تحلیل راهبردی شاخصهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر چابکسر، استان گیلان)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایسید علی حسینی 1 * , فاطمه مبرهن قاسم آبادی 2 , مژگان خوشدلان 3 , آزاده مهری 4
1 - استادیار گروه جغرافیا، برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، گیلان
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، گیلان
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، گیلان
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، گیلان
کلید واژه: گردشگری شهری, مدیریت راهبردی, شاخصهای گردشگری, شهر چابکسر,
چکیده مقاله :
نبود مدیریت یکپارچه توسعه گردشگری، عدم آموزش و کمبود دانش تخصصی و نگاه سنتی به مقوله گردشگری، کمبود امکانات گردشگری و ... از مسائل گردشگری شهری است. توسعه گردشگری شهری نیاز به داشتن آگاهی از توانها و قابلیتهای موجود در فضای شهری و استفاده منطقی از آن دارد. بنابراین ارزیابی راهبردی پتانسیلها و محدودیتهای گردشگری شهر و ارائه راهبرد در بهینهسازی وضع موجود و توسعه گردشگری شهر ضروری است. این امر باید با توانهای اقتصادی، محیطی، تاریخی، فرهنگی و هویتی فضاهای جغرافیایی متناسب باشد و بر اساس شناسایی علمی توانها و خواستههای منطقی گردشگران انجام گیرد.شهر چابکسر به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی (دریا و جنگل) و زیبایی منحصر به فرد، قرارگیری در مسیر اصلی جادهای کشور، در موقعیت راهبردی قرار گرفته است به طوری که نیازمند نگاه راهبردی برای برنامهریزی راهبردی توسعه شهری است. هدف تحقیق شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر در امر گردشگری و بررسی فرصتها و محدودیتهای پیش رو، رفع موانع و ارائه راهبرد محوری برای رسیدن به توسعه گردشگری شهر میباشد. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، نوع تحقیق کاربردی و شیوه اجرای آن پیمایشی است. در این راستا پرسش نامهای با جامعه آماری 365 نفر از شهروندان و20 نفر از کارشناسان انتخاب و تکمیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل درونی و بیرونی گردشگری شهر چابکسر علیرغم دارا بودن ظرفیتهای بالفعل و بالقوه گردشگری، به علت تعدد و عمق میزان ضعفها و تهدیدها و عدم بهرهگیری درخور از فرصتهای ایجاد شده، فاصلهی زیادی با شرایط مطلوب یک منطقهی گردشگری دارد. از این رو پیادهسازی راهبرد تدافعی در مقطع کنونی مناسبترین راهبرد برای حرکت به سوی توسعه راهبردی گردشگری چابکسر است.
Lack of integrated management of tourism development, lack of education, and poor professional knowledge and traditional approach to the tourism and etc. are tourism problems of Chaboksar. Urban tourism development requires knowing the potentials and capabilities of the urban environment and the proper use of it. Therefore the strategic assessment of the potential and limitations of tourism and providing the appropriate strategy to improve the present situation and tourism development of the city is essential. It should be done corresponding to the economic, environmental, historical, and cultural and identity of different places and should be done according to scientific discovery of potentials and reasonable demands of tourists. Because of natural resources (sea and forest) and unique beauty, passing the national highway through it, Chaboksar would be strategic, so that requires a strategic planning for development. The purpose of this study is to identify the strengths and weaknesses of the city in tourism and explore the future opportunities and constraints, removing obstacles and provide a strategic approach to tourism development in the city. The research method is descriptive and analytical; the type of this study is practical and implemented mensurably. In this regard, 365 residents and 20 experts were selected and a questionnaire was completed. The results show that despite having tourism potential and actual capacities, due to the diversity and depth of the weaknesses and threats and missing the opportunities, Chaboksar is far from a tourism favorable conditions. Therefore defensive strategy at the present time is the most appropriate strategy for the development of tourism in Chaboksar.