فرآیند شکل گیری نوسازی سیاسی در ایران با تاکید بر نقش نظام معرفتی (مطالعه موردی دوره مشروطه و عصر اصلاحات)
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: حق, مشروطه, اصلاحات, خیر, نوسازی سیاسی, نظام معرفتی,
چکیده مقاله :
انسیه صالحی[1]- رضا اکبری نوری[2]*- حسن آب نیکی[3]- مهدی مطهرنیا[4] تاریخ دریافت: 07/04/1399- تاریخ پذیرش: 05/07/1399 چکیده: اگرچه روشنفکران برجسته دوره مشروطه معتقد بودند که عقب ماندگی ایران ریشه در دو عامل استبداد سیاسی و تحجر مذهبی دارد. لذا ریشه اصلی آن در اندیشه سیاسی قدیم است. اندیشه سیاسی قدیم ایران نمی تواند لوازم و الزامات دوران جدید را درک کند. لذا ما فقط شبه مدرن شدیم. این تحقیق با توجه به اندیشه سیاسی قدیم که نظام معرفتی خیر بر حق را منجر می شود درصدد پاسخ گویی به این سوال است که آیا مولفه های نظام معرفتی خیر بر حق بر فرایند نوسازی سیاسی در دوران مشروطه و اصلاح طلبی تاثیر گذار بوده اند؟ فرضیه اصلی این است که مولفه نظام معرفتی خیر برحق اگرچه مثبت بوده اما نوسازی را با اختلال مواجهه کرده است. این تحقیق با هدف پاسخ به سوالات فوق و معلوم ساختن تأثیرات نظام معرفتی مبتنی بر تقدم خیر بر حق بر روند نوسازی سیاسی در جامعه ایران به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. [1]- دانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی(مسایل ایران)، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ensiyehsalehi65@gmail.com [2] - استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول aber.reza@gmail.com [3] - استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران habniki@yahoo.com [4] - استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم آینده پژوهی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران dmmotaharnia@gmail.com
Ensiyeh Salehi [1] Reza Akbari Nouri *[2] Hasan Ab Niki[3] Mehdi Motahatnia[4] Abstract: Prominent intellectuals of the constitutional period believed that Iran's backwardness was rooted in two factors: political tyranny and religious petrification. Therefore, its main root is in the old political thought. Old Iranian political thinkers cannot understand the requirements of the new era. So we just became quasi-modern. This study, considering the old political thought that leads to a good epistemological system, seeks to answer the question: Did the components of a good epistemic system influence the process of political modernization during the constitutional and reformist era? Our findings show the component of the epistemic good system, although positive, has hampered modernization. The aim of this study is to answer the above questions and to determine the effects of the epistemological system based on the precedence of good over right on the process of political modernization in Iranian society in a descriptive-analytical method. [1] - PhD Student in Political Science (Iran Issues), South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, ensiyehsalehi65@gmail.com [2] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, corresponding author, aber.reza@gmail.com [3] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, habniki@yahoo.com [4] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Futurology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, dmmotaharnia@gmail.com
_||_