ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از اثربخشی مرکز مشاوره، میزان تلاش و جهت گیری عملکردی آنان به هدف موفقیت در دانشگاه چمران اهواز
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمهدی محمدی 1 , فهیمه کشاورزی 2
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: مدل توضیحی, اثربخشی مرکز مشاوره, تلاش, جهت گیری عملکردی, هدف موفقیت,
چکیده مقاله :
هدف کلی از انجام این تحقیق ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از اثربخشی مرکز مشاوره، میزان تلاش آنان و جهت گیری آنان به هدف موفقیت در دانشگاه چمران می باشد. جامعه آماری این تحقیقشامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران در کلیه گروه های تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از هر یک از گروه های تحصیلی 3 رشته انتخاب شدند.ابزارهای این تحقیق شامل "پرسشنامهجهت گیری هدف"(میدلی و همکاران، 1998)، "پرسشنامه تلاش"(ملتزر و همکاران، 2004)و"پرسشنامه محقق ساخته" اثربخشی مرکز مشاوره دانشگاه می باشد. پس از محاسبه روایی و پایایی ابزار تحقیق، پرسشنامه ها بین نمونه های مورد نظر توزیع و جمع آوری گردید. داده ها توسط نرم افزارهای SPSS18 وLISREL8.54 تحلیل شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1) بین ادراک دانشجویان از اثربخشی مرکز مشاوره و جهت گیری هدف موفقیت عملکردی رابطه معناداری وجود دارد.2) ادراک از اثربخشی مرکز مشاوره رابطه معناداری با تلاش دانشجویان دارد. 3) ادراک از اثربخش مرکز مشاوره به واسطه تلاش رابطه معناداری با جهت گیری هدف موفقیت عملکردی دارد.
The main purpose of this research was to study the relationship between students' perception of counseling center effectiveness, their effort and their functional orientation toward achievement with an explanatory model. The sample of the study consisted of 256 bachelor students. The research instruments used to collect data in this study were goal orientation questionnaire, effort questionnaire, and a researcher made questionnaire. The result of the study revealed that: there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness, and their functional orientation toward achievement, there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness and their effort, by mediating role of students' effort, there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness, and their functional orientation toward achievement.