خداشناسی اوپنیشادی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: اوپنیشادها برهمن نیرگونَه, پربرهمن, برهمن سگونَه, اپربرهمن, حقیقت مطلق, وحدت وجود,
چکیده مقاله :
تمایلات فلسفی سروده هایی ودایی، در اوپنیشادها به صورتی مبسوط مورد بحث قرارگرفتهاست و به جای سرودهای ستایش آمیز ودایی که مخاطبانشان خدایان و الهه ها بودند، در اوپنیشادهاجستجوی حقیقت نهفته در اشیاء، و یافتن اصل ثابت و بی تغییر پنهان در وقایع متغیّر و نا پایدارمطرح شده است . در حالی که سروده های ودایی از انشعابات مختلف و پراکندۀ وجود متعال سخنمی گویند، اوپنیشادها از حقیقت واحدی سخن به میان می آوردند که پنهان و متعالی تر از تغییراتو دگرگونی های دنیا است . خدایان ود ایی پیام آورانِ نور و فروغ یگانه اند که به صورت آفرینشکلّی و جهانی ظاهر شده است . هنگامی که از سروده های ودایی به اوپنیشادها روی می آوریم، باتغییر و دگرگونی جالب توجهی روبرو می شویم که انتقال از عینیّت به ذهنیّت ( از عینی به ذهنی )یا انتقال از سرگردانی اضطراب آور دنیای خارج به تفکّر و تأمّل در معنا و مفهومِ ذات و نفس است .اوپنیشادها به صورت تفصیلی به شرح و بیان طریق صعود باطنی می پردازند، سفری باطنی و درونیکه از طریق آن، ارواح فردی (نفوس فردی) به حقیقت غایی دست می یابند، یعنی حقیقتی که دردرونِ خود ماست حقیقتی مطلق و متعالی که از یک سو کاملاٌ منزّه و به دور از جهان پدیداری ومتفاوت از همۀ هستی و از سوی دیگر، عین هستی و عین پدیدۀ آن است.
Philosophical inclinations of Vedic hymns are considered in Upanišads indetailed. Instead of Vedic commendatory hymns addressing Gods andGoddesses, searching the hidden Truth and finding a fixed and unchangeableprinciple within transitory and unstable phenomena is viewable in Upanišads.While Vedic hymns speak of various and scattered divisions of the supremebeing, Upanišads suppose one concealed Reality more transcendent than allthe transitions and changes of the mundane world. The Vedic Gods aremessengers of the one light which is appeared as the universal creation. Byreferring to Upanišads, we encounter with an interesting transformation:transition from objective to subjective, from anxious wandering of theexternal world to a quiet meditation in depth and meaning of the essence andself. The Upanišads notice to the rout of the esoteric ascension extensively, aninterior travel by that, the individual selves would be able to acquire theUltimate Reality, the same reality which is within us. It is a supreme andAbsolute Truth which is completely different and far from the phenomenalworld and the whole cosmos; and on the other hand, is indeed identical withall the phenomena and universe