جایگاه طور اعظم یا طامة الکبری در اندیشة سهروردی
محورهای موضوعی : مسیحیتفاطمه صمدی سروکلایی 1 , رضا اسدپور 2
1 - دانشآموختة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، رشته فلسفه و حکمت اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
کلید واژه: شیخ اشراق, طامة الکبری, فنا, عقل فعال, مکاشفه, تجربه عرفانی,
چکیده مقاله :
طامة الکبری به معنای واقعهای است که عارف با عقل فعال که دهمین عقل از عقول مشایی و یا جبرییل در شریعت است، دیدار میکند. در واقع در مکتب سهروردی، که بر پایة فکر، ذکر و ریاضت میباشد، سالک با اجرای احکام و آداب طریقت و تبعیت از پیر هدایتگر، از طریق ریاضتهای مادی و معنوی به تجربهای عرفانی دست مییابد. در طی مسیر سلوک و کسب مقامات عرفانی، شخص سالک به مقام فنا نائل میشود. در این مقام او عقل فعال را رؤیت و مشاهده مینماید. عروج پیامبر اسلام به عنوان انسان کامل و کسی که به معراج رسید، میتواند گواهی باشد که دیگر انسانها نیز میتوانند همچون روح والای وی، جبرییل را ملاقات کنند و حتی از آن نیز گذر کرده و در ذات اقدس حق تعالی فانی شوند. این مقاله به بررسی چنین معنایی از طامة الکبری میپردازد.
Ṭāmat al-Kubrā or “great catastrophe” is a kind of mystical experience in which the mystic connects with the Active Intellect, the tenth of Aristotelian Intelligences or Gabriel in religious traditions. Souhrawadī’s order is based on contemplation, invocation and asceticism in which the novice should observe the religious injunctions and follow the commands of a mystical master so he/she could be able to have a mystical experience. At the final stage of his/her mystical journey the mystic experiences the state of absorption (fanā’), at the very moment he/she visits the Active Intellect. The ascension of the Prophet of Islam is an example of the transcendence of human soul and is a proof of the accessibility of it for other human beings. Even they could go beyond and could be completely absorbed in Divine Essence.