تعیین روایی و پایایی پرسشنامه آگاهی هیجانی در دانش آموزان دبستانی شهر تهران
محورهای موضوعی : روان سنجیعاطفه غلامرضا 1 , هائیده صابری 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: تحلیل عاملی, روایی و پایایی, پرسشنامه آگاهی هیجانی, دانشآموزان تهرانی,
چکیده مقاله :
یکی از شاخصهای نشاندهنده مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان هوش هیجانی میباشد. مهمترین مولفهی هوش هیجانی، آگاهی هیجانی است. یکی از ابزارهای نوین اندازهگیری آگاهی هیجانی در کودکان و نوجوانان پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی میباشد. هدف از این مطالعه تعیین روایی و پایایی این پرسشنامه میباشد. برای بررسی پایایی از سازگاری درونی (آلفای کرونباخ) استفاده گردید. برای بررسی روایی این پرسشنامه از روایی صوری و تحلیل عاملی تائیدی مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که این پرسشنامه با 30 سوال در سه مقیاس دارای پایایی کافی نبوده (ضریب آلفای کرونباخ کمتر از 6/0) و با حذف یک سوال از هر زیر مقیاس شرط پایایی آن تامین گردید. در نتیجه توصیه میشود از نسخه تعدیلیافته 27 سوالی که متناسب با جمعیت کودکان و نوجوانان ایرانی است، برای مطالعات آتی استفاده شود.
One of the indicators of behavioral problems in children and adolescents is the emotional intelligence. The most important component of emotional intelligence is emotional awareness. One of the novel tools for measuring emotional awareness in children and adolescents is Rieffe emotional self-awareness questionnaire. The aim of this study is to determine the validity and reliability of this questionnaire. For evaluating the reliability of this questionnaire, internal consistency, Cronbach's alpha, was used. For checking the validity of the questionnaire, Face Validity and confirmatory factor analysis based on structural equation modeling were used. The results showed that this questionnaire with 30 questions in three measures has not been sufficient reliability (Cronbach's alpha coefficient less than 6.0) and with eliminating a question of each subscale, validity condition was provided. As a result, recommended the modified version with 27 questions, that fits Iranian children and adolescents, to be used for future studies.
_||_