آسیب های اجتماعی وآسیب شناسی شناسی روابط بین الملل دروصیت نامه امام خمینی (ره)وتوصیه های فقهی مقابله با آنها
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیسیف الله کریم زاده 1 , عباسعلی حیدری 2 , محمود قیوم زاده 3 , حسین خسروی 4
1 - الهیات ومعارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی
2 - استادیارگروه الهیات ومعارف اسلامی رشته فقه ومبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران.
3 - استادتمام گروه الهیات ومعارف اسلامی رشته فقه ومبانی حقوق اسلامی گروه حقوق،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه،
4 - استادیارگروه الهیات ومعارف اسلامی رشته تاریخ تمدن اسلامی،دانشکده الهیات ومعارف اسلامی،دانشگاه آزاداسلامی ساوه،ایران
کلید واژه: آسیبهای اجتماعی , روابط بین الملل, وصیتنامه امام خمینی , توصیه های فقهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در صدد تبیین برخی از آسیبهای عارض شده بر جامعه وروابط بین الملل است که در وصیت نامه امام خمینی (ره) به آنها اشاره شده است ومتعاقب آن به دنبال راهکارهای توصیه شده در فقه اسلامی باتوجه به منابع آن(قرآن،روایات،عقل،اجماع) برای مقابله ومعالجه آنها ست . باعنایت به اینکه رویکرد اجتماعی وبین المللی وصیت نامه تاحدودی مغفول مانده است،لازم می داند که در این تحقیق بدان پرداخته شود. آسیب اجتماعی هرگونه مانعی است که به روند تکامل اجتماعی جامعه آسیب وارد کند.امام درابتدا، دفاع از کشوررا ازاَهمّ واجبات می داند وبه وجود زنان ومردان مدافع وطن افتخار می کند.آموزش نظامی را ضروری می انگارد وبرافزایش قدرت باز دارندگی کشور تاکید می نمایداما ،مراکزفسادوفحشاءوانحطاط اخلاقی راخصوصاً به صورت سازمان یافته، آسیبی تحمیلی وویرانگربرنسل جوان می داند. قانون اگرچه خوب ومترقی باشد لکن به دست مجریان نا اهل که بیفتد اثر خودرا ازدست می دهد.
The present study seeks to explain some of the harms to the community and international relations that are mentioned in Imam Khomeini's will and subsequently follow the recommended solutions in Islamic jurisprudence according to its sources (Quran, hadiths, reason). , Consensus) to confront and treat them. Given that the social and international approach to the will has been somewhat neglected, it is necessary to address it in this study. Social harm is any obstacle that harms the process of social development of the society. The Imam, first of all, considers the defense of the country as one of the most important duties and is proud of the existence of women and men defending the homeland. Centers consider corruption, prostitution, and moral decay to be especially organized, harmful, and destructive to the younger generation. He goes on to address another social evil called lawlessness