نامهای اهورامزدا در اوستا
محورهای موضوعی : مسیحیتملیحه شیرخدائی 1 , بخشعلی قنبری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: اهورامزدا, سپنته مینیو, خرد مقدس, امشاسپندان, اوستا,
چکیده مقاله :
مفهوم خدا جوهرة اصلی و بنیادی ترین مفهوم در بسیاری از متون مقدس از جمله اوستا است. دراین گونه متون، صفات و ویژگی های خداوند از طریق اسماء و نامهایی بیان شده است که هر یکمعرف جنبه ای از وجود خداوند اند. در اوستا نیز خداوند با نا مهای متعددی چون اهورامزدا کهمعرف بالاترین خرد و یکتایی کامل اوست، و نیز صد و یک نام دیگر خوانده شده است. اهورامزدادر گاهان خداوند خرد است که گیتی و مینو را به وسیلة آن می آفریند. بدین سبب جهان هستی کهسراسر نیکویی است، فعل او به شمار می آید، اما او بیکرانه و نامحدود، و گیتی کرانه مند و محدوداست. اهورامزدا قائم به ذات است و امشاسپندان که جلوه های او هستند، قائم به او می باشند. به اینترتیب، آفرینندگی و فزونی بخشی، اقتضای ذات اهورامزدا به شمار م یآید که از طریق سپنته مینیوکه خرد مقدس و هستی بخش اوست، به ظهور می رسد. در این پژوهش کوشش بر آن است که بابررسی نام های خداوند در اوستا و تفاسیر آن، صفات و ویژگی های اهورامزدا از دیدگاه دین مزداییتبیین شود.
The concept of God is the most important concepts in the sacred texts.In these texts the attributes and characteristics of God are told throughthe names, so that each name describes an aspect of God. In Avesta, asa sacred book, God has several names included Ahura Mazda and 101other names. Ahura Mazda, in Gahan, is God of wisdom who createsheaven and earth. So the universe, which is full of goodness, isconsidered as the act of God. Ahura Mazda is infinite and limitless butthe cosmos is finite and limited. Ahura Mazda is self-existing God andAmesha Spantas, the divine sparks and manifestations, depend on Him.Therefore, Ahura Mazda is inherently creative and benevolent andthese attributes are manifested through Spanta Mainyu, His holywisdom. This article tries to survey the names of God in Avesta and itsinterpretation.