پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی مشهد
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتسید محمدحسین حسینی روش 1 , امیر مقدم 2
1 - استادیار، گروه علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ورزشی، رفتار حرکتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: پیش بینی, کیفیت خدمات, باشگاههای بدنسازی, درجه بندی, طول عمر مشتری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی شهر مشهد بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی با رویکرد پیشبینی میباشد. جامعه آماری این مطالعه شرکتکنندگان در باشگاههای بدنسازی شهر مشهد است که حداقل شش ماه سابقه فعالیت داشتند. روش تعیین حجم نمونه بر مبنای جامعه نامشخص که حداکثر 384 نفر نمونه به تفکیک در باشگاه های مورد نظر از لحاظ همکاری و در دسترس بودن برحسب امتیاز باشگاهها بصورت درجه یک تا سه تعیین و مورد مطالعه قرار گرفتند که 1 ممتاز، 2 خوب و 3 عادی است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات پارماسون و همکاران (1985) و پرسشنامه ارزش چرخه عمر مشتری واو ولی (2011) که به صورت خوشهای، بین مشتریان باشگاههای بدنسازی توزیع شد. به منظور توصیف داده های مذکور با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس شاخصهای میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد محاسبه گردید و در سطح استنباطی جهت بررسی فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری (SEM ) و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد، در سطح اطمینان 95 درصد می توان گفت که کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای بدنسازی بر ارزش طول عمر مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد و بین ارزش طول عمر مشتری و درجه بندی باشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. کیفیت خدمات ارائه شده و درجهبندی باشگاه تاثیر معناداری روی طول عمر مشتری دارد، بنابراین به مدیران باشگاه پیشنهاد میشود تا توجه بیشتری به بحث مولفههای افزایش کیفیت خدمات و درجه بندی باشگاه داشته باشند.
The purpose of the present study is to review an estimation of customer lifetime value (CLV) based on quality of services provided by Mashhad body building gyms. The research method was correlational description and it had an estimation approach. The Research statistical population consisted of those who enrolled in body building gyms in Mashhad for at least 6 months, among whom 384 members were studied in different gyms ranked from 1 to 3 with respect to their cooperation and accessibility. The research instruments consisted of 2 standard questionnaires including Services Quality by Parmason et al. (1985) and Customer Lifetime Value by Vow Vali (2011) which were distributed among the customers in the gyms through a stratified way. SPSS and LIZREL software programs were used for data analysis. The results showed that by 95% confidence level it can be said that quality of services provided by the gyms can have a significantly positive effect on CLV while no significant correlation was observed between CLV and ranking of the gyms. On the other hand, quality of services and ranking of the gyms have a significant impact on CLV. Therefore, it is recommended to the directors of the gyms to pay more attention to the components which enhance service quality and ranking of their gyms.
1. ابراهیمینژاد، مهدی؛ زارع، فرجام؛ حسینی، سیدسجاد؛ رضائی، زهرا (1396). بررسی تأثیر هوش فرهنگی و هوش سازمانی بر چابکی سازمانی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان فارس). پژوهش نامه مدیریت تحول، شماره 18،صص 65-47.
2. ابطحی¬نیا، عاطفه؛ راستگو، سمانه (1397). تبیین نقش هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی (کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی). نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال 6، شماره 1، صص 142-125.
3. امیرتاش، عبدالرضا؛ کامکاری، کتایون و افشاریان، محمدجواد (1395). ارايۀ الگوي مدل ارتباطي هوش سازماني و اثربخشي سازماني مديران باشگاه هاي بدنسازي شهر تهران، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 34، صص 55-66.
4. باقرزاده، مجید؛ کبری دیباور، احمد (1389). تبیین ارتباط هوش سازمانی با چابکی سازمانی. فصلنامۀ مدیریت کسب و کار، شماره 5، سال دوم، صص 121-103.
5. براتی، مهری؛ مستحفظیان، مینا؛ جعفری، سعید؛ رهبری، سمیه (1398). طراحی مدل رابطۀ بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 11، شماره 57، صص 238-217.
6. حسنی، کاظم و علی یار، شهاب (۱۳۹۵). بررسی رابطۀ هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه پیام نور استان کردستان در سال 1394، سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، https://www.civilica.com/Paper-PCCONF03-PCCONF03_049.html
7. جمال¬نژاد، فاطمه (1396). رابطۀ مدیریت دانش و اثربخشی سازمان با نقش واسطۀ چابکی سازمانی مورد مطالعه مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البرز. پایاننامه. غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی- واحد صفادشت، کارشناسی ارشد.
8. ذبیحی، محمدرضا؛ طباطبائی، سید سعید؛ قمری، محمدرضا؛ حنیف اسدی، محمد (1394). تعیین رابطۀ هوش سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان¬های دانشگاه علوم پژشکی مشهد. مجلۀ دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 9، شماره 1، صص 54-43.
9. زارعی، فاطمه؛ نادری¬زاده، غلامرضا و پاکیزه، علی (1398). بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و اثربخشی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان دشتی. پنجمین کنفرانس بین¬المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب¬و-کار.
10. زند، علیرضا؛ شازندی اسماعیلی، محمد و زارعی، علی (1398). تأثیر چابکی سازمانی بر اثربخشی هیأت¬های کشتی کشور. فصلنامۀ علوم ورزش، دوره 11، شماره 346 شماره پیاپی 4267، صص 90-81.
11. شیری، اردشیر؛ محسنی مقدم، اکرم؛ فیضی، شمس الدین (1393). رابطۀ بین هوش سازمانی و چابکی سازمانی در استانداری ایلام. فرهنگ ایلام، دوره 15، شماره 44 و 45، صص 36-22.
12. عابدینی، بیژن؛ میرجعفری، سیدعلیرضا؛ رئیسی، عاطفه (1396). بررسی رابطۀ بین هوش سازمانی با چابکی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش کارکنان آموزش و پرورش. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، دوره سوم، شماره 1/1، صص 156-141.
13. عزیزی، مهدی؛ صادقی، حمید و کرمی، رضا (1394). بررسی نقش واسطه¬ای یادگیری سازمانی در ارتباط میان هوش سازمانی با چابکی سازمانی، نوآوری¬های مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره اول (مسلسل 41)، صص 111-126.
14. عصاری، ناصر؛ فردائی بنام، کیوان؛ سیادت، سید علی؛ هویدا، رضا (1394). بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و هوش سازمانی در آموزش عالی، مطالعۀ موردی: کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان. نامۀ آموزش عالی، دورۀ جدید، سال هشتم، شماره سی و یکم، صص 94-77.
15. علیزاده، نادی؛ پایدار، فرانک و انصاری، حمزه علی. (1399). بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش با هوش سازمانی و چابکی سازمان در بین مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مدیریت فرهنگی، 14، شماره 2 (پیاپی 48). صص 101-87.
16. علیزاده، فریده؛ کلاته سیفری، معصومه و ابوجعفری، منصوره (1396). تعیین ارتباط هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان، دوره 13، شماره 25، ص1.
17. عیدی، حسین؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ یوسفی، بهرام و سجادی، سید نصرالله (1391). بررسی اثربخشی سازمانی
فدراسیون¬های منتخب ورزشی ایران، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال دوم (دهم پیاپی)، شماره 4 (بیستم پیاپی)، صص 120-134.
18. فرزی، حامد؛ عباسی، همایون، زردشتیان، شیرین (1394). تبيين رابطة هوش سازماني و چابكي سازماني با كارآفريني سازماني در وزارت ورزش و جوانان ايران. مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 5، 729-713.
19. فلسفی¬نژاد، حسین؛ دهقان دهنوی، حسن و نایب¬زاده، شهناز (1401). شناسایی مقوله¬های راهبردی در رابطۀ هوش سازمانی با عملکرد کارکنان شرکت بیمۀ البرز. فصلنامۀ نوآوری¬های مدیریت آموزشی، دوره 17، شماره 2 (مسلسل 66)، صص 16-1.
20. قبادی، اعظم (1400). بررسی تأثیر هوش سازمانی کارکنان بر ارتقای اثربخشی شهرداری همدان. فصلنامۀ علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 5، شماره 19، صص 217-204.
https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1096
21. کردجزی، زهرا؛ شریف زاده، فتاح؛ حسین پور، داوود (1394). بررسی اثر چابکی سازمان بر اثربخشی سازمان به روش پیرسون- مطالعه موردی. کنفرانس ملی مطالعات هنر و پژوهشهای علوم انسانی، تهران، مؤسسه مدیریت دانش شباک، https://www.civilica.com/Paper-ASRH01-ASRH01_054.html
22. کیانی، محمد مهدی؛ بهرامی، محمد امین؛ منتظرالفرج، راضیه؛ فلاح زاده، حسین؛ محمدزاده، مرتضی (1395). بررسی رابطۀ هوش سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان¬های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجلۀ پژوهش سلامت محور، 2 (2): 117-105.
23. محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمد رحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی، چاپ دوم، مهربان نشر.
24. محمدقاسمی، غلامرضا (1401). تعیین رابطۀ چابکی سازمانی و اثربخشی سازمانی. هشتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزۀ علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران،https://civilica.com/doc/1494093
25. نجفی¬خواه، رقیه و مؤمنی، عصمت (1397). رابطۀ هوش سازمانی و اثربخشی در کتابخانه¬های عمومی استان گیلان از دیدگاه کتابداران. دانش¬شناسی، دوره 11، شماره 43، صص 90-75.
26. نظری، شهرام؛ حسینی، حیدر؛ مراد علیزاده، بهناز (1397). ارتباط بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت¬های ورزشی استان آذربایجان غربی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره پنچم، شماره 3 (پیاپی 19)، صص 20-11.
27. یارویسی، رضا؛ فتاح، ناظم و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه (1397). بررسی کیفی جایگاه توسعۀ هوش سازمانی به مثابۀ مزیت رقابتی در سازمان¬های آموزشی، فصلنامۀ علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال 12، شماره 1، پیاپی (40)، صص 273-294.
28. Baskarada, s & Koronios, A (2018). The 5s Organizational agility framework: a dynamic capabilities perspective. International Journal of Organizational Analysis.p: 331-342.
29. Choo, C. W (2013). Information culture and organizational effectiveness International. Journal of Information Management, 33(5): 775-779.
30. Dove, R. (2001). Responsibility: The language, structure, and culture of the agile enterprise. New York: Wiley.
31. Kavosi, Z., Delvari, S., Kiani, M.M., Bastani, P., Vali, M., & Salehi, M. (2021). Modeling organizational intelligence, learning, forgetting and agility using structural equation model approaches in Shiraz University of Medical Sciences Hospitals. BMC Research Notes, pp 1-8. https://doi.org/10.1186/s13104-021-05682-w
32. Mohammad Ghasemi, G. R (2015). Examining the Relationship of Organizational Agility and Organizational Forgetting with Organizational Effectiveness. Journal of Service Science and Management, 2015, 8, 443-451
http://www.scirp.org/journal/jssm, http://dx.doi.org/10.4236/jssm.2015.83045
33. Rahdarpour, j., & Sheykhi, A (2016). Relationship between Organizational Intelligence, Organizational Learning, Intellectual Capital and Social Capital Using SEM (Case Study: Zabol Organization of Medical Sciences). Internationational Journal of Humanities and Cultural Studies. ISSN 2356-5926. 2 (4): 2076-2086.
34. Rasouli, E., Soodi, S., & Jafarzadeh., Z (2016). Studying the relationship between
organizational intelligence and organizational agility of employees of Payame Noor University of Sari. International Journal of Organizational Leadership, 5(2016) 426-432.
35. Rayat, M., & Rezaei Kelidbari, H. R (2017). The Effects of Business Intelligence on the Effectiveness of the Organization (Case Study: Airline Companies in Iran). Review of European Studies; Vol. 9, No. 3; 2017. ISSN 1918-7173 E-ISSN 1918-7181. Published by Canadian Center of Science and Education. pp: 176-186.
36. Ramakrishnan, T., Khuntia, J., Kathuria, A., & Saldanha, T (2016). Business Intelligence Capabilities and Effectiveness: An Integrative Model. In System Sciences (HICSS). 49th Hawaii International Conference on , pp: 5022-5031.
37. Sadeghi, M., & Rezaei Kalantari, M. (2021). The Relationship between Knowledge Management and Organizational Intelligence and Organizational Agility among High School Principals. Biannual Journal of Education Experiences, Vol 4 / No 1 /Serial Number 6
38. Taboli, H., Bahmanyari,H. (2017). Organizational intelligence and agility in Shiraz University of Medical Sciences. J Health Man & Info, 4(3):81-86.
39. Uygur, A. & Ulusoy, G. (2013). Manager and Employee Perceptions on Organizational Intelligence's Effects on Performans in Enterprises. An Application. International Journal of Humanities and Social Science, 3(2), 108-124.