بررسی تمثیلهای هفتپیکر در ساخت نمایش پداگوژیک
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
سمیه آورند
1
(دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان و کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شیراز، ایران)
نیما خادمی
2
(دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران)
کلید واژه: داستانهای تمثیلی, نمایش پداگوژیک, هفتپیکر نظامی,
چکیده مقاله :
نمایش پداگوژیک، یکی از شیوههای کاربردی نمایش در حیطۀ تعلیم و تربیت است و مهمترین هدف آن، کمک به رشد و پرورش بازیگران به ویژه کودکان و نوجوانان است، تا اقناع زیباشناختی و ذوق هنری تماشاگران. از آنجا که مضامین اینگونه نمایشها تأثیر مستقیم بر آموزش و تعلیم کودکان دارد و ایران یکی از کشورهایی است که در ادبیات تعلیمی-تربیتی بسیار غنی است، الهام از این متون میتواند در این زمینه ضروری و راهگشا باشد. از آنجا که به نظر میرسد تا کنون تحقیقی مشابه صورت نگرفته است، در پژوهش حاضر که به روش کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی محتوا انجام شده، هفتپیکر نظامی که ترکیبی از مضامین تعلیمی- تربیتی و عاشقانه است، مورد بررسی قرار گرفته. در ابتدا تمثیلهای تعلیمی و تربیتی، کشف شده و بعد از تفسیر و بررسی آنها به چگونگی استفاده از تمثیلها در ساخت نمایش پداگوژیک، ویژۀ کودک و نوجوان پرداخته شده است. یافتهها حاکی از آن است که اگرچه هفتپیکر نظامی، اثری غنایی است و صحنهها و حوادثی دارد که ممکن است به کار کودک ونوجوان نیاید، امّا به خاطر وجود بسامد بالایی از مفاهیم تعلیمی-تربیتی که در داستانهای تمثیلیاش گنجانده شده و همچنین جنبههای روایی بالا، میتوان از بعضی از داستانها با استفاده از شیوههای بازآفرینی، بازنگری، روشهای تلفیقی و از بعضی دیگر با استفاده از شیوۀ بازنویسی و اقتباس برای ساخت نمایش پداگوژیک بهره برد.
Pedagogical play is one of the practical methods of play in the field of education and its most important goal is to help the growth and development of actors, especially children and adolescents, to convince the aesthetics and artistic taste of the audience. Since the themes of such plays have a direct impact on the education of children and Iran is one of the countries that is very rich in educational literature, inspiration from these texts can be helpful in this regard. Therefore, in the present study, which was conducted by descriptive-analytical method of content, the Haft Peykar, which is a combination of educational and romantic themes, has been examined. At first, educational allegories were discovered, and after interpreting and examining them, how to use allegories in the construction of pedagogical plays for children and adolescents. The findings indicate that although the Haft Peykar is a lyrical work and has scenes and events that may not be useful to children and adolescents, due to the high frequency of educational concepts included in its allegorical stories as well as high narrative aspects, Some stories can be recreated, revised, combined, and others can be rewritten and adapted to create a pedagogical representation.
_||_