نقاط تأثیرگذاری باورهای ایرانی بر دین یهود از مسیر مکاشف هگرایی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: مکاشفه, یهودیت, دین ایرانی, منجی گرایی, ادبیات مکاشفه ای, آخرت شناسی,
چکیده مقاله :
بحث تأثیرپذیری ادیان از یکدیگر همواره از موضوعات مورد توجه دین پژوهان بوده است. در اینمیان، برخی از دین شناسان و تاریخ دانان ادیان، باورهای ایرانی را سرچشمۀ بسیاری از اینگونهتأثیرات به شمار آورده اند. یکی از نظریه های مهم این گروه از دانشمندان باور به تأثیرگذاریباورهای ایرانی بر دین یهود، و از آن طریق بر دو دین مسیحیت و اسلام است. درحالیکه بسیاری ازپژوهشگران برای چنین نظری شواهد و قرائن متعددی ذکر می کنند، برخی دیگر چنین نظری رانپذیرفته اند و به دنبال یافتن سرچشمه های دیگری برای باورهای موجود در دین هایی نظیر یهودیتو مسیحیت اند. یکی از گونه های مهم ادبیات دینی یهودی و مسیحی ادبیات مکاشفه ای است. اینادبیات که آغاز پیدایش آن به دورۀ معبد دوم باز می گردد، مفاهیم و آموزه های جالب توجه و درعین حال نویی را در خود دارد. برخی از این آموز هها را م یتوان بیش و کم در کتاب مقدس وسنت دینی یهودی- مسیحی پیدا کرد، اما برخی از آنها یا به کلی جدیداند و یا به مراتب نسبت بهخاستگاه های کتاب مقدسی خود تغییر یافته اند. برای نمونه می توان به آموزه هایی چون طرحی برایتاریخ، منج یگرایی، پیروزی نهایی خیر بر شر، آخر تشناسی، داوری و رستاخیز، فرشت هشناسی،شهود خداوند، ثنویت و ... اشاره کرد. با توجه به آنکه چنین آموز ههایی همزمان با تعاملات یهودیانبا ایرانیان در دین یهود ظهور کرد هاند، امکان آنکه باورهای ایرانی زمینۀ پیدایش چنین آموز ههاییبوده باشند، وجود دارد. مقالۀ پیش رو با بررسی مهم ترین اصول و آموزه های این گونۀ ادبی، بهتأثیرپذیری این بخش از دین یهود از باورهای ایرانی پرداخته است.
The study of the influence of religions on each other has been alwaysan interesting subject among scholars. In this context, some scholarsand historians have seen Iranian teachings as the source of manyreligious doctrines. According to a well-known theory, Zoroastrianismis the most influential religion in the history of the East and itsinfluence on Judaism and through it, on Christianity and Islam is easilytraceable. Though this theory is strongly supported by many scholars,there are others who are not convinced with such a theory and try tofind other sources for Jewish and Christian doctrines.Apocalyptic literature is an important religious genre which appearedin Jewish literature after the Second Temple period. It includes manyinteresting and new teachings, a number of which could be consideredas the continuation of the Old Testament and Jewish-Christiantraditions. There are also some new concepts and even transformedversions of the old concepts in these works. For example periodizationof history, messianism, eschatology, the final triumph of the Goodupon the Evil, the Judgment and resurrection, angelology, the vision ofGod and dualism are some of these new teachings. Since this variety ofconcepts appeared in Jewish literature just after the close contact ofJewish nation with Iranian culture, their origin could be traced back tothe similar notions in Mazdaism and other Iranian religions. This articletries to deal with this theory through analyzing apocalyptic literature.