بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی
مجتبی طبری
1
(
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران
)
سپیده مدانلو جویباری
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران،
)
مسعود یوسف زاده
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران،
)
محمدرضا باقرزاده
4
(
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران
)
کلید واژه: بینالمللیسازی, توسعه آموزش عالی, استراتژی دانشگاه, تجاریسازی دانش, استعدادیابی پژوهشی,
چکیده مقاله :
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور در بخش کمی و کیفی به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مطابق با نتایج 2 معیار راهبردی و ساختاری به ترتیب با ضرایب 958/0 و 917/0 شناسایی شد. همچنین برای معیار راهبردی، 5 زیر معیار مدیریت دانش(923/0)، تجاریسازی دانش(904/0)، بینالمللیسازی(863/0)، استراتژی دانشگاه(822/0) و استعدادیابی پژوهشی (811/0) و برای معیار ساختاری، 5 زیرمعیار منابع مالی(825/0)، فرهنگ سازمانی آیندهگرا(810/0)، زیرساختهای دانشگاه(798/0)، ساختار سازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید.
چکیده انگلیسی :
The general purpose of the present study was to investigate the causal relationships between the development criteria of Iran's higher education system and the futures research approach. In terms of purpose, this research is an application that was done with a mixed approach (qualitative and quantitative) with the exploratory design. The statistical population of the study consisted of faculty members and experts of the Future Research Panel and staff of Islamic Azad Universities in Region 3 of the country in the quantitative and qualitative sections of 20 people and 5878 people. In the qualitative part of the purposive sampling method, 15 people and in the quantitative part by stratified random sampling method and based on Cochran's formula, 361 people were selected as the sample. According to the results, two strategic and structural criteria were identified with coefficients of 0.958 and 0.917, respectively. Also for strategic criteria, 5 sub-criteria of knowledge management (0.923), knowledge commercialization (0.904), internationalization (0.863), university strategy (0.822) and research talent identification (0.811) and for the structural criterion, 5 sub-criteria of financial resources (0.825), futuristic organizational culture (0.810), university infrastructure (0.798), agile organizational structure (0.760) and university independence (0.756) was identified.