بنیان های تعارض منافع در سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی ایران پس از انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسیعلیرضا حمزه سیاه بیل 1 , مجتبی معظمی 2 , اسمعیل کاوسی 3 , رشید ذالفقاری زعفرانی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مدیریت تعارض, آموزش عالی, دانشگاه, تعارض منافع,
چکیده مقاله :
تحلیل و فهم تعارض منافع در سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت قرار دادن نهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از ۱۹ وزارتخانه دولت ایران و مسؤول انسجام بخشیدن به امور اجرایی، سیاست گذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور میسر میشود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان یک ابرسازمان دارای بخشهای متنوعی در حوزهی تصمیمسازی و اجراست که موقعیتهای تعارض منافع بسیاری را شامل میشود. در تحقیق توصیفی- تحلیلی حاضر و در پاسخ به بنیان های تعارض منافع در ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران این فرضیه مطرح می شود که تعارض منافع در حوزه آموزش عالی ایران اغلب حاصل قواعد و قوانینی است که بر اعضای دانشگاهها و هیأت علمی حاکم است. نتایج و یافته های پژوهش حاضر بر این تآکید دارند که تعارض منافع در حوزه آموزش عالی میتواند منجر به کاهش کیفیت آموزش، ایجاد انواع و اقسام تقلبهای علمی و برتری یافتن مسائلی مانند پول و درآمد نسبت به دانش شود.
Analysis and understanding of conflict of interest in the policy and structure of higher education of the Islamic Republic of Iran with the focus on the Ministry of Science, Research and Technology as one of the 19 ministries of the Iranian government and responsible for integrating administrative affairs, policy, science, research and technology Is possible. The Ministry of Science, Research and Technology, as a super-organization, has diverse departments in the field of decision-making and implementation, which include situations of conflict of interest. In the present descriptive-analytical research and in response to the foundations of conflict of interest in the structure of higher education in the Islamic Republic of Iran, it is hypothesized that conflict of interest in the field of higher education in Iran is often the result of rules and regulations that govern university members and faculty. The results and findings of the present study emphasize that conflicts of interest in the field of higher education can reduce the quality of education, create all kinds of scientific frauds and make issues such as money and income superior to knowledge.
_||_