تحلیل روانشناختی هوش هیجانی و هوش اخلاقی در تربیت حماسی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیسوسن سهامی 1 , ذکیه فتاحی 2 , روح اله زاکرین 3
1 - گروه جامعه شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: هوش هیجانی, هوش اخلاقی, تربیت حماسی, دانیل گلمن, میکله بوربا,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی مدل تربیتی حماسی با رویکرد دینی در مولفه های هوش هیجانی و هوش اخلاقی در روانشناسی انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریه پایه ور انجام شده است جامعه؛ نمونه آماری به روش نمونه گیری هدفمند از میان مجموعه کتب موجود کتاب حماسه حسینی انتخاب شده است و مفاهیم مرتبط با هوش اخلاق و هوش هیجانی از کتاب استخراج شده و محتوای آن در سه مرحله کد گذاری شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشانگر سازگاری و نقش مکملی مؤلفههای تربیت حماسی و مؤلفه های هوش هیجانی از دیدگاه "دانیل گلمن" و هوش اخلاقی از منظر "میکله بوربا" بود، به نحوی که با وجود این بررسی ضمانت اجرایی تری برای تحقق دو مورد هوش اشاره شده در زندگی فردی و به ویژه زندگی اجتماعی بوجود خواهد آمد.
نتیجه: نتیجه حاکی از آن است که در جای جای بررسی ابعاد هوش هیجانی و هوش اخلاقی، تربیت حماسی نقش آفرین است و میتواند عامل عینیت بخشی، تسهیل کنندگی و تکمیلی کنندگی برای هوش هیجانی و هوش اخلاقی در زندگی باشد. با وجود این همخوانی و تلاقی مفهومیبین تربیت حماسی، هوش هیجانی و تربیت حماسی، هوش اخلاقی میتوان به کاربردی بودن مدل تربیت حماسی در علوم گوناگون از جمله تعلیم و تربیت، روانشناسی و جامعه شناسی صحه گذاشت.
Title: The current research was conducted with the aim of analyzing the epic educational model with a religious approach in the components of emotional intelligence and moral intelligence in psychology.
Method: This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-qualitative method, which was carried out using the basic theory technique of society; The statistical sample was selected from among the available books of Hosseini's epic book by purposive sampling method, and the concepts related to moral intelligence and emotional intelligence were extracted from the book and its content was coded in three stages.
Findings: The findings of the research showed the compatibility and complementary role of the components of epic education and the components of emotional intelligence from the point of view of "Daniel Golman" and moral intelligence from the point of view of "Michel Borba", in such a way that despite this investigation, there is a more effective guarantee for the realization of the two points of intelligence. will arise in individual life and especially in social life.
Result: The result indicates that instead of examining the dimensions of emotional intelligence and moral intelligence, epic education plays a role and can be an objectifying, facilitating and complementary factor for emotional intelligence and moral intelligence in life. Despite this congruence and conceptual intersection between epic education, emotional intelligence and epic education, moral intelligence, the applicability of the epic education model in various sciences such as education, psychology and sociology can be confirmed.
1- Mousavi SM, Epic education, Mahdavi model of education. The Promised East [Internet]. 2012; 7(26): 91-114. Available from: https://sid.ir/paper/151028/fa.
2- Ahmadi Tamimi A. Gharr al-Hakem and Dorr al-Kalam, Beirut, Scientific Press Institute. 1986.
3- Borba M. Cultivating moral intelligence, translated by Firouze Kaousi, Tehran, Rushd, Bahar. 2011.
4- Borba M. The step- by – step plan to building moral intelligence, Nurtuing Kids Heart & Souls, National Educator Award، National council ofself-esteem.Jossey-Bass. 2005.
5- Borba M. Building moral intelligence: the seven essential virtues that teach kids to do the right thing. 2001.
6- Baharnjad Zakaria. Virtue from Farabi's point of view. Mirror of Knowledge [Internet]. 2012; 12(36):117-146. Available from: https://sid.ir/paper/495398/fa.
7- Dashti M. Ma'arif and Maarif, Array Publishing. 2002.
8- Fatemi SM. Hosh Hijani, Sargol, Tehran. 2006.
9- Faiz Kashani M M. al-Haqayq fi Mahasan al-Akhlaq, Qom, published by Mohsen Agil. 2008.
10- Javadi Amoli A. Ethics of agents in Islamic government, Tehran, Raja. 1990.
11- Johnson, Johnson R. Cooperative and Cmpetition: Theory and Research Dina, N: Nteraction Book Company. 1989.
12- Haj Ali Akbari M. A walk in the moral and practical life of the Holy Prophet. Publication of Islamic Culture Office. 2010.
13- Hatami M. Psychology Puzzle Published by Imam Khomeini Educational and Research Institude. 2005.
14- Gopher Smith, Principles of Psychology and Self-Esteem Psychotherapy, Ayez Publishing. 1967.
15- Lenick, Doug and Kay Paul Fred. (2009). Moral intelligence, translated by Ali Mohammad Gudarzi, Tehran, Rasa.
16- Majlisi MB. Bihar al-Anwar, Second Ch., Beirut, Wafaa Institute, 1403 AH. 1982.
17- Mohammad pour A. Qualitative research method. Publication of sociologists. 2017.
18- Motahari M. Hosseini's epic. Sadra Publications. 1999.
19- Naraghi M. Islamic ethics. Translated by Mojtbawi, published by Hekmat. 1998.
20- Ragheb Esfahani AAQ. H. B. M. Al-Mufardat fi Gharib al-Qur'an, translated by Gholamreza Khosravi Hosseini, Tehran, Mortazavi Publishing House. 1989.
21- Siaruchi J. Colleagues. Emotional intelligence in everyday life, translated by Asghar Nouri and Habibollah Nasiri, Ch 2, Isfahan, author's publication. 2005.
22- Steve H. emotional intelligence for everyone, small translation of Roya Intezir and Mousavi Shoushtari's Mojagan, Tehran, creative vision. 2014.
23- Seif S. Kadivar P. Psychology of development, Ch 13th, Tehran Semit. 2002.
24- Tabatabayi MH. Tafsir al-Mizan, Beirut, Press Scientific Institute.
25- Zamani Naiad A, Minhaj Al-Salkin Khansari, Publishing House of Farhange- e – Islamic.1996.
26- Zubeidi M M. Taj al-Arus Man Jawahar al-Qamoos, Beirut, Dar al-Alam. 1994.
27- Fazio RH. On the automatic activation of associated evaluations: An overview.Cognition and Emotion, 2001, 15, 115–141. https://www.researchgate.net/publication/228580154 DOI: 10.1080/0269993004200024
28- Nahardani H, Aminizadeh A, Keyvanloo F. Managing Emotional Intelligence in Socio-individual Morality in an Islamic Approach. پژوهشنامه اخلاق 2013; 6 (21) :165-186URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1523-fa.html.
29- Porsaid Aghaei ZS, Shaerbafchi, M. Comparative study of emotional intelligence components based on Islamic sources. Quran and psychology, 1401; 1(1): 177-191. https://qpsj.ut.ac.ir/article_90853.html, DOI:20.1001.1.29809517.1401.1.1.11.0.
30- Talkhabi M. Cognitive Approach to Religious Education. Philosophy of Education [Internet]. 2017; 2(1):71-90. Available from: https://sid.ir/paper/264990/en.
31- Salahshouri A. The Status of Moral Education, SPIRITUAL Education and Religious Education. Journal of New Approach in Education Administration [Internet]. 2011; 2(2 (6)):41-56. Available from: https://sid.ir/paper/168672/en
_||_