هئومه و سومه در اندیشۀ هندوان و ایرانیان باستان
محورهای موضوعی : مسیحیتمریم نوابی 1 , احمدرضا معتمدی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: هئومه, سومه, اوستا, ریگ ودا, آئین قربانی,
چکیده مقاله :
آیین مربوط به هئومه و سومه به ترتیب ، یکی از آئی ن های محوری در ایران و هند روزگار باستانبوده است . این آئین به افشردن هئومه/سومه اختصاص داشته است . آن گونه که از اوستا و ریگ ود اپیداست صورت اول یۀ هئومه/سومه گیاهی بود که به سبب خواص آن مورد توجه بوده است .خاصیت این گیاه موجب شد تا به تدریج آئینی خاص برای آن به وجود آید . آئین تهی ۀ شرابهئومه/سومه با آداب و رسوم خاصی همراه بود . به قدری این آئین حرمت داشت که شرابهئومه/سومه تنها باید به دست روحانیون هر دو دین فراهم م ی شد. کم کم قداست این گیاه راه رابرای ظهور ایزد هئومه/سومه باز کرد و به همین جهت قطعاتی از سرودهای ریگ ود ا و اوستادرخطاب به این دو ایزد سروده شده است . بر طبق این قطعات، بزرگ ترین خویشکاری ایزدهئومه/سومه شفابخشی و بخشیدن جاودانگی است . این امر بیانگرآن است که احتمالا خاصیتدرمانی این گیاه به عنوان خویشکاری این ایزد ذکر شده است.
The ritual of Soma and Haoma is one of the most important rituals inancient India and Iran. In this ritual the plant Soma/Haoma was beingsqueezed until its juice being prepared. According to Avesta andgveda the first form of Soma/Haoma was a plant known because ofits extraordinary effects and gradually special rites was developedaround it. The rite of the preparation of Soma/Haoma juice wasaccompanied by special ceremonies and customs and it should beperformed only under the direction of the priests. Holiness of this plantgradually opened the way for appearance of a god with the same namei.e. the god Soma/Haoma. Therefore, several pieces in Avesta andRgveda were dedicated to this god. According to these pieces the mostimportant function of the god Soma/Haoma is bringing health andimmortality. It seems likely that the curative properties of this planthave been attributed to the god.