سنجش نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای مؤثر در مهارتهای زندگی نوجوانان مقطع تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران
محورهای موضوعی : روان سنجیسهیلا سرایی 1 , حسن پاشا شریفی 2 , مالک میر هاشمی 3
1 - دانشگاه آزاد رودهن
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
3 - استاد دانشگاه آزاد رودهن
کلید واژه: نوجوانان, عوامل خانوادگی, مهارتهای زندگی, عوامل مدرسهای,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و عوامل خانوادگی و پرسشنامه عوامل مدرسهای و پرسشنامه مهارتهای زندگی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل خانوادگی شغل پدر، سطح درآمد خانواده، رابطه والدین با یکدیگر بر مهارتهای زندگی نوجوانان و در بین عوامل مدرسهای رابطه معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و علاقه به تحصیل در داشتن مهارتهای زندگی نوجوانان تأثیر دارد.
Evaluating School and Family Factors Effective on Second Grade HighschoolAdolescents’ Life Skills in TehranThis study aimed to explore the role of family and school factors influencing on life skills of male and female adolescents. The statistical population consiste of all second grade highschool students in Tehran session 1394 – 95 (2016 -2017). A sample of 220 students (114 female, 106 male) were selected via multistage cluster sampling method; the sampling sites were north, south, center, east and west of Tehran. The study tools included demographic and family- characteristic questionnaire, school -factor questionnaire and adolescents life skills questionnaire. The collected data was analyzed by the univariate analysis of variance and Scheffe post – hoc Test. The results indicated that father’s job, family income level, and parents relationship are influential on adolescents life skills and among school factors , relation of teachers, school managers and school staff with student, academic achievements and educational interest are effective on adolescents life skills.
_||_