• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ساخت اداری و لمپن- مدیر در دنیای توسعه نیافته
        محسن جلیلوند[1]- محمد داودی[2] تاریخ دریافت: 25/7/1397- تاریخ پذیرش: 10/9/1398 چکیده: لمپن ها گروهی از مردم هستند که از طبقه خود فاصله گرفته اند و دیگر خود را متعلق به آن طبقه نمی دانند. در واقع طیف وسیعی از بی ریشه ها هستند که خاستگاه اولیه آنها می تواند از طبقات مخت چکیده کامل
        محسن جلیلوند[1]- محمد داودی[2] تاریخ دریافت: 25/7/1397- تاریخ پذیرش: 10/9/1398 چکیده: لمپن ها گروهی از مردم هستند که از طبقه خود فاصله گرفته اند و دیگر خود را متعلق به آن طبقه نمی دانند. در واقع طیف وسیعی از بی ریشه ها هستند که خاستگاه اولیه آنها می تواند از طبقات مختلف، اما غالباً طبقات و اقشار و لایه های اجتماعی و اقتصادی پایین را در بر می گیرد که با فاصله از طبقه خود ریشه های طبقاتی خود را گسیخته و دنبال ارائه چهره جدیدی از خویش هستند. لمپن ها بی ریشه هستند و به دلیل بی ریشه بودن به صورت سیال عمل می کنند. اغلب لمپن ها در جابجایی طبقاتی تبدیل به تازه به دوران رسیده هایی می شوند که سعی می کنند از مواهب فضای جدید ایجاد شده حداکثر استفاده را ببرند. آنها در فرایند های پیچیده ای نظیر کودتا، اشغال، فروپاشی و انقلاب در ساختار سیاسی - اجتماعی نمود پیدا کرده و با دستیابی به رانتهای ثروت و قدرت طبقه جدیدی خلق می کنند. در این میان لمپن- مدیران اغلب از طریق "خویشاوند سالاری"یا "تبار سالاری" یک شبه به یک جایگاه خاص دست یافته اند که نه در روند "شایسته سالاری"بلکه در منظومه"اعتماد محوری"به این مقام رسیده اند. لمپن- مدیران یکی از شاخص های ساختار سیاسی- اداری در کشورهای توسعه نیافته هستند. [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، روابط بین الملل، گروه حقوق، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز،ایران : نویسنده مسئول mohsenjalilvand1351@gmail.com [2]- دانشجوی دکتری، حقوق محیط زیست، دانشکده محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران M.davoodi62@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - دلایل همگرایی روسیه و ایران در بحران سوریه؛ 2014-2019
        حسن شمسینی غیاثوند[1]- داود منصوری[2] تاریخ دریافت: 30/7/1398- تاریخ پذیرش: 10/9/1398 چکیده: بحران سوریه باعث شکل گیری ائتلاف های جدید امنیتی در سطح جهانی و منطقه ای شد. به گونه ای که ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه (در سال های اخر بحران) در خصوص این بحران شکل گرفت. مس چکیده کامل
        حسن شمسینی غیاثوند[1]- داود منصوری[2] تاریخ دریافت: 30/7/1398- تاریخ پذیرش: 10/9/1398 چکیده: بحران سوریه باعث شکل گیری ائتلاف های جدید امنیتی در سطح جهانی و منطقه ای شد. به گونه ای که ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه (در سال های اخر بحران) در خصوص این بحران شکل گرفت. مسکو و تهران، به عنوان دو قدرت اثرگذار در معادلات منطقه با درخواست دولت قانونی سوریه، کمک‌های زیادی را به نظام حاکم بر سوریه ارائه کرده‌اند. هدف این پژوهش دلایل عوامل همگرایی و واگرایی ائتلاف ایران و روسیه در بحران سوریه و تداوم حکومت بشار اسد و زوال گروه های مخالف این نظام است. دلایل متعدد در سطح کلان و خرد باعث شکلگیری ائتلاف ایران و روسیه در بحران سوریه شدند، چنانکه می توان به دلایلی همانند مبارزه با داعش و افراط گرایی، کاهش نفوذ امریکا، افزایش نفوذ خاورمیانه ای روسیه و فروش تسلیحات باعث شکل گیری این ائتلاف شدند. از سوی دیگر موضوعاتی از قبیل رژیم صهیونیستی، آینده نظام سیاسی بشار اسد و نفوذ عربستان از عوامل اختلاف برانگیز بین ایران و روسیه بوده و هستند. [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران shamsini_h@yahoo.com [2]- دانشجوی دکتری، سیاستگذاری عمومی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران mansooridavood@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر اندیشه های ابوالاعلی مودودی بر بنیادگرایی اسلامی در پاکستان
        علیرضا نورا [1]- علی اکبر امینی[2]- سیداسدالله اطهری[3] تاریخ دریافت:20/3/1398 - تاریخ پذیرش:20/6/1398 چکیده ابوالاعلی مودودی از متفکران برجسته جهان اسلام است که به تحقق آرمانی- اسلامی باور داشت و در اندیشه او مفاهیمی مانند حاکمیت خداوند، نظام سیاسی اسلامی، مقابله با چکیده کامل
        علیرضا نورا [1]- علی اکبر امینی[2]- سیداسدالله اطهری[3] تاریخ دریافت:20/3/1398 - تاریخ پذیرش:20/6/1398 چکیده ابوالاعلی مودودی از متفکران برجسته جهان اسلام است که به تحقق آرمانی- اسلامی باور داشت و در اندیشه او مفاهیمی مانند حاکمیت خداوند، نظام سیاسی اسلامی، مقابله با غرب، آموزش اسلامی، جهاد و مفاهیم اسلامی از جایگاه خاصی برخوردارند. با تشکیل کشور پاکستان در سال 1947 و بازخورد اندیشه های مودودی، بنیادگرایی اسلامی در این کشور نمود یافت و در رشد و پرورش آن مؤثر واقع شد. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی که منابع آن براساس روش کتابخانه ای جمع آوری شده است در پی پاسخ به این پرسش است که اندیشه های مودودی چه تأثیری بر بنیادگرایی اسلامی در پاکستان داشته است؟ در پاسخ نیز اندیشه های مودودی باعث رشد اسلام گرایی در پاکستان و بر گروه های مختلف بنیادگرای اسلامی در این کشور تأثیر گذار بوده است. چنین تاثیرگذاری را می توان در روند هویت یابی اسلامی نظام سیاسی پاکستان، توسعه احزاب اسلامی، مدارس مذهبی و سازمان ها و گروه های بنیادگرا در این کشور جستجو کرد. [1] - دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران spss.computer2010@gmail.com [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول aliakbaramini@ymail.com [3]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران athariy.asadolah@yhoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - چالش های فراروی جریان اسلام‌گرایی نوین در ساخت قدرت ترکیه
        کامبیز قهرمانی[1]- ابراهیم متقی[2]- علیرضا گلشنی[3] تاریخ دریافت: 25/9/1398- تاریخ پذیرش: 26/10/1398 چکیده هدف این پژوهش بررسی چالش های فراروی جریان اسلام‌گرای نوین در ساخت قدرت ترکیه اسلام‌گرایی است. اسلام‌گرایان نوین ترکیه بازیگرانی هستند که به طور عملی توانسته ان چکیده کامل
        کامبیز قهرمانی[1]- ابراهیم متقی[2]- علیرضا گلشنی[3] تاریخ دریافت: 25/9/1398- تاریخ پذیرش: 26/10/1398 چکیده هدف این پژوهش بررسی چالش های فراروی جریان اسلام‌گرای نوین در ساخت قدرت ترکیه اسلام‌گرایی است. اسلام‌گرایان نوین ترکیه بازیگرانی هستند که به طور عملی توانسته اند گفتمان کمالیستی در این کشور را به روش های دموکراتیک تضعیف کرده، گفتمان تازه اسلام‌گرایی را در این کشور به منصه ظهور برسانند. سیاست داخلی و خارجی ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه با دو چالش عمده روبرو شده است: اقتدارگرایی داخلی، و سیاست تهاجمی در سیاست خارجی. هر دو مسئله به‌شدت مشروعیت داخلی و بین‌المللی ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. اقتدارگرایی داخلی بیش از هر چیز ناظر بر قدرت‌طلبی اردوغان است که با حذف رقیبان و تغییرات در قانون اساسی، یادآور سلطانیسم اسلامی و ترکی است که مدت‌های طولانی بر گذشته ترکیه مستولی بوده‌اند. نوعثمانی‌گری محور اصلی سیاست خارجی ترکیه است. رهبران ترک تلاش می‌کنند تا با تکیه بر نقش محوری این کشور، جایگاه و رسالتی تاریخی و بزرگ برای کشورشان در نظر گیرند. از سوی دیگر، تعلقات ایدئولوژیکی نیز رهبران حزب عدالت و توسعه را رها نمی‌کند. آنان با این استدلال که ترکیه کشوری اسلامی است به ‌شدت به دفاع از سیاست‌های منطقه‌ای برخی جریان‌های اسلام‌گرا نظیر اخوان‌المسلمین روی آورده‌اند. [1]- دانشجوی دکتری، اندیشه سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، ایران gharamanikambiz@yahoo.com [2]- استاد تمام و عضو هیئت علمی، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران emottghi@ut.ac.ir [3]- دانشیار و عضو هیئت علمی، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، ایران agolshani41@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ناتوی عربی؛ زمینه‌ها و بسترهای شکل‌گیری و سیاست‌های ترامپ در این خصوص: راهبردهای ایران در مقابله با آن
        محمدرضا داوطلب[1]- علی اصغر کاظمی زند[2]- مهدی ذاکریان[3]-حمید احمدی[4] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 20/6/1398 چکیده: با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، که نگرشی متفاوت با سطحی از کنش‌های افراط‌گرایانه را نسبت به مسائل مختلف جهانی و منطقه ای اتخاذ می‌کند چکیده کامل
        محمدرضا داوطلب[1]- علی اصغر کاظمی زند[2]- مهدی ذاکریان[3]-حمید احمدی[4] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 20/6/1398 چکیده: با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، که نگرشی متفاوت با سطحی از کنش‌های افراط‌گرایانه را نسبت به مسائل مختلف جهانی و منطقه ای اتخاذ می‌کند تهدیدهای امنیتی را برای بازیگران مختلف بوجود آورده است. این نگرش جدید ایران را نیز بعنوان کانون اصلی تحولات منطقه خاورمیانه تحت تاثیر قرار داده است. دولت ترامپ مقابله با ایران را در چارچوب امنیتی‌سازی مسائل در منطقه خاورمیانه گام به گام دنبال می کند. طرح ایجاد ناتوی عربی نیز در کانون سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ قرار داشته و هدف نوشتار حاضر را شکل می‌دهد. در همین راستا، در مقاله حاضر، این پرسش اصلی مطرح شده که اهداف دولت ترامپ از طرح ناتوی عربی در خاورمیانه چیست و با چه موانعی مواجه خواهد بود؟ در مقابل این پرسش اساسی فرضیه مقاله بدین شکل تدوین یافته است که " بنظر می رسد هدف شکل گیری ناتوی عربی تحدید نفوذ منطقه ای ایران و ایجاد بلوک عربی – اسلامی با حضور اسراییل و حتی آمریکا باشد". یافته های پژوهش نشان می دهد موانع اصلی در مقابل طرح ناتوی عربی بروز بحران قطر و شکاف داخلی کشورهای عربی بر سر مسائل منطقه ای، تضعیف جایگاه عربستان از نگاه غرب، تفاوت در قرائت‌های کشورهای منطقه از تروریسم، شکاف در جهان عرب بر سرچگونگی تقابل با ایران و تشدید منازعات و شکاف‌های مذهبی شیعی ـ سنی در خاورمیانه است [1]- دانشجوی دکتری، روابط بین ‌الملل، دانشکده حقوق،الهیات و علوم سیاسی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران maryamegholamalizade@gmail.com [2]- استاد و عضو هیئت علمی، گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) aakazemi@hotmail.com [3]- دانشیار و عضو گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات وعلوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. [4] - . استاد و عضوهیئت علمی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نگاهی جامع به علل و عوامل ظهور و سقوط داعش
        محمدرضا شفاعت[1]- سیدجواد امام جمعه زاده[2]- حسین مسعودنیا[3]تاریخ دریافت: 4/9/1397- تاریخ پذیرش: 27/10/1397چکیده:برکسی پوشیده نیست که خاورمیانه ظرف یک قرن گذشته، به دلایل مختلف، همواره یکی از بی‌ ثبات ‌ترین و بحرانی‌ترین مناطق جهان بوده است؛ اما ابعاد و پیامدهایِ ظهور چکیده کامل
        محمدرضا شفاعت[1]- سیدجواد امام جمعه زاده[2]- حسین مسعودنیا[3]تاریخ دریافت: 4/9/1397- تاریخ پذیرش: 27/10/1397چکیده:برکسی پوشیده نیست که خاورمیانه ظرف یک قرن گذشته، به دلایل مختلف، همواره یکی از بی‌ ثبات ‌ترین و بحرانی‌ترین مناطق جهان بوده است؛ اما ابعاد و پیامدهایِ ظهور گروه تروریستیِ داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در ژوئن 2014، با هیچ‌یک از مقاطع تاریخی گذشته قابل قیاس نیست. حال نظر به اینکه پس از جنگ‌های اول و دوم جهانی، تا کنون، هیچ بحرانی در مقیاسی بین‌المللی، با چنین دامنه‌ای، امنیت جهان و بشریت را تهدید نکرده است، مقالۀ حاضر، برآن است تا ضمن شناسایی مجموعه عواملی که به ظهور و بقای این گروه تروریستی منجر شد، تفاسیر و موارد استفادۀ آنها از اسلام، منابع مالی، نوع حکمرانی، نحوۀ جذب، استخدام و گسترش نیروهای جهادی، پشتیبانی عمومی و همچنین قلمروهای مورد اشغال و تصرفِ آنها را به تفکیک مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد؛ سپس صرف‌نظر از تمرکز ویژه بر نقش و جایگاه صف‌بندی‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللیِ شکل گرفته، به روشی توصیفی- تحلیلی، بر این فرضیه اصلی تمرکز می‌کندکه هرچند جلوگیری از ظهور داعش امکان پذبر بود اما وجود ضعف های ذاتی در سازمان و ایدئولوژی داعش، سقوط این گروه تروریستی را اجتناب ناپذیر کرده بود.[1]- دانشجوی دکتری، روابط بین‌الملل، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانmohammadrezashafaat@yahoo.ocm[2]- دانشیار و عضو هیئت علمی،گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران: نویسنده مسئولjavademam@yahoo.com[3] - دانشیار و عضو هیئت علمی،گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایرانH.masoudnia@ase.ui.ac.ir پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نیازسنجی آموزش مهارت های عمومی( بین رشته ای) به کارآموزان قضایی در نظام قضایی ایران
        شیما شبانی[1]- علیرضا چناری[2]- کوروش پارسا[3] تاریخ دریافت: 25/6/1398- تاریخ پذیرش: 28/7/1398 چکیده هدف این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا اضافه شدن آموزش موضوعات بین رشته ای (مهارت عمومی) به دوره کارآموزی قضایی از نظر کارآموزان قضایی نیاز محسوب می شود؟ جامعه آماری چکیده کامل
        شیما شبانی[1]- علیرضا چناری[2]- کوروش پارسا[3] تاریخ دریافت: 25/6/1398- تاریخ پذیرش: 28/7/1398 چکیده هدف این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا اضافه شدن آموزش موضوعات بین رشته ای (مهارت عمومی) به دوره کارآموزی قضایی از نظر کارآموزان قضایی نیاز محسوب می شود؟ جامعه آماری این پژوهش شامل دوره های کارآموزی شماره 194، 200،202،203 دادرسی تهران و دوره 89 قم است که از تمام کارآموزان این دوده ها نظر سنجی شده است. طبق نتایج بدست آمده تمامی افراد شرکت کننده در نظر سنجی آموزش این مهارتها را دردوره کارآموزش قضایی برای کلیه مناسب قضایی لازم و ضروری دانستند . از مقام شامخ قاضی درسطح جامعه انتظار می رود کاراموزی در برنامه کاری گنجانده شود. از جمله این موارد می توان به فن سخنوری، مشورت و نحوه ارتباط با همکاران و مسئولان قضائی، آشنایی با امور روانشناسی و روانکاوی، مطالعات و ملاحظات اجتماعی (جامعه شناسی اشاره نمود و انسان شناسی)، مدیریت خشم واسترس، کارگاه خلاقیت و نوآوری، چگونگی اداره جلسات، مدیریت قضایی و رابطه قوه قضائیه با مطبوعات و.... [1] - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران m.shabany1392@gmail.com [2] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول chenari4520@iran.ir [3] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران koroushparsa@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی نقض حقوق بشر دوستانه در عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه
        مهدی حاتمی[1]- فرید آزاد بخت[2] یاسر بهشتی زاده [3]- سید یاسر میری[4] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 1/9/1398 چکیده در تاریخ روابط دو کشور ترکیه و سوریه مسئله کرد یکی از مهمترین عوامل تنش و بحران در روابط بین دو کشور بوده است .با آغاز بحران سوریه و جدی شدن فعال چکیده کامل
        مهدی حاتمی[1]- فرید آزاد بخت[2] یاسر بهشتی زاده [3]- سید یاسر میری[4] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 1/9/1398 چکیده در تاریخ روابط دو کشور ترکیه و سوریه مسئله کرد یکی از مهمترین عوامل تنش و بحران در روابط بین دو کشور بوده است .با آغاز بحران سوریه و جدی شدن فعالیت مخالفین دولتی در این کشور و همچنین تحت کنترل در آمدن تعدادی از شهرهای مهم سوریه توسط معارضین سوریه، بشار اسد را وادار کرد که برای خارج کردن کردها از جبهه معارضین کنترل مناطق کردنشین را به کردها سپرد و امتیازاتی به آنان داد که مهمترین پیامد این اقدام دولت اسد در رابطه با مناطق کردنشین سوریه تحریک و افزایش فعالیت استقلال طلبانه کردها در مناطق جنوبی و شرقی ترکیه شد. هدف این مقاله بررسی نقض مقررات حقوق بین الملل بشردوستانه عملیات چشمه صلح در شمال شرق سوریه می باشد. اساسی ترین سوال، مقررات حقوق بین الملل نقض شده در شمال شرق سوریه چیست؟ روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیل - توصیفی می باشد و روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای، استفاده از مقالات معتبر و اینترنت است . [1] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران: نویسنده مسئول hatamilaw@uok.ac.ir [2] - استادیار و عضو هیات علمی، حقوق بین الملل،گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران F.azadbakht@iauksh.ac.ir [3] - دانشجوی دکتری، حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Beheshtizadeh.67@gmail.com [4] - دانشجوی دکتری، حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران s.yasser.miri@iran.ir پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - واکاوی ابعاد و مولفه های مدل بالندگی حرفه ای مدیران مدارس متوسطه با تاکید بر سیاست های آموزشی
        اکبر جودکی[1]- کامران محمدخانی[2]- امیر حسین محمد داودی[3] تاریخ دریافت: 25/9/1397- تاریخ پذیرش: 13/11/1397 سازمان های آموزشی همانند سایر سازمان ها دارای اهداف، ساختار، فرایند سیاستگذاری، برنامه، منابع انسانی و فیزیکی می باشند. به همین منظور برنامه های بالندگی حرفه ا چکیده کامل
        اکبر جودکی[1]- کامران محمدخانی[2]- امیر حسین محمد داودی[3] تاریخ دریافت: 25/9/1397- تاریخ پذیرش: 13/11/1397 سازمان های آموزشی همانند سایر سازمان ها دارای اهداف، ساختار، فرایند سیاستگذاری، برنامه، منابع انسانی و فیزیکی می باشند. به همین منظور برنامه های بالندگی حرفه ای مدیران جایگاهی ویژه در سیاست گذاری های آموزش و پرورش دارند و یکی از مولفه های اصلی بالندگی حرفه ای مدیران تدوین سیاست های آموزشی درست می باشد. هدف از انجام این پژوهش واکاوی ابعاد و مولفه های بالندگی حرفه ای و ارائه مدل بالندگی حرفه ای مدیران مدارس متوسطه با تاکید بر سیاست های آموزشی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بود و روش تحلیل محتوا در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعۀ آماری شامل متخصصان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش، مسئولان آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت آموزشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در مجموع 12 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. [1] - دانش آموخته دکتری، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ajoodaki786@gmail.com [2] - دانشیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئولk.kamran@srbiau.ac.ir [3] - دانشیار و عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، استان مرکزی، ایرانadavoudi838@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تحلیل آراء و اندیشه های آیت الله سید محمد حسینی بهشتی در حوزه حقوق عمومی و تاثیر آن بر شکل گیری و تفسیر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
        یاسر پرورش[1]- یاسر روستایی حسین آبادی[2]- احمد رنجبر[3] تاریخ دریافت: 8/6/1398- تاریخ پذیرش: 16/9/1398 چکیده قانون اساسی نماد تفکر یک جامعه و ریشه در دیدگاه های نخبگان مورد قبول جامعه دارد. این یعنی اینکه افرادی مطلع و اثرگذار در افکار عمومی، شیوه هایی را پیشنهاد و ب چکیده کامل
        یاسر پرورش[1]- یاسر روستایی حسین آبادی[2]- احمد رنجبر[3] تاریخ دریافت: 8/6/1398- تاریخ پذیرش: 16/9/1398 چکیده قانون اساسی نماد تفکر یک جامعه و ریشه در دیدگاه های نخبگان مورد قبول جامعه دارد. این یعنی اینکه افرادی مطلع و اثرگذار در افکار عمومی، شیوه هایی را پیشنهاد و به تصویب عموم می رسانند که روابط و ضوابط مشخصی در جامعه حاکم شود. شهید بهشتی یکی از نخبگان مورد قبول موافقان و مخالفان مکتبی و نظری خود، چه در زمان حیات و حتی پس از آن بوده است. از این رو اثرگذاری بسیاری در تدوین اصول قوانین اساسی داشته است. از طرفی منطق و استدلال ایشان در مواجهه با مباحث مورد اختلاف، موجب گردیده تا اثری مثبت بر روند قانونگذاری بر اساس اصول انسانی و اسلامی داشته باشد. از این رو ایشان یکی از پدران قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. در این مقاله به بحث در نوع اثرگذاری و چالش های حقوقی مطرح شده در تصویب اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر نقش شهید بهشتی پرداخته شده است. [1] - دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران spss.computer2010@gmail.com [2] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حقوق عمومی، واحد میناب، دانشگاه آزاد اسلامی، میناب، ایران: نویسنده مسئول [3] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حقوق، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - دیپلماسی اجبار در شرایط تحریم های اقتصادی ایران با تکیه بر انرژی بر اساس مدل SWOT
        مریم هاتفی[1]- مریم خانی[2] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 30/7/1398 چکیده: نظر به روند گسترده شدن، متنوع شدن و افزایش هوشمندانه تحریم ها، بررسی دیپلماسی اجبار در شرایط تحریم با تکیه بر انرژی به ویژه در صنعت نفت که در حال حاضر یکی از ابزارهای فشار از سوی دولت اجب چکیده کامل
        مریم هاتفی[1]- مریم خانی[2] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 30/7/1398 چکیده: نظر به روند گسترده شدن، متنوع شدن و افزایش هوشمندانه تحریم ها، بررسی دیپلماسی اجبار در شرایط تحریم با تکیه بر انرژی به ویژه در صنعت نفت که در حال حاضر یکی از ابزارهای فشار از سوی دولت اجبار کننده ایالات متحده آمریکا بر دولت اجبار شونده جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ تنها با نگاه به استراتژی های کلان در اقتصاد سیاسی این دو کشور با تحلیل چگونگی اعمال تحریم های ایالات متحده آمریکا در فضای دیپلماسی اجبار بر اقتصاد انرژی ایران میسر خواهد شد. این مقاله در تلاش است با استفاده از ماتریس تحلیل swot بر اساس ماهیت تحلیلی و اکتشافی و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های دولت اجبار کننده بر اقتصاد انرژی دولت اجبار شونده، راهبردهای برون رفت از این محدودیت ها را در قالب چهار گروه به مدیران صنعت نفت ارائه نماید. [1] - دکتری تخصصی، جغرافیای سیاسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران : نویسنده مسئول dr.maryamhatefi@gmail.com [2] - دانشجوی دکتری، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران m_kh_900@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - شناسایی و اولویت بندی موانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری(مطالعه موردی شهرداری کرج)
        مهدی پندار [1] تاریخ دریافت:10/8/1398- تاریخ پذیرش: 25/9/1398 چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری و با رویکرد و روش اکتشافی- تحلیلی به موضوع شناسایی و اولویت بندی عوامل و مولفه های موثر بر مدیریت یکپارچه شهری در شهرداری کرج پر چکیده کامل
        مهدی پندار [1] تاریخ دریافت:10/8/1398- تاریخ پذیرش: 25/9/1398 چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری و با رویکرد و روش اکتشافی- تحلیلی به موضوع شناسایی و اولویت بندی عوامل و مولفه های موثر بر مدیریت یکپارچه شهری در شهرداری کرج پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی مدیران ارشد، میانی، پایه و کارشناسان در شهرداری کرج و دیگر سازمانهای اداری شهر کرج بالغ بر 1300 نفر هستند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 300 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است و به دنبال پاسخ به این سوال است که چالشها و موانع تحقق مدیریت یکپارچه در شهرداری کرج؛ کدامند؟ نتایج این پژوهش نشان داد با توجه به یافته های بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی؛ یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن وظایف دستگاهها در یک چارچوب معین و مشترک به عنوان مهمترین و اثرگذارترین عامل، شناخته شده است. [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، گروه اقتصاد کشاورزی، تهران، ایران mirzaee64@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - تحلیل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تبیین معضله متقاعدسازی سیاستی
        هادی صدیقی[1]، علیرضا سلطانی[2] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 28/7/1398 چکیده بیش از شش سال از ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی می‌گذرد؛ امّا متاسفانه تاکنون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا حدود زیادی در رسیدن به اهداف ناموفق، و توانایی پیشبرد کشور به سوی چشم‌ان چکیده کامل
        هادی صدیقی[1]، علیرضا سلطانی[2] تاریخ دریافت: 1/6/1398- تاریخ پذیرش: 28/7/1398 چکیده بیش از شش سال از ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی می‌گذرد؛ امّا متاسفانه تاکنون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا حدود زیادی در رسیدن به اهداف ناموفق، و توانایی پیشبرد کشور به سوی چشم‌انداز ملّی را نداشته است. این سیاست‌ها در متقاعدسازی و بسیج قوا و دستگاه‌های مختلف دیوان‌سالاری اجرایی کشور، بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی در جهت پیشرفت اقتصادی کشور، ناکام بوده است. در نتیجه، بررسی چرایی ناکامی سیاست‌ها در متقاعدسازی سیاستی مجریان سیاست‌ها، و عدم همراهی آنها با سیاست‌ها، حائز اهمیّت می‌باشد. بنابراین سئوال اصلی پژوهش این است که، دلیل عدم موفقیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در متقاعدسازی سیاستیِ مجریان سیاست‌ها چه می‌باشد؟ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجّه به ماهیت داده‌ها، توصیفی و تحلیلی می‌باشد. فرضیه پژوهش نیز گویای این مسئله بوده که: عدم موفقیّت در متقاعدسازی سیاستی در میان مجریان سیاست‌ها، به دلیل ساختار دیوان‌سالاری رانتیر و ناکارآمد می‌باشد. [1] گروه علوم سیاسی، سیاست کذاری عمومی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران hadisedighi@yahoo.com [2] گروه روابط بین الملل، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول ali.soltani@iauctb.ac.ir پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - میانجی گری کیفری در حقوق ایران و آلمان
        احسان حجاریان[1]، محمدحسین حجاریان[2]*، ایرج گلدوزیان[3] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 17/10/1398 چکیده میانجی‌گری کیفری روشی است جایگزین برای حل اختلافات خارج از دستگاه قضایی. این روش سابقه طولانی در ایران دارد و حتی در بعضی قوانین مثل قانون شوراهای حل اختلاف چکیده کامل
        احسان حجاریان[1]، محمدحسین حجاریان[2]*، ایرج گلدوزیان[3] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 17/10/1398 چکیده میانجی‌گری کیفری روشی است جایگزین برای حل اختلافات خارج از دستگاه قضایی. این روش سابقه طولانی در ایران دارد و حتی در بعضی قوانین مثل قانون شوراهای حل اختلاف به صورت کلی به آن اشاره شده اما به صورت خاص به تازگی وارد قانون ایران شده است. میانجی‌گری نمودی از عدالت ترمیمی می‌باشد در اکثر کشورها به همین منظور استفاده میشود،در سیاست جنایی ایران کاربردی غیرترمیمی دارد و برای کاهش بار پرونده‌ها طراحی شده است. در قانون آلمان میانجی‌گری کیفری به‌طور خیلی کلی پیش‌بینی شده است. به خاطر گستردگی فرهنگی اینگونه قانون‌گذاری بهتر از قانون‌گذاری ایران است که وارد جزییات میانجی‌گری کیفری شده است.با مقایسه بین قوانین ایران و آلمان که سابقه قانونگذاری بیشتری در این مورد دارد، نقاط ضعف و قوت قانون ایران در مقابل قانون آلمان تشریح شده و با تحلیل قانون آلمان از تجربیات قوانین و حقوق آلمان برای قوانین ایران استفاده شده است. [1] - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حقوق، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی ehsanhajarian@yahoo.com [2] *- استاد،گروه حقوق،واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد،ایران ehajarian@gmail.com [3] - استاد،گروه حقوق،واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران Miramts@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - امنیت داخلی و منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در پرتو تحولات منطقه غرب آسیا (تحولات 2011 به بعد)
        احسان یاری[1]- دانش رضایی[2] تاریخ دریافت: 22/3/1398- تاریخ پذیرش: 14/6/1398 چکیده: امنیت، آزادی، نظم، عدالت و رفاه ارزش های اساسی هستند که دولت ها سعی دارند برای شهروندان خود تأمین نمایند. در منطقه ی خاورمیانه به دلایلی همچون دولت- ملت سازی ضعیف، اقتصاد توسعه نیافته چکیده کامل
        احسان یاری[1]- دانش رضایی[2] تاریخ دریافت: 22/3/1398- تاریخ پذیرش: 14/6/1398 چکیده: امنیت، آزادی، نظم، عدالت و رفاه ارزش های اساسی هستند که دولت ها سعی دارند برای شهروندان خود تأمین نمایند. در منطقه ی خاورمیانه به دلایلی همچون دولت- ملت سازی ضعیف، اقتصاد توسعه نیافته و رانتی، عدم بکارگیری حرفه ای علم و دانش و از همه مهمتر وابستگی به قدرت های بزرگ و نفوذ و دخالت های آنها در سیاست های منطقه، مسأله امنیت در راس مسائل منطقه قرار دارد، به طوری که معمای امنیت در منطقه ی خاورمیانه در دهه اخیر کاملاً مشهود است. این منطقه طی سال های اخیر به ویژه با چالش هایی هویتی مواجه بوده که نتایج و تهدیدهای گوناگون و تأثیرگذاری بر شرایط منطقه و جهان داشته است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل جایگاه ژئواستراتژیک و ایدئولوژیک خود، یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه است که تحت تأثیر این تحولات قرارگرفته است. هدف این مقاله بررسی تأثیر تحولات چند سال اخیر منطقه خاورمیانه بر شاخص های امنیت داخلی و منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، در این پژوهش چگونگی تأثیر تحولات عراق، سوریه، یمن و ترکیه بر امنیت داخلی و منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه سازه انگارانه مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای می باشد. [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران: نویسنده مسئول e.yari22@gmail.com [2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی( گرایش مطالعات منطقه ای)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - محدودیت های حق آزادی بیان در کنوانسیون حقوق بشر آمریکا
        رضا کرمی[1]- حسین شریفی طرازکوهی[2] تاریخ دریافت: 11/4/1398- تاریخ پذیرش:10/7/1398 چکیده آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر به شمار می آید، آزادی بیان یکی از پیش فرض های ضروری برای تحقق یک جامعه دموکراتیک است ولی به علت اینکه ممکن است با سایر حقوق تعارض داشته ب چکیده کامل
        رضا کرمی[1]- حسین شریفی طرازکوهی[2] تاریخ دریافت: 11/4/1398- تاریخ پذیرش:10/7/1398 چکیده آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر به شمار می آید، آزادی بیان یکی از پیش فرض های ضروری برای تحقق یک جامعه دموکراتیک است ولی به علت اینکه ممکن است با سایر حقوق تعارض داشته باشد به یک حقی مناقشه پذیر تبدیل شده است، پس نمی توان آن را به عنوان یک حق مطلق قلمداد نمود پس محدودیت هایی برای اعمال آن همچون امنیت ملی، نظم عمومی، منافع عمومی، حفظ آبرو و حیثیت دیگران و غیره اجراء شده است. در این مقاله با روش تحلیلی– توصیفی در چارچوب هنجارها، ساختارها و نهادهای حقوق عمومی و تحلیل محدودیت حق آزادی بیان در کنوانسیون حقوق بشر آمریکا پرداخته شده است.سئوال ما در این تحقیق این است که حق آزادی بیان حقی مطلق است یا خیر؟ در پاسخ به مقید بودن این حق علاوه بر رعایت ملاحظات مربوط به منافع عمومی با رعایت موازین حقوق بشری قابل اعمال می باشد. [1]- دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، ، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Reza_karami57@yahoo.com -[2] استاد و عضو هیئت علمی، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول Hsharifit@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - جرایم غیر عمد موجب دیه در ترازوی سیاست جنایی مشارکتی
        مصطفی کافی[1]- محسن شکرچی زاده[2]- احمدرضا توکلی[3] تاریخ دریافت: 9/5/1397- تاریخ پذیرش:26/6/1398 چکیده: با در نظر گرفتن تعریف موسع از سیاست جنایی، حتی در صورت اعتقاد بر اینکه ، دیه در جرایم غیر عمد هم پاسخ کیفری است، مشارکت نهادهای مدنی در فرایند رسیدگی به این قسم چکیده کامل
        مصطفی کافی[1]- محسن شکرچی زاده[2]- احمدرضا توکلی[3] تاریخ دریافت: 9/5/1397- تاریخ پذیرش:26/6/1398 چکیده: با در نظر گرفتن تعریف موسع از سیاست جنایی، حتی در صورت اعتقاد بر اینکه ، دیه در جرایم غیر عمد هم پاسخ کیفری است، مشارکت نهادهای مدنی در فرایند رسیدگی به این قسم از رفتارها با تدوین سیاست جنایی مشارکتی قابل تحقق خواهد بود و از آنجایی که دیه بیشتر در جایگاه غرامت بوده و خصوصا در جرایم غیر عمد فاقد ماهیت کیفری می باشد ، لذا می توان رسیدگی به دعاوی با این موضوع را با مشارکت نهاد های غیر رسمی و جامعوی انجام داد ،که این امر علاوه بر کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری باعث اعمال سیاستی مناسب و متفاوت با مرتکبین جرایم غیر عمد موجب دیه در برابر مجرمین سایر جرایم عمدی در مراجع رسیدگی کننده به آن می گردد .در این خصوص جلوه هایی از سیاست جنایی مشارکتی در قوانین کیفری ایران شامل میانجیگری، شوراهای حل اختلاف و داوری وجود دارد. [1] - گروه حقوق،واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران [2]- گروه حقوق،واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران: نویسنده مسئول Mohsen.Shekarchi@gmail.com [3] - گروه حقوق،واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - مطالعه تطبیقی حقوق دفاعی متهم در مرحله کشف جرم در ایران و اساسنامه دیوان کیفری بین المللی
        قاسم کرباس فروش[1]- اکبر وروایی[2] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 26/10/1398 چکیده با ایراد اتهام به شخص متهم، مشارالیه وارد فرآیندی از دادرسی کیفری می شود که یک طرف آن حکومت با تمام اختیارات و امکانات قرار دارد تا در برابر متهم بایستد و در طرف دیگر متهمی قرار چکیده کامل
        قاسم کرباس فروش[1]- اکبر وروایی[2] تاریخ دریافت: 25/7/1398- تاریخ پذیرش: 26/10/1398 چکیده با ایراد اتهام به شخص متهم، مشارالیه وارد فرآیندی از دادرسی کیفری می شود که یک طرف آن حکومت با تمام اختیارات و امکانات قرار دارد تا در برابر متهم بایستد و در طرف دیگر متهمی قرار دارد که در برابر قوای حکومتی ناتوان است در نتیجه باید به متهم این امکان داده شود تا به نحو مطلوب از خود دفاع کند. اگر سازوکاری اندیشیده نشود در واقع ستمی به ناحق به مشارالیه وارد میآید؛ برای ممانعت از این وضع، بایستی متهم از حقوق دفاعی مناسبی برخوردار باشد. مرحله کشف جرم به عنوان نخستین مرحله از فرآیند رسیدگی جرم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و تا حدود زیادی سرنوشت نهایی پرونده کیفری به این مرحله وابسته می باشد. بر این اساس عدم توجه به اصول دادرسی عادلانه و منصفانه به ویژه تضمین حقوق دفاعی متهم در مرحله کشف جرم می تواند سایر مراحل دادرسی کیفری را تحت تاثیر قرار دهد. معمولاً مقررات مربوط به حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری آورده میشود و در همه رسیدگی های کیفری مرعی می گردد. آیین دادرسی کیفری ایران نیز، در مواد مختلفی به حقوق دفاعی متهم پرداخته است؛ نظیر: حق آزادی، حق تفهیم اتهام، حق داشتن وکیل، لزوم حیثیت و کرامت انسانی و ... همچنین برای عدم رعایت این حقوق توسط سیستم رسیدگی کننده اعم از مقامات قضایی و پلیسی، ضمانت اجراهای کیفری در نظر گرفته شده است. [1] - دانشجوی دکتری، حقوق جزا و جرم شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران؛ گروه جزا و جرم شناسی، واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران gasem.karbasforosh@gmail.com [2] - استاد و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران : نویسنده مسئول akbarvarayi@iran.ir پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - آسیب شناسی قانون منع بکارگیری بازنشستگان (بویژه در حوزه شورای اسلامی شهر)
        عیدو ریگی فرد[1]- علی اکبر امینی[2]- منصور تاجری[3] تاریخ دریافت: 1/6/1397- تاریخ پذیرش: 10/10/1397 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای قانون‌ منع ‌بکارگیری بازنشستگان در مورد انتخاب شهردارها و نقش آن در قدرت و اختیارات شورای اسلامی شهر انجام شد. سوال اصلی پژوهش بی چکیده کامل
        عیدو ریگی فرد[1]- علی اکبر امینی[2]- منصور تاجری[3] تاریخ دریافت: 1/6/1397- تاریخ پذیرش: 10/10/1397 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای قانون‌ منع ‌بکارگیری بازنشستگان در مورد انتخاب شهردارها و نقش آن در قدرت و اختیارات شورای اسلامی شهر انجام شد. سوال اصلی پژوهش بیان می‌دارد که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در انتخاب شهردارها با چه چالش‌هایی مواجه است؟ فرضیه پژوهش بیان می‌دارد که قانون منع به کار گیری بازنشستگان موجب محدودیت‌های شورا، ضعف مدیریت شهری و پایمال شدن حقوق شهروندی می‌شود. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و علاوه بر مبانی نظری از نظرات کارشناسان و متخصصان و نمایندگان مجلس که نسبت به این موضوع اظهار نظر نموده‌اند، نیز بهره برده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شمولیت قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مورد انتخاب شهردار به دلیل استفاده شهرداری از بودجه دولتی، قانونی است. لکن انتخاب شهردار توسط نمایندگان مردمی صورت گرفته و مدت انتخاب شهردار 4 سال است نه 30 سال [1] - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران alef.rayaneh@yahoo.com [2] - استادیار و عضو هیأت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران: نویسنده مسئول amini.aliakbar@yahoo.com [3] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، جهاد دانشگاهی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - مسئولیت مدنی دولت در قبال تامین امنیت غذایی و رفاه اجتماعی
        فاطمه السادات حسینی[1]- جلیل مالکی[2] تاریخ دریافت: 29/7/1398- تاریخ پذیرش: 11/8/1398 چکیده: در بین تمامی حقوقی که با عنوان نیاز های پایه ای خانوار در یک اجتماع به افراد داده می شود. امنیت غذایی از مهم ترین نیاز های فردی است که مسئولیت تامین آن به عهده دولت هاست. در و چکیده کامل
        فاطمه السادات حسینی[1]- جلیل مالکی[2] تاریخ دریافت: 29/7/1398- تاریخ پذیرش: 11/8/1398 چکیده: در بین تمامی حقوقی که با عنوان نیاز های پایه ای خانوار در یک اجتماع به افراد داده می شود. امنیت غذایی از مهم ترین نیاز های فردی است که مسئولیت تامین آن به عهده دولت هاست. در واقع دولت در قبال تامین امنیت غذایی و رفاه اجتماعی مسئول است. زیرا در صورت قصور و نادیده انگاشتن آن ها سلامت شهروندان به خطر می افتد و خسارت جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد که به اصطلاح گفته می شود دولت در قبال شهروندان مسئولیت مدنی دارد. مسئولیت مدنی دولت در این زمینه به معنی تکلیف به پاسخگویی و جبران خسارت ناشی از عدم ایفای وظایف محوله مطابق قانون است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. طبق نتایج تحقیق، برای جلوگیری از فشارهای ناشی از هزینه های مربوط به دادرسی و اتلاف وقت و هزینه شهروندان، راهکارهای غیر قضایی مانند افزایش پوشش های بیمه ای و کمک های نقدی و یارانه ای به صورت بلاعوض برای تامین جبران خسارت پیشنهاد می گردد. [1] - دانش آموخته کارشناسی ارشد ، حقوق خصوصی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران hosseinilawyer@yahoo.com [2] - استادیار و عضو هیدت علمی، گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران : نویسنده مسئول jalil.malekii@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        21 - نقد و بررسی کتاب: اتاق جنگ درخزانه‌داری آمریکا: شروع عصر جدید جنگ مالی
        کتاب اتاق جنگ در خزانه‌داری آمریکا: شروع عصر جدید جنگ مالی یکی از منابع مهم در زمینه شناخت رویکرد جدید ایالات متحده در بهره گیری از ابزارهای مالی نه فقط علیه گروه های مخرب که علیه دولت ها و بازیگران رسمی نظام بین الملل است که آنها را دشمن یا رقیب می نامد. این کتاب تو چکیده کامل
        کتاب اتاق جنگ در خزانه‌داری آمریکا: شروع عصر جدید جنگ مالی یکی از منابع مهم در زمینه شناخت رویکرد جدید ایالات متحده در بهره گیری از ابزارهای مالی نه فقط علیه گروه های مخرب که علیه دولت ها و بازیگران رسمی نظام بین الملل است که آنها را دشمن یا رقیب می نامد. این کتاب توسط خوان زاراته مشاور وقت مبارزه با تروریسم در دولت جرج بوش و در سال 2013 منتشر شده است. زاراته که در دوره بوش، در وزارت خزانه داری حضور داشته در این کتاب مهم به تشریح سیاست‌ها و برنامه های ایالات متحده در به راه انداختن جنگ مالی علیه تروریسم و سپس رقبای این کشور پرداخته و این اثر را بررسی جنگ مالی و این که عصر جدید جنگ مالی چگونه شکل گرفته است بیان می کند. او قصد دارد بگوید چرا این جنگ اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا پیدا کرده است و بر این اساس، ماهیت جنگ‌های آینده چه تغییری خواهد کرد. پرونده مقاله