نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی برای سبکهای فرزندپروری و معنای زندگی در دانشآموزان پایهی سوم دورهی دبیرستان شهر شیراز
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمینا خلیلیفر 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , حجتاله جاویدی 3
1 - مشاور مرکز اختلالات رفتاری و عاطفی.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
کلید واژه: جهتگیری مذهبی, سبک فرزندپروری, معنای زندگی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، تبیین نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی در رابطهی بین سبک فرزندپروری والدین و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان شهر شیراز بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 271 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر شیراز(138 دختر و 133پسر) به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سبک فرزندپروری والدین دیانا بامریند(1967م) و معنادار بودن زندگی(صالحی،1374) و پرسشنامهی جهتگیری مذهبی(البرزی،1382) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای خام از شیوهی آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مجموع 41% از واریانس معنای زندگی توسط جهتگیری مذهبی همانندسازی شده و سبک فرزندپروری والدین قابل پیشبینی است. بنابراین نتایج بهدست آمده نشان داد که جهتگیری مذهبی نقش واسطهگری معنادار برای سبک فرزندپروری و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان بازی میکند.
The study aimed to check mediating role of Religious orientation for parenting styles and their meaning of life in junior high school students in Shiraz. The sample of this study consisted of 271 junior high school students in Shiraz (138girls and 133boys) that was selected by the method of sampling multistage cluster. The questionnaire for the study of parenting styles parents, and the meaning of life and the religious orientation inventory were used. In order to analyze the raw data the statistical methods were used. The study showed that 41% of variance of meaning of life is predicted with Religious orientation and parenting style. In sum, the results revealed that Religious orientation for parenting styles and their meaning of life has a signification role.