سیمای ادبی زردشت، مانی و مزدک در آثار منظوم فارسی
محورهای موضوعی : مسیحیتمحمد جواد شریعت 1 , مریم السادات خبوشانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: آثار منظوم فارسی, زردشت, مانی, مزدک,
چکیده مقاله :
نظر به تأثیر تاریخ باستان در ادبیات فارسی نگارنده در نظر دارد سیمای ادبی سه شخصیت برجستةایرانی یعنی زردشت، مانی و مزدک را در آثار منظوم فارسی مقایسه نماید. ناگزیر، پس از بررسیردپای آنها در متون نظم و شناخت دیدگاه شعرا نسبت به این سه نام آور در می یاابیم که زردشتبیش از دو دیگر کانون توجه ادبا، البته در جهت ذم و نکوهش وی بوده است. همچنین شعرا بهجنبة هنری و مضامین زیبا سازی مانی بدون در نظر گرفتن پیامش توجه داشت هاند، حال آنکه مزدکهمواره مورد بی اعتنایی و مذمت شدید شعرا قرار گرفته است. از دلایل ک متوجهی برخی شعرا بهاین بزرگان م یتوان به غرض ورزی های سیاسی- مذهبی معاندان، ب یاطلاعی شعرا از احوال پیشینیانو نیز نفوذ اسلام در ایران و رد این سه آیین توسط مسلمانان اشاره کرد. به نظر می رسد که توجهبیش از حد به جنبة هنری مانی نیز به دلیل پنهان کردن و مرموز بودن عقاید او م یباشد.
Considering the influence of the ancient history on the Persian literature,the author intends to compare the literary features of three prominentcharacters− Zoroaster, Mani, and Mazdak− in the Persian poetry. So aftertracking them in the Persian poetry texts and surveying the opinions of thepoets in regard to these three reputable persons; we understand thatZoroaster is more often mentioned in these texts, however in negativemanner and was often reproached by poets. Moreover the poets have notedthe artistic aspects and beautifying purports of Mani, without consideringhis message. Mazdak also has been constantly neglected and intenselyreproached by poets. Among the reasons of disregarding of Persian poetryfor these three great characters, we could refer to the political and religiousreasons. Moreover the poets’ lack of knowledge about ancient people aswell as the penetration of Islam in Iran and Muslims’ rejection of thesereligions is other reasons. It seems that the extreme attention to the artisticaspects of Mani is due to his esoteric and mysterious beliefs.