 5 عامل است که 67 درصد واریانس مشترک را تبیین میکند و معادلۀ ساختاری مدل 5 عاملی، بهترین برازندگی را با دادهها نشان داد. همچنین ضریب پایایی عوامل مقیاس، به روش ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ و آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ، 83/0 تا 91/0 بهدست آمد. همخوانی شاخصهای روانسنجی بهدست آمده در این پژوهش، با نتایج سایر پژوهشها، گویای مناسب بودن مقیاس فردگرایی ـ جمعگرایی اوکلند، بهمنظور استفاده در پژوهشها در جامعۀ ایران است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش مقایسۀ باورهای غیرمنطقی در مصرفکنندگان شیشه و افراد عادی بود. به همین منظور ابتدا به روش نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان به مرکز جامع اعصاب و روان اصفهان 36 بیمار مبتلا به سوءِ مصرف شیشه انتخاب شدند. گروه گواه شامل 36 نفر از دانشجویان و کارمن چکیده کامل
هدف این پژوهش مقایسۀ باورهای غیرمنطقی در مصرفکنندگان شیشه و افراد عادی بود. به همین منظور ابتدا به روش نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان به مرکز جامع اعصاب و روان اصفهان 36 بیمار مبتلا به سوءِ مصرف شیشه انتخاب شدند. گروه گواه شامل 36 نفر از دانشجویان و کارمندان دانشگاه پیام نور اصفهان نیز به روش تصادفی ساده و براساس ملاکهای سن، جنس و تحصیلات با گروه بیمار همتاسازی شدند. پس از انتخاب آزمودنیها، آزمون افکار غیرمنطقی جونز ( IBT ) در مورد هر دو گروه اجرا شد. نتایج با روش t گروههای مستقل تحلیل شد و مشخص گردید که گروه سوءِ مصرفکنندۀ شیشه نسبت به گروه گواه باورهای غیرمنطقی بیشتری دارد. همچنین نمرات گروه بیمار نسبت به گروه گواه در خردهآزمونهای نگرانی بیش از اندازه توأم با اضطراب در مورد آینده ( AO ) ، اجتناب از مشکلات ( PA ) ، وابستگی ( D ) و درماندگی نسبت به تغییر ( HC ) بیشتر بود (05/0 P < ).
پرونده مقاله
هدف این پژوهش مقایسۀ عدالت سازمانی ادراک شده و میل به بروز خشونت بر پایۀ متغیرهای جمعیتشناختی است. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری، همۀ کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها 289 نفر به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب و به ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ عدالت س چکیده کامل
هدف این پژوهش مقایسۀ عدالت سازمانی ادراک شده و میل به بروز خشونت بر پایۀ متغیرهای جمعیتشناختی است. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری، همۀ کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها 289 نفر به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب و به ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ عدالت سازمانی (گلپرور و همکاران، 1386) و پرسشنامۀ محققساخته میل به بروز خشونت در محیط کار پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تحلیل شد. یافتهها نشان داد که فقط در میزان عدالت رویهای بین کارکنان مجرد و متأهل (05/0 P ).
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین سهم خودمتمایزسازی، اعتماد، شرم و گناه در پیشبینی سازگاری زناشویی اجرا شد. پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و جامعۀ آماری آن، زنان معلم، متأهل و شاغل در آموزش و پرورش شهر نورآباد بودند. از میان آنها 150 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین سهم خودمتمایزسازی، اعتماد، شرم و گناه در پیشبینی سازگاری زناشویی اجرا شد. پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و جامعۀ آماری آن، زنان معلم، متأهل و شاغل در آموزش و پرورش شهر نورآباد بودند. از میان آنها 150 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامههای خودمتمایزسازی (اسکورن و فراید لندر، 1999)، مقیاس اعتماد (رمپل و هولمز، 1986)، آزمون عاطفۀ خودآگاه (تانگنی واگنر و گرمزو، 1992) و مقیاس سازگاری زن و شوهر (اسپانیر، 1976) مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها از طریق آمار توصیفی ( فراوانی، شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی و محاسبۀ ضریب همبستگی) و آمار استنباطی (رگرسیون چندمتغیره به شیوۀ گام بهگام) تجزیه و تحلیل شد . یافتههای پژوهش نشان داد که خودمتمایزسازی، اعتماد و شرم با سازگاری زناشویی رابطۀ معنادار دارند ( 01/0 P < ) و قادر به پیشبینی سازگاری زناشویی هستند. این سه متغیر با هم 35 درصد از تغییرات سازگاری زناشویی را تبیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد که گناه با سازگاری زناشویی رابطۀ معنادار ندارد ( 01/0 P < ) و قادر به پیشبینی سازگاری زناشویی نیست و از معادلۀ رگرسیون خارج شده است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسۀ ابعاد نظریۀ ذهن در کودکان اوتیسم و عادی 5 تا 10 سال شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّیـ مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش کودکان پسر مبتلا به اوتیسم (5 تا 10 سال) شهر اصفهان بود که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس 15 کو چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسۀ ابعاد نظریۀ ذهن در کودکان اوتیسم و عادی 5 تا 10 سال شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّیـ مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش کودکان پسر مبتلا به اوتیسم (5 تا 10 سال) شهر اصفهان بود که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس 15 کودک پسر مبتلا به اوتیسم که توانایی کلامی مناسبی داشتند، انتخاب گردیدند. 15 کودک عادی نیز از همان ناحیه که از نظر متغیرهای جمعیتشناختی با کودکان مبتلا به اوتیسم همگن بودند، بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون نظریۀ ذهن موریس و همکاران (1999) که روایی و اعتبار آن در حد مطلوبی گزارش شده است، استفاده گردید. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم در کل آزمون و همچنین سطوح خردهآزمونهای نظریۀ ذهن نمرات پایینتری را نسبت به کودکان عادی کسب کردند و تفاوت معناداری بین دو گروه (001/0 P < ) وجود داشت. بنابراین میتوان گفت که کودکان مبتلا به اوتیسم محرکهای پیرامون را به گونههایی متفاوت از کودکان عادی مورد توجه و تفسیر قرار میدهند
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش پژوهش علّیـ مقایسهای و جامعۀ آماری همۀ کودکان عقبمانده ذهنی شهر تهران در سال 1389 بود که به روش نمونهگیری در دسترس 60 کودک آموزشپذیر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پس چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش پژوهش علّیـ مقایسهای و جامعۀ آماری همۀ کودکان عقبمانده ذهنی شهر تهران در سال 1389 بود که به روش نمونهگیری در دسترس 60 کودک آموزشپذیر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی و 30 کودک غیرمبتلا (15دختر و 15 پسر) بهعنوان نمونۀ پژوهش، انتخاب شدند. آزمودنیها با استفاده از نسخۀ تجدیدنظر شدۀ آزمون سنجش مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) ارزیابی شدند و دادهها از طریق آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات مهارتهای ادراک بینایی در دو گروه معنادار است (05/0 P < ). همچنین نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در هر یک از اجزای مهارتهای ادراک بینایی به غیر از اکمال بینایی، ضعیفتر از کودکان غیرمبتلا بوده و این ضعف در گروه پسران مبتلا بیشتر است. نتایج این بررسی لزوم در نظر گرفتن ویژگیهای ادراک بینایی کودکان مبتلا به اختلال رشدی در هنگام طراحی یا توسعۀ مداخلات درمانی و آموزشی را متذکر میشود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش پیشبینیکنندگی هوش هیجانی در اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیری است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان و نمونۀ آماری 71 دانشجو (36 دختر و 35 پسر) بودند که بهصورت تصادفی طبقه چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش پیشبینیکنندگی هوش هیجانی در اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیری است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان و نمونۀ آماری 71 دانشجو (36 دختر و 35 پسر) بودند که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارتاند از: پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و آزمون هوش هیجانی پترایدز ـ فارنهایم (2001) . دادههای گردآوری شده به روشهای آماری توصیفی و استنباطی رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی (54/0- = r ) رابطه وجود دارد ( 001/0 P < ) و هوش هیجانی 29 درصد اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکند ( 001/0 P < ) .
پرونده مقاله