هسکَلَه: جنبش روشنگری یهود
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: هسکَلَه, روشنگری یهودی, مسکیلیم, موسی مندلسون, زبان عبری, زبان ییدش, همگسون سازی, و مشاغل مولد,
چکیده مقاله :
در اواخر قرن هیجدۀ میلادی، چند دهه پس از نهضت روشنگری در مغرب زمین، در میانیهودیان اروپا نیز جنبشی شکل گرفت که محتوای آن همان روشنگری با درونمایه و صبغۀیهودی بود . این نهضت توسط موسی مندلسون، متفکر برجس تۀ یهودی عصر روشنگری ازآلمان، و به ویژه از برلین آغاز شد و به تدریج در دیگر شهرها و کشورهای اروپای مرکزیو شرقی، از جمله در فرانسه، انگلیس، اتریش، لهستان، ایتالیا و سرانجام روسیه نیز رونقگرفت و حدود یک قرن از حیات یهودیت را پوشش داد . طرفداران این نهضت مس کیل(مسکیلیم) خوانده می شدند، که به معنای روشنگر و روشنفکر است . محور اندیشۀ اینجنبش عقلانیت، و نقد اندیشه و حیات سنتی یهود بود و در عرصۀ عمل به انزوازدایی ازیهودیت و همگون شدن آنان با جوامع غیر یهودی گرایش داشت . از این رو، با آن دسته ازمظاهر حیات یهودی که باعث انزوای یهودیان می شد، در تقابل بود . عقلانیت، انتقاد وفلسفه محوری، ترویج آموزش علوم غیردینی و سکولار، کوشش برای ترویج زبان هایمحلی و زبان عبری و مبارزه با زبان ییدش در میان یهودیان، ترویج مشاغل مولد و تلاشبرای همگون سازی یهودیان با غیر یهودیان از مشخصه های هسکَلَه به شمار می رود.
In the late 18th Century C.E., decades after the Western Enlightenment,an Enlightening movement appeared among the European Jews. Thismovement was established by the important Jewish thinker, MosesMendelssohn in Germany and particularly in Berlin. Then it graduallyspread to other cities and countries in Central and Eastern Europe,including France, England, Austria, Poland, Italy and Russia and lastedmore than one century. The adherents of this movement were calledMaskil (pl. Maskilim) that means "an intellectual and open-minded".The central theme of the movement was rationality and criticism oftraditional Jewish life and thought. In practice, it was going to removeseclusion of the Jews and to assimilate them in the non-Jewishsocieties. Therefore, the Maskilim struggled with those symbols ofJewish life which caused their separation and isolation from the rest ofthe society. The specific characteristics of Haskalah were rationality,critical and Philosophical-mindedness, opposition to Yiddish language,promotion of secular education and secular sciences, promotion of locallanguages along with Hebrew, encouraging productive occupations,moving towards assimilation of the Jews in non-Jewish societies ofEurope and trying to involve them in social and political issues of theircountry.