پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی مشهد
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
سید محمدحسین حسینی روش
1
(استادیار، گروه علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران)
امیر مقدم
2
(دانشیار، گروه علوم ورزشی، رفتار حرکتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران)
کلید واژه: پیش بینی, کیفیت خدمات, باشگاههای بدنسازی, درجه بندی, طول عمر مشتری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی شهر مشهد بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی با رویکرد پیشبینی میباشد. جامعه آماری این مطالعه شرکتکنندگان در باشگاههای بدنسازی شهر مشهد است که حداقل شش ماه سابقه فعالیت داشتند. روش تعیین حجم نمونه بر مبنای جامعه نامشخص که حداکثر 384 نفر نمونه به تفکیک در باشگاه های مورد نظر از لحاظ همکاری و در دسترس بودن برحسب امتیاز باشگاهها بصورت درجه یک تا سه تعیین و مورد مطالعه قرار گرفتند که 1 ممتاز، 2 خوب و 3 عادی است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات پارماسون و همکاران (1985) و پرسشنامه ارزش چرخه عمر مشتری واو ولی (2011) که به صورت خوشهای، بین مشتریان باشگاههای بدنسازی توزیع شد. به منظور توصیف داده های مذکور با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس شاخصهای میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد محاسبه گردید و در سطح استنباطی جهت بررسی فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری (SEM ) و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد، در سطح اطمینان 95 درصد می توان گفت که کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای بدنسازی بر ارزش طول عمر مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد و بین ارزش طول عمر مشتری و درجه بندی باشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. کیفیت خدمات ارائه شده و درجهبندی باشگاه تاثیر معناداری روی طول عمر مشتری دارد، بنابراین به مدیران باشگاه پیشنهاد میشود تا توجه بیشتری به بحث مولفههای افزایش کیفیت خدمات و درجه بندی باشگاه داشته باشند.
The purpose of the present study is to review an estimation of customer lifetime value (CLV) based on quality of services provided by Mashhad body building gyms. The research method was correlational description and it had an estimation approach. The Research statistical population consisted of those who enrolled in body building gyms in Mashhad for at least 6 months, among whom 384 members were studied in different gyms ranked from 1 to 3 with respect to their cooperation and accessibility. The research instruments consisted of 2 standard questionnaires including Services Quality by Parmason et al. (1985) and Customer Lifetime Value by Vow Vali (2011) which were distributed among the customers in the gyms through a stratified way. SPSS and LIZREL software programs were used for data analysis. The results showed that by 95% confidence level it can be said that quality of services provided by the gyms can have a significantly positive effect on CLV while no significant correlation was observed between CLV and ranking of the gyms. On the other hand, quality of services and ranking of the gyms have a significant impact on CLV. Therefore, it is recommended to the directors of the gyms to pay more attention to the components which enhance service quality and ranking of their gyms.
_||_