رابطه شعر تمثیلی فارسی با دینداری و سبک زندگی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیسکینه آذری 1 , علیرضا سلیمانی 2 , معصومه آذری 3
1 - گروه حقوق، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان کی، ایران
3 - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
کلید واژه: سبک زندگی, مدرنیته, دینداری, lifestyle, Religion, modernity, شعر تمثیلی, allegorical poem,
چکیده مقاله :
دینبه عنوانیکیازسرمایههایاصلیجامعهباعثمیشودکهافرادتحت تأثیرآنبتواننددیدگاهها،رفتارهاو درنهایتسبکزندگیخودراازدیگرانمتمایزکنند. سبکزندگی،بیانگرانواعالگوهایمصرف،جوانمردی و تحمل پذیری،شیوةتعاملاتوحتیتحولاتفرهنگیپنهاندریک جامعهاست. براساسنظریههایبسیاریازجامعهشناسانازجمله (وبر)،(زیمل)،(گیدنز)،(بوردیو)و... امروزهتنهاعاملاقتصادی،مثلآنچهمارکسمیگفت،نمی تواندتعیینکنندةشیوةزندگیافراد باشد.دراینمقالهابتدا با بررسی اشعار آیینی و دینی با هدف استخراج الگوهای سبک زندگی اسلامی در ابعاد اعتقادی و اخلاقی، مبتنی بر بررسی شعرتمثیلی شاعران پارسی و نگرش آنها نسبت به این پدیده،دینبهعنوانیکعاملمؤثربرسبکهایزندگیدانشجویاندر نظر گرفته شده است و ضمن ارائه نمونههای شعر دینی و تمثیلهای شعرا، تا ثیر دین در سبک زندگی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است.پژوهش حاضر با روش تحقیق کتابخانهای به بررسی تعامل دو سویه بین سبک زندگی و اشعار فارسی پرداخته است. سپس با روش مطالعات توصیفی- همبستگی، دادههای جمع آوری شده تحلیل آماری بصورت توصیفی گزارش میگرددکه نشان میدهد میان این دو عنصر رابطه و پیوند گسست ناپذیری وجود دارد. نیزسبکزندگیدانشجویانیکههمدرمعرضمدرنیتهوهمدرجامعهدینیرشد یافتهاندموردتوجهبودهاست. یافتههایتحقیقنشانمیدهدکههر چهمیزاندینداریپایینتراست،سبک زندگی،مدرنتروهرچهافراددیندارترهستند،سبکزندگی،سنتیوغیرمدرنتر میشود. همچنین،درمیانپنجمؤلفةاصلیسبکزندگیموردبررسیدراینپژوهش،مدیریتبدنوتوجهبهپدیدةمدو مارکدرمیان دانشجویانبیشازسایرمؤلفههایسبکزندگیتحتتأثیرمدرنیته قراردارد.
Religion, as one of the main properties of society, makes it possible for the affected individuals to distinguish their attitudes, behaviors and ultimately their lifestyle from others. The lifestyle reflects a variety of patterns of consumption, chivalry and tolerance, the way of interaction, and even the hidden cultural transformations in a society. Based on the theories of many sociologists such as Weber, Simmel, Giddens, Bourdieu, etc. today, the only economic factor, as Marx said, can not determine the way of life of individuals. In this article, firstly, by studying religious and ceremonial lyrics with the aim of extracting the patterns of Islamic lifestyle in religious and moral dimensions, based on the poetic review of Persian poets and their attitude towards this phenomenon, religion has been considered as an effective factor on students' life styles and while presenting examples of religious poetry and parables of poets, the effect of religion on students' lifestyles has been studied. The present study uses a library research method to investigate the two-way interaction between lifestyle and Persian poetry. Then, using descriptive-correlational studies, the collected statistical data are analyzed descriptively, which shows that there is a strong and meaningful relationship between these two elements. Also, the lifestyles of students who have been exposed to both modernity and the religious community have been considered. Findings of the research show that the lower the level of religiosity, the more modern the lifestyle, and the more religious people, the more traditional and non-modern they are. Also, among the five main components of the lifestyle studied in this study, body management and attention to fashion and brand phenomena among students are more than other elements of lifestyle influenced by modernity.
1- ارمکی, آزاد, و شالچی. (1384). دو جهان ایرانی: مسجد و کافی شاب.” فصلنامه انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات 4: 15.
2- استوری, ج.(1386). مطالعات فرهنگی در باره فرهنگ عامه. با ترجمه حسین پایند. تهران: نشر آگاه.
3- آرگایل, مایکل. (1382). روانشناسی شادی. با ترجمه انارکی گوهری, همکاران. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
4- برگر, پ, و ف.ک هانسن. (1377). تجدد و ناخرسندیهای آن. تدوین توسط محمدرضا پورجعفری. مجله ارغنون 13: 10.
5- بوردیو، پ.(1381). نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی. با ترجمه مرتضی مردیها. تهران: انتشارات نقش و نگار.
6- پروین, اعتصامی، (۱۳۷۴). دیوان پروین اعتصامی. تهران: انتشارات نمونه.
7- ترنر, و هادی نیلی. (1387) مصاحبه دین و مدرنیته.” نشریه جامعه شناسی ایران: 7.
8- توسلی, غ. (1383) تحلیلی از اندیشة بوردیو، فصل نامه علوم اجتماعی (فصل نامه علوم اجتماعی) 23: 12.
9- جلیلی, ه. (1385). تأملاتی دربارة سکولار شدن. تهران: نشر طرح نو.
10- جهانبگلو. (1379). ایران و مدرنیته. تهران: نشر گفتار.
11- چنی, د.(1382). سبک زندگی. با ترجمه چاوشیان حسن. تهران.
12- حافظ, شیرازی. (1369) دیوان حافظ شیرازی به تصحصح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: زوار.
13- حقیقی, ش.(1383). گذر از مدرنیته. تهران: نشر آگاه.
14- دالایی، لاما و کاتلر،. (1382). هنر شادمانگی. با ترجمه رفیعی. تهران: کتابسرای تندیس.
15- داوس, د.ا.(1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. با ترجمه نایبی همشنگ. تهران: نشر نی.
16- دهباشی, بهبهانی، سیمین، گرد آوری. (۱۳۷۰). پروین اعتصامی در یاد نامه پروین. تهران: دنیای مادر.
17- ریترز, ج(1380). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. با ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی,.
18- زمانی, کریم. (1387). شرح جامع مثنوی و معنوی. تهران: اطلاعات.
19- زیمل, ج و یوسف اباذری. (1372). کلان شهر و حیات ذهنی. عوم اجتماعی: 8.
20- ساروخانی, ب. (1378). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21- سراج زاده, توکلی مهناز حسین. (1380). تعریف عملیاتی دینداری در پژوهشهای اجتماعی.” ماهنامه پژوهش: 155-178.
22- سرای، ح. (1372). مقدمه ایی بر نمونه گیری. تهران: سمت.
23- سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین. (۱۳۷۶). در آرزوی خوبی و زیبایی گزیدهی قصاید بوستان سعدی. تهران: انتشارات سخن.
24- سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین. (۱۳۶۸). گلستان به اهتمام حسین استادولی. تهران: انتشارات قدیایی.
25- شویره, ک.(1377). دین، اینجا، اکنون. با ترجمه محمدی، مجید. تهران: قطره.
26- غلامرضا, محسنی، مرتضی و پیروز، (۱۳۸۸). تحلیل شعر پروین اعتصامی بر اساس نظریهی زیبایی شناسی انتقادی. تهران.
27- فاضلی, م.(1382). مصرف و سبک زندگی. تهران: صبح صادق.
28- کلینی، ثقة الاسلام. (1388). اصول کافی، ج 2. انتشارات اسلامیه.
29- مجدی, علی اکبر, حسین بهروان, محمود هوشمند, و رامپور صدر نبوی. (1390). سبک زندگی جوانان ساکن شهر مشهد و رابطه آن بـا سـرمایه فرهنگـی و اقتصـادى والـدین.” مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد 3: 161-131.
30- مطهری, مرتضی. (1379). هدف زندگی. تهران: حزب جمهوری اسلامی.
31- مظاهری, حسین. (1369). عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان. تهران.
32- موسوی زنجانرودی،, مجتبی. (1371). ازدواج موقت و اثر آن در اصلاح جامعه. تهران: حافظ نوین.
33- مهدوی کنی, مهدوی. (1387). دین و سبک زندگی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
34- ناصر, موفقیان. (1385). تجدد و تشخص. تهران: نشر نی.
35- نجفی قوچانی, محمدحسن. (1387). سیاحت شرق. تهران: شرکت به نشر.
36- وبر، م. (1384). دین قدرت و جامعه. با ترجمه تدین، احمد. تهران: نشر هرمس.
37- وبلن، ت. (1386). نظریه طبقه تن آسا. با ترجمه ارشاد، فرهنگ. تهران: نشر نی.
38- وردیها, م. (1380). کنکاش در آرای بوردیو.” نشریه کتاب هفته: 47.
39- ویلیامز، ژ.ب. (1386). جامعه شناسی ادیان. با ترجمه گواهی، عبدلکریم. تهران: نشر علم.
40- هندری, ل.(1381). اوقات فراغت و سبکهای زندگی جوانان،. با ترجمه فرامرز ککولی, مرتضی ملانظر. تهران: نسل سوم.
41- Allard, C. “ Theory and 27 Research in Education,.” Capitalizing on Bourdieu, 63-79:2005.
42- Dillon, M. “Pierre Bourdieu, Religion, and Cultural Production,.” Cultural Studies411-429:2001.
43- Riis, O. “ The Study of Religion in Modern Society.” Acta Sociologicavol 36-383-371:19930
44- Stebbins, R. A. “ Lifestyle as a generic concept in ethnographic research,.” Kluwer Academic347-360. 1997.31.
_||_