سیر تحول نگاه غربی ها به اسلام
محورهای موضوعی : مسیحیترئوف نصرتیان 1 , شهرام پازوکی 2
1 - دانشجوی ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و الهیات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران ایران
2 - استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران
کلید واژه: تمدن جهانی, مجموعه کلونیایی, تاریخ مطالعات اسلامی در غرب, روش پدیدارشناسی, روش تاریخینگری,
چکیده مقاله :
مطالعات اسلامی در غرب تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. تامل در این تاریخ پر فراز و نشیب چیزهای زیادی را درباره دیدگاههای امروزین غربیان و مسلمانان درباره هم و نیز تعاملاتشان با هم به ما میگوید؛ چرا که گاه دیدگاههای کنونی، محصول میراثی از مواجهه و تعامل در گذشته است و در مواردی دیدگاههای منفی ریشه در گذشتههای دور دارد. این مقاله با مطالعه تاریخ اندیشه غرب نسبت به اسلام، از ابتدای ظهور اسلام تا قرن بیست و یکم نگاهی دیگر را به مخاطبان فارسی زبان عرضه میکند. در این نگاه تلاش شده فارغ از بازههای تاریخی و یا مکاتب جغرافیایی در مطالعات اسلامی، الگوهای مهم در این تاریخ کشف شود. این الگوها عبارتند از الگوی کتاب مقدسی، الگوی جدل، الگوی تاریخی-علمی، الگوی پدیدارشناسی و الگوی تمدن جهانی. این پنج الگو به گونهای معرفی شدهاند که تاثیرات هر کدام بر شکلگیری الگوی بعد از خود مشخص و شاخصترین نمایندگان و آثار آنها نیز معرفی شود. مطالعه این مقاله میتواند اندیشههای جدیدی را در ذهن پژوهشگران علاقهمند به مطالعات اسلام ایجاد کند و مقدمه نگارش مقالاتی جدید گردد.
This article examines the tumultuous history of Islamic studies in the West, which sheds light on current views and interactions between Westerners and Muslims. It explores the legacy of past encounters and interactions, which have shaped contemporary perspectives. The article investigates the history of Western thought about Islam from its emergence to the present, and it offers a new perspective for Persian-speaking audiences. Rather than investigating specific historical periods or geographic schools, the article aims to identify significant paradigms in Islamic studies. Five paradigms are introduced: the biblical, polemic, historical-scientific, phenomenological, and cosmopolitanism paradigms. The article highlights how each paradigm influenced the formation of the next and describes the most prominent representatives and their works. By examining these paradigms, the article provides Islamic studies researchers with new ideas and may serve as a starting point for future articles.
_||_