روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقصتوجه
محورهای موضوعی : روان سنجیکامبیز کامکاری 1 , فاطمه حسینی مقدم 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
2 - دانشگاه الکترونیک
کلید واژه: ", روایی تشخیصی", , ", نسخه پنجم ", , ", مقیاس هوشی وکسلر", , ", کودکان", , ", نقص توجه", ,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، به روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقصتوجه پرداخته شده است. سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح میشود که آیا نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه از روایی تشخیصی برخوردار است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روانسنجی جای گرفته که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است. جامعه تحقیق را تمامی کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 120 نفر از کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری در این تحقیق نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان میباشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که با استفاده از روش نمودار پراکنش در نسخه پنجم آزمونهای ظرفیت عدد، ظرفیت تصویر و توالی عدد- حرف دارای روایی تشخیصی میباشند. همچنین با تأکید بر روش فاصله اطمینان مقیاس حافظه فعال در تشخیص کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه دارای روایی تشخیصی می-باشند و میتوانند کودکان پیشدبستانی با اختلال نقصتوجه را از دیگر دانشآموزان تشخیص دهند.
In this research, the "diagnostic validity of the working memory scale of the fifth version of the Wechsler IQ scale in preschool children with attention deficit disorder" has been discussed. The main question of the research is whether the fifth version of the Wechsler children's intelligence scale has diagnostic validity in preschool children with attention deficit disorder. The current research method is in the field of psychometric researchs, which is a subset of the methodological research method. The research population consists of all preschool children with attention deficit disorder, which were selected as the sample size using the available targeted sampling method of 120 preschool children with attention deficit disorder. The measurement Instrument in this research is the fifth version of Wechsler's intelligence scale for children, which has good validity and reliability. The statistical model used in this research to determine the diagnostic validity is the scatterplot method (Davis method) and the confidence interval method. Finally, the findings of the research showed that using the scatterplot method in the fifth edition of the "number capacity", "image capacity" and "number-letter sequence" tests have diagnostic validity. Also, by emphasizing the confidence interval method, working memory scale in diagnosing preschool children with attention deficit disorder has diagnostic validity and can distinguish preschool children with attention deficit disorder from other students.