هدف ازاین مقاله بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و برونداد های نقش معلمان تازه کار است.معلمانی که سابقه کاری بین 0تا 5 سال دارند. درسال1390، تعداد آنهادر شهر تهران 293 نفر بوده است. که همه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه جامعه پذیری سازم چکیده کامل
هدف ازاین مقاله بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و برونداد های نقش معلمان تازه کار است.معلمانی که سابقه کاری بین 0تا 5 سال دارند. درسال1390، تعداد آنهادر شهر تهران 293 نفر بوده است. که همه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه جامعه پذیری سازمانی و پیامدهای نقش جونز استفاده شده است برای کسب روایی پرسش نامه نظر صاحبنظران را جویا شدیم و پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقدار آن 73/ 0 به دست آمد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی (میانه، میانگین، درصدو ...)و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی (ضریبهمبستگیپیرسون) استفاده شده است و از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج به دست آمده مبین این نکته است که بین جامعه پذیری سازمانی و بروندادهای نقش معلمان رابطه معناداری وجود داردو بین جامعهپذیریسازمانیوجهت یابی نقشرابطه مثبت و بین جامعهپذیریسازمانیوابهام و تعارض نقش رابطه منفی بر قرار است. این نتایج بیانگر اهمیت جامعه پذیری سازمانی در مراکز آموزشی است.ضرورت این فرایند زمانی بیشتر احساس می شود که این فرایند منجر به رسیدن به هدف غایی کل نظام آموزشی یعنی یادگیری دانش آموزان می شود .
پرونده مقاله
چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیرات اجتماعی مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی است تا از این طریق بتوان راهکارهایی مناسب در اختیار مدیران قرار داد که منجر به بهبود کار آنان و در نهایت، بهبود تصمیمها در شرایط دشوار اجتماعی گردد. روش چکیده کامل
چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیرات اجتماعی مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی است تا از این طریق بتوان راهکارهایی مناسب در اختیار مدیران قرار داد که منجر به بهبود کار آنان و در نهایت، بهبود تصمیمها در شرایط دشوار اجتماعی گردد. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی 146 نفر مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی بودهاند که از این تعداد 110 نفر به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامهای محقق ساخته شامل دو قسمت است: قسمت اول اطلاعات عمومی مدیران، شامل: جنسیّت، وضعیّت تأهل، مدرک تحصیلی، سابقة خدمت و سابقة مدیریّت و قسمت دوم شامل: 33 سؤال اختصاصی است. یافته ها حاکی از آن است که بین شناسایی و کنترل بحران در جنبه های اجتماعی و تصمیم گیری موثّر مدیران، رابطة معنی داری وجود دارد. هم چنین بین پیشگیری از وقوع بحران و تصمیمگیری موثّر مدیران رابطه معنی داری وجود داشته است. مطابق یافتهها، پیشنهاد شده که مدیران را از راه های مختلفی مانند: افزایش سطح اطلاعات اجتماعی آنها، افزایش سطح آگاهیهای مدیریتی، شرکت در همایشهای علمی مدیریت بحران، استفاده صحیح از تکنولوژی پیشرفته آموزشی بایستی توسعه داد. هم چنین میتوان با به کارگیری مدیران با تجربه و دارای مدرک تحصیلی مرتبط با مدیریت، برای شناسایی بحرانهای مختلف و استفاده از تجربه های اجتماعی مدیران در بهبود شرایط اجتماعی و تصمیم گیری نهایی میتوان نهایت بهره را برد.
پرونده مقاله
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین معلمان می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی479 نفر معلمان شاغل در مدارس استثنائی استان هرمزگان در سال تحصیلی 90-1389 می باشند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 214 نفر بوده چکیده کامل
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین معلمان می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی479 نفر معلمان شاغل در مدارس استثنائی استان هرمزگان در سال تحصیلی 90-1389 می باشند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 214 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه عدالت سازمانی(مورمن و نیهوف[1]، 1993)، تعهد سازمانی(آلن و مایر، 1990) و رضایت شغلی(اسپکتر، 1985) بهره گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شده که نتایج حاصل بدین شرح است: متغیر عدالت سازمانی قادر به پیش بینی تعهد سازمانی نمی باشد. بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطه ای معنی دار وجود دارد. و از طرف دیگر مؤلفه های عدالت سازمانی با رضایت شغلی دارای رابطه ای معنی دار هستند و از این مؤلفه ها، تنها عدالت رویه ای قادر به پیش بینی رضایت شغلی می باشد.
[1] . Moorman & Niehoff
پرونده مقاله
چکیده هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی نظارت دبیر محور بر بهبود کیفیت یادگیری شیمی دوم بوده است. برای این منظور نمونهای به حجم 80 نفر از دانشآموزان پسر در درس شیمی دوم دبیرستان شهر قم و دبیران شیمی آنان، به صورت خوشهای چند مرحلهای در قالب 4 کلاس انتخاب شده و در دو گروه چکیده کامل
چکیده هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی نظارت دبیر محور بر بهبود کیفیت یادگیری شیمی دوم بوده است. برای این منظور نمونهای به حجم 80 نفر از دانشآموزان پسر در درس شیمی دوم دبیرستان شهر قم و دبیران شیمی آنان، به صورت خوشهای چند مرحلهای در قالب 4 کلاس انتخاب شده و در دو گروه مساوی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای آزمون تأثیر چرخه سه مرحلهای نظارت دبیر محور بر گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، از روش نیمه تجربی و طرح پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه برای مدت 2 ماه و گردآوری دادهها با آزمون محقق ساخته استفاده شد. نتایج استخراج شده از نرمافزارSPSSنشان داد، بین عملکرد دو گروه در سطح کمتر از 05/0 تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی چرخۀ نظارت دبیر محور بر بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان (به عبارت دیگر عملکرد دبیران درس شیمی دوم)آنچنان تأثیر معناداری داشتهاست که میتوان آن را برای اصلاح آموزش دبیران و بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان توصیه کرد.
پرونده مقاله
چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی با اعتماد سازمان و رفتار مدنی سازمانی می باشد. پژوهش به روش توصیفی (پیمایشی) می باشد. جامعه آماری، کلیه مدیران گروه های آموزشی واحد های منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 315 نفر در سال 90-91 می باشد. که تعداد 118 نف چکیده کامل
چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی با اعتماد سازمان و رفتار مدنی سازمانی می باشد. پژوهش به روش توصیفی (پیمایشی) می باشد. جامعه آماری، کلیه مدیران گروه های آموزشی واحد های منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 315 نفر در سال 90-91 می باشد. که تعداد 118 نفر از آنها با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. از سه پرسش نامه ی عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی، به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید که ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب 831/0، 828/0، 884/0 بر آورد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ماتریس ضریب همبستگی، رگرسیون ساده و چند گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. بین ابعاد عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. 2. بین عدالت سازمانی، رفتار مدنی سازمانی و اعتماد سازمانی رابطه مثبت وجود دارد،3. بین بعد نوع دوستی و احترام، وظیفه شناسی، فضیلت و جوانمردی از ابعاد رفتار مدنی سازمانی با عدالت سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد و 4. بین بعد صلاحیت و بعد قابلیت اعتماد و خیر خواهی از ابعاد اعتماد سازمانی با ابعاد عدالت سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
پرونده مقاله
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک رهبری با راهبردهای مقابله با تعارض مدیران بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. جهت گرد چکیده کامل
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک رهبری با راهبردهای مقابله با تعارض مدیران بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامه سبک رهبری بس و اولیو[1] (2000) و پرسش نامه مدیریت تعارض پوتـنام و ویلسـون[2] (1994) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش نامهها توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت و پایاپی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 85/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و t مستقل استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد راه حل گرایی، سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد عدم مقابله و کنترل معنادار بوده است. بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد عدم مقابله و کنترل و بین سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد راهحلگرایی رابطه معنادار مشاهده نشد. بهترین پیش بینی کننده راهبرد عدم مقابله سبک رهبری عدم مداخله، راهبرد راه حل گرایی سبک رهبری تحولی و راهبرد کنترل در گام اول سبک رهبری عدم مداخله و در گام دوم سبک رهبری تبادلی بوده است. [1] . Bass & Avolio [2] . Putnam & Wilson
پرونده مقاله
هدف این پیش بینی درگیری شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بر اساس ذهنیت فلسفی آنان می باشد. مسأله اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که:آیا ذهنیت فلسفی در تبیین سطح درگیری شغلی آنان نقش دارد؟ روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه بر مبنای مفروضه تحقیقات چکیده کامل
هدف این پیش بینی درگیری شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بر اساس ذهنیت فلسفی آنان می باشد. مسأله اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که:آیا ذهنیت فلسفی در تبیین سطح درگیری شغلی آنان نقش دارد؟ روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه بر مبنای مفروضه تحقیقات همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات نیز از دو پرسش نامه ذهنیت فلسفی و درگیری شغلی با مقیاس اندازه گیری فاصله ای با طیف لیکرت 5 درجه ای استفاده شد. 130 نفر از اعضای هیأت علمی بر اساس روش های نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه (گروه های تحصیلی) انتخاب شدند. نتایج نشان داد که 19 درصد از واریانس درگیری شغلی توسط ذهنیت فلسفی تبیین می شود. برای نوشتن فرمول هم با استفاده از ضرایب استاندارد شده و هم ضرایب استاندارد نشده استفاده کرده و نتیجه نیز به شرح زیر می باشد. درگیری شغلی(ضرایب استاندارد نشده) = 8/394 + 224/0 (ذهنیت فلسفی ) درگیری شغلی (ضرایب استاندارد شده) = 0/435 (ذهنیت فلسفی )
پرونده مقاله
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر خرم آباد انجام گردیده است. روش تحقیق استفاده شده توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان این دو ناحیه بوده است که با روش تصادفی سا چکیده کامل
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر خرم آباد انجام گردیده است. روش تحقیق استفاده شده توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان این دو ناحیه بوده است که با روش تصادفی ساده از بین آنها، 168 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های محقق ساخته عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بوده و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری (همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل واریانس یک راهه، تی مستقل) انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبتی در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین، یافته های حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که فقط مؤلفه وفاداری قادر به پیش بینی عدالت سازمانی است. نتایج آزمون تی مستقل نیز آشکار ساخت که بین جنسیت کارمندان تفاوت معناداری وجود دارد و در پایان نتایج تحلیل واریانس یک راهه بین عدالت سازمانی با متغیر دموگرافیکی سطح تحصیلات آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین آنها وجود دارد.
پرونده مقاله