اندیشۀ « عروج »در مکاشفات مزدایی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: دین زردشتی, عروج, ادبیات مکاشفه ای,
چکیده مقاله :
ادبیات مکاشفه ای 4 یکی از مهم ترین بخش های ادبیات دینی است. در این متون معمولاً سخن از کشف وشهودها و رویاهایی است که فردی برگز یده آنها را تجربه کرده است. کمتر قوم یا دینی را م یتوان یافت که ازرا جدای دنیای خدایان نمونه های از این نوع ادبی بی بهره باشد . چنین پدید اری نتیج ۀ اندیشه ای است کهدر موقعیتی فراتر می پندارد. جدایی و تقابل این دو دنیا، انسان را به این تفکر وا داش ته دنیای آفریدگان ازاست که چگونه م ی تواند پیش از مرگ به دنیای خدایان راه یابد و اسرار و رموز آن را کشف کند . این آرمانبه عوالم عروج موجب شد تا در هر منطقه و در میان هر قوم و قبیل ه ای مجموعه ای از باورها و آیین ها برایماورائی بنیان گذاشته شود و انسان به واسط ۀ آن آیین ها، خود را در دنیای خدایان سهیم بداند . در دینزردشتی نیز مواردی از عروج به عوالم فرا دنیایی وجود دارد . عروج و ملاقات های هفتگانۀ زردشت بااهورامزدا و امشاسپندان، عروج گشتاسپ، عروج کرتیر، وزیر شهیر دورۀ ساسانی و عروج ارداویرافنمونه های این اندیشه در کیش ایرانی می باشند. در این پژوهش علاوه بر آگاهی از چگونگی این عروج ها بادرونمایه های مکاشفه ای موجود در کیش زردشتی آشنا خواهیم شد.
Apocalyptic Literature is the most important and the most widespreadgenre of religious literature. In these texts, mysterious revelations arerevealed through visions or intuition to a chosen person. In manyreligious traditions the sky is abode of gods, and the earth is the homeof creatures. As a result of this idea, it is believed that there is a gapbetween the “world of gods” and “world of creatures”. By separatingthese two worlds, man tries to find a way into the world of gods tobecome familiar with it before his death. This aspiration, in everytradition led to a series of beliefs and rituals, by which man seeks toshare the realm of gods.In Zoroastrianism, like other ancient traditions, there are variousexamples of the ascension to the upper worlds; such as, the sevenascensions of Zoroaster and his meetings with Ahura-Mazda andAməshaspəntas, the ascension of Goshtasp, the ascension of Kertir, thefamous vizier of Sassanid dynasty, and the ascension of ArdaViraf.This article surveys these ascensions as well as the apocalyptic themesof Zoroastrianism.