بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی "پرسشنامه کیفیت زندگی" در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی
محورهای موضوعی : روان سنجیمحمّدرضا یکتا 1 , فاطمه زهرا نظری 2 , مجید برزگر 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران.
2 - کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، استان فارس
کلید واژه: اعتبار, کیفیت زندگی, روایی, دانشآموزان دوره دوم ابتدایی,
چکیده مقاله :
کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامدهای مهم سلامتی به شمار میآید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخلات بهداشتی، اندازهگیری آن در بسیاری از پژوهشهای سلامتی ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم آباد و نمونه آماری 480 دانش آموز بوده که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی چو و همکاران (2017) بوده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و به منظور تایید عاملهای شناسایی شده، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان داد نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان ابتدایی از 4 عامل تشکیل شده است و همه 4 عامل آلفای کرونباخ قابل قبولی را نشان داده و اعتبار ابزار مورد تایید واقع میشود. بنابراین میتوان گفت نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) روا و پایا بوده و میتوان از آن در مراکز مشاوره تحصیلی استفاده نمود.
Quality of life today is one of the most important health outcomes that is necessary to measure in cases such as the evaluation of health interventions in many health researches. The main purpose of this study was to evaluate the validity and reliability of the "quality of life questionnaire" for elementary school students. The statistical population of the present study was the second grade students of Khorramabad and the statistical sample was 480 students who were selected by convenience sampling. The instrument used in the research was the "Quality of Life Questionnaire" of Chou et al. (2017). Exploratory factor analysis was used to evaluate the validity of the questionnaire and confirmatory factor analysis was used to confirm the identified factors. The results showed that the Persian version of the "quality of life questionnaire" for elementary students consists of 4 factors and all 4 factors show acceptable Cronbach's alpha and the validity of the tool is confirmed. Therefore, it can be said that the Persian version of the "quality of life questionnaire" is valid and reliable in the second grade elementary students (fourth, fifth and sixth grade) and can be used in academic counseling centers.
_||_