بررسی نسبت بهینه آموزش بر پایه ریاضیکاری و ریاضیفهمی بهکمک تحلیل پوششی دادهها و تقریب چندجملهای درونیاب نوع آموزش
محورهای موضوعی : آماراسماعیل یوسفی 1 , محسن رستمی مال خلیفه 2 , محمد مقاصدی 3 , محمد حسن بهزادی 4
1 - گروه ریاضی، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه ریاضی، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه ریاضی، دانشکده علوم، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - گروه ریاضی، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: optimal ratio, learning, work mathematics, unconscious competence, conscious incompetence, Data Envelopment Analysis, unconscious incompetence, understanding mathematics,
چکیده مقاله :
در این مقاله ابتدا نگاهی کوتاه به مفهوم یادگیری و تاریخچهی یادگیری پرداخته شد، سپس تعریفی برای آموزش به روش ریاضی کاری و آموزش به روش ریاضی فهمی ارائه شد. مراحل یادگیری به صورت اشارهوار معرفی شد. ما یادگیری را به صورت دو پالس معرفی کردیم که هر پالس نیز شامل دو مرحله است. پالس اول مربوط به ناتوانی و پالس دوم مربوط به توانایی است. این مراحل را برای آموزش ریاضی با بیان مثال، برای هر مرحله یادگیری مورد بررسی قرار دادیم. برای تعیین نسبت بهینه آموزش به دو روش ریاضی کاری و ریاضی فهمی، ابتدا چهار مثال برای چهار مرحله آموزش طراحی شد، سپس این دو روش برای کلاسهای مختلف آموزش ریاضی عمومی دانشجویان فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد به کار گرفته شد. دادههای بهدست آمده را به کمک تحلیل پوششی دادهها تحلیل کردیم. ورودیها ریاضیکاری و ریاضیفهمی است. خروجیها یادگیری در پالس اول و یادگیری در پالس دوم است که در نهایت به نسبت بهینه استفاده از هر دو روش در یک کلاس آموزشی رسیدهایم، سپس برای جدول بهینه، با استفاده از درونیابی توابع چندمتغیره، ضابطهای برای دونوع آموزش ارائه دادیم که به صورت یک تابع دومتغیره است. در این تابع، دامنه درصد آموزش به هر دو روش است و برد کارایی است. در نهایت از روی ضابطه تابع و یا نمودار تابع میتوان تعیین کرد نسبت آموزش به هر دو روش بیان شده، چقدر کارایی دارد.
In the present article, after examining the concept of learning, we discussed education through work mathematics and understanding mathematics. First, 4 learning stages are introduced in the form of 2 pulses. Next, these stages are applied for 2 teaching methods of work mathematics and understanding mathematics. We employed these 2 methods in different classes of Islamic Azad University of Iran. Then, the data acquired were analyzed using data envelopment analysis. The inputs are work mathematics and understanding mathematics and the outputs are learning in the first and the second pulses. Finally, we achieved an optimal ratio of employing both methods in a course And we find the internal polynomial.
[1] ع. ا. سیف، روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم، تهران، انتشارات دوران ۱۳۸۸.
[2] کِن کِلِمنتس، نرِیدا اف. الِرِتون، ترجمه: امیر حسین آشنا، پژوهش در آموزش ریاضی، گذشته، حال و آینده.
[3] مریم عطاری دزفولی، هوشنگ اکبری، اسماعیل یوسفی، کاربرد نقشهی مفهومی و نمودار Vee در تعیین حجم با استفاده از انتگرا ل. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات پژوهشهای نوین در ریاضی،
JNRM، http://jnrm.srbiau.ac.ir, 33-40
[4] A Anderson, WT Seah, (2013). Facilitating mathematics Learning in different contexts: The values perspective, proceedings of the seventh International mathematics education and society conference (MES7), 193- 202, Africa.
[5] A Barzegarinegad, G Jahanshahloo, M Rostamy-Malkhalifeh, (2014). A full ranking for decision making units using ideal and anti-ideal points in DEA, The Scientific World Journal 2014.
[6] A Bishop, (2007). values in mathematics and science education. Mathematician and de Mathematician. social philosophical, and educational ramifications, 123-139. Rotterdam, The Netherlands, sense publishers
.
[7] A Bishop, Mathematical enculturation. A cultural perspective on mathematics education. Boston, MA. Kluwer Academic publishers.
[8] A Loukas & SH Robinson, (2004). examining the Moderating Role of perceived school climate in Eerty Adolescent Adjustment, Journal of Research on Adolescence, 14(2), 209 -233.
[9] C Papanastasiou, (2000). Effects of Attitudes and Beliefs on mathematics achievement, studies in Educational Evaluation, 26 (1), 27-42.
[10] D Uzel & SM Uyangor, (2006). Attitudes of 7th class tudent stoward mathematics in realistic mathematics education International Mathematics Forum. 1, No 39, 1951-1959.
[11] E Haghi, M Rostamy-Malkhalifeh, MH Behzadi, A Shahvarani, (2020). Performance evaluation of schools’ math education from a cultural, social and economic point of view by data envelopment analysis modeling, Measurement and Control 53 (3-4), 454-460, 2020.
[12] FH Lotfi, M Navabakhs, A Tehranian, M Rostamy-Malkhalifeh, (2007). Ranking bank branches with interval data—the application of DEA. International Mathematical Forum 2 (9), 429-440.
[13] GR Jahanshahloo, F Hosseinzadeh Lotfi, M Rostamy-Malkhalifeh, (2014). Using enhanced Russell model to solve inverse data envelopment analysis problems. The Scientific World Journal 2014.
[14] MH Behzadi, FH Lotfi, N Mahboudi, (2014). The study of teaching effective strategies on student's math achievements, Mathematics Education Trends and Research, academia.edu, 2014, 1-8.
[15] M Rostamy-Malkhalifeh, E Mollaeian,(2012).Evaluating performance supply chain by a new non-radial network DEA model with fuzzy data, Science 9, 2012
[16] M Van den Heuvel-Panhuizen, (2000). Mathematics education in The Netherlands: A guided tour. Retrieved from http://www.fi.uu.nl/en.
[17] R Puran, MH Behzadi, A Shahvarani, FH Lotfi, (2017). The Effects of Training and Other Factors on Problem Solving in Students. European Journal of Contemporary Education, 2017, 6(3).
[18] S Mafakheri, M Rostamy-Malkhalifeh, A Shahvarani and MH Behzadi, (2013). The study of effect of the main factors on problem solving self-confidence using cooperative learning. Mathematics Education Trends and Research (2013) 1-7.
[19] S Mafakheri, M Rostamy-Malkhalifeh, A Shahvarani, MH Behzadi, (2013). The study of effect of the main factors on problem solving self-confidence using cooperative learning, Mathematics Education Trends and Research Journal 23, 2013.
[20] SS Salout, MH Behzadi, A Shahvarani and M Manuchehri,(2013). Student's conception about the relation of mathematics to real-life, Mathematics Education Trends and Research (2013) 1-7.