در هزاره جدید رهبری معنوی نیاز جوامع انسانی است برای حرکت بسوی تعالی وبالندگی وبراین اساس دانشگاه های پیشرو برایجاد نظام بالندگی دانشجویان درحوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تاکید وتمرکز کردهاند. هدف این پژوهش شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثر گذار بر رهبری معنوی وبال چکیده کامل
در هزاره جدید رهبری معنوی نیاز جوامع انسانی است برای حرکت بسوی تعالی وبالندگی وبراین اساس دانشگاه های پیشرو برایجاد نظام بالندگی دانشجویان درحوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تاکید وتمرکز کردهاند. هدف این پژوهش شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثر گذار بر رهبری معنوی وبالندگی آن دردانشجویان است. پژوهش با رویکردآمیخته ابتدا با روش کیفی تحلیل محتوا و سپس با استفاده تکنیک ای ان پی دیمتل (DANP) انجام شده است. به این منظور بررسی گسترده متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی وبالندگی دانشجویان ونیز مصاحبه نیمهساختمند (بیش از 850 دقیقه) با 16 نفرازصاحبنظران دانشگاهی (استادان رشتههای مرتبط ومدیران ارشد دانشگاه آزاداسلامی ومدیران واحد علوم تحقیقات) که به روش نمونهگیری هدفمند از جامعه متخصصین انتخابشده بودند همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، تا اشباع کامل داده ها انجام شد. روایی وپایایی این پژوهش با تأیید خبرگان و بارورش هولستی انجام گرفت. تحلیل دادههای کیفی ازطریق تکنیک کدگذاری باز و محوری وداده های کمی از طریق الگوریتم وبرنامه ی ای ان پی دیمتل نوشته شده در نرم افزار اکسل وبا نتایج یکسان درمتلب انجام شدکه منتج به استخراج وخوشه بندی مؤلفه های رهبری معنوی دردانشگاه درسه حوزه فردی(با 54 مؤلفه) ، میان فردی وگروهی(با 28مؤلفه) وماورایی(با 3 مؤلفه) و استخراج 10 عامل اثرگذاردرسه خوشه به ترتیب اهمیت1. وجودی ،2. انسانی و3. محیطی ورتبه بندی این عوامل برای ایجاد نظام جامع بالندگی رهبری معنوی دردانشگاه ها گردید.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه به تعداد 75 نفر بوده که از این میزان بر اساس جدول مورگان تعداد 65 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه آم چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه به تعداد 75 نفر بوده که از این میزان بر اساس جدول مورگان تعداد 65 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای اقدامات مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (1984) بود. روایی ابزار تحقیق توسط استاد راهنما و تعدادی از خبرگان و میزان پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (به ترتیب 948/0 و 951/0) تایید شد. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای آماری با نرمافزارSPSS V21.0 و آزمون گرسیون چندگانه نشان داد از بین مؤلفههای اقدامات منابع انسانی ابعاد کارمندیابی، گزینش و استخدام، بهسازی و توسعه شایستگیها، جبران خدمات، به جز آموزش و ارزیابی و مدیریت عملکرد قابلیت پیشبینی تغییرات متغیر وابسته تحقیق (عملکرد سازمانی) را داشته و دراینبین بیشترین میزان تأثیر مثبت را متغیر گزینش و استخدام و کمترین میزان تأثیر را بهسازی و توسعه شایستگیها بر عملکرد سازمانی کارکنان این دانشگاه خواهد گذاشت. در پایان نیز مبتنی بر نتایج به دست آمده نسبت به ارائه پیشنهادهای علمی اقدام شد.
پرونده مقاله
امروزه اهمیت و نقش سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی انسان آشکار است. زیرا شغل علاوه بر تامین هزینه ی زندگی ارتباط مستقیمی با سلامت روان و جسم دارد و همچنین زمینه ساز ارضاء بسیاری از نیازهای غیر عادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت زمان و مدیریت ت چکیده کامل
امروزه اهمیت و نقش سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی انسان آشکار است. زیرا شغل علاوه بر تامین هزینه ی زندگی ارتباط مستقیمی با سلامت روان و جسم دارد و همچنین زمینه ساز ارضاء بسیاری از نیازهای غیر عادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت زمان و مدیریت تعارض با استرس شغلی (مطالعه موردی مدیران مدارس ناحیه یک کرمانشاه) می باشد. این تحقیق از نظر هدف پژوهشی، از جمله تحقیقات کاربردی، از نظر فرآیند اجرا کمی بوده و از نظر زمان اجرا مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق تمامی مدیران مدارس ناحیه یک کرمانشاه می باشد که شامل 455 نفر بوده و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان تعداد 210 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که بین برنامه ریزی، سازماندهی، زمانبندی، کنترل (رقابت)، همکاری و مصامحه، عدم رقابت (اجتناب)، مدیریت زمان و مدیریت تعارض با استرس شغلی مدیران مدارس ناحیه یک کرمانشاه رابطه معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع تاییدی بود. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی به تعداد 9 نفر و کلیه دبیران دوره دوم چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع تاییدی بود. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی به تعداد 9 نفر و کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 4203 نفر (2114مرد و 2089 زن ) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان به صورت سرشماری و جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول فرمول کوکران تعداد ۳51 نفر (177مرد و 174 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از روش مصاحبه و آزمون دلفی 5 مولفه و 60 کد برای طراحی ابزار گردآوری دادهها استخراج گردید. روایی ابزار گردآوری دادهها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود.در پایان روش کیفی، الگوی مفهومی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با پنج مولفه (ویژگیهای فردی – شخصیتی، ویژگیهای تیمی – جمعی، ویژگیهای فنی – تخصصی، ویژگیهای سازمانی و ویژگیهای ارتباطی - اجتماعی) طراحی شد. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده دارای برازش در بین دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان میباشد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی رفتار سیاسی درون سازمانی و برون سازمانی مدیران با استفاده از تکنیک دلفی می باشد. تحقیق حاضر از بُعد هدف، تحقیقی توسعهای – کاربردی میباشد. در این قسمت روشها و ابزارهایی که در بخش کیفی تحقیق بکار گرفته شد چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی رفتار سیاسی درون سازمانی و برون سازمانی مدیران با استفاده از تکنیک دلفی می باشد. تحقیق حاضر از بُعد هدف، تحقیقی توسعهای – کاربردی میباشد. در این قسمت روشها و ابزارهایی که در بخش کیفی تحقیق بکار گرفته شده است، نظیر روش دلفی، معرفی پانل دلفی یا اعضای گروه خبرگان، مراحل روش دلفی و... ارائه شد. در این پژوهش، ابتدا جهت ارائه الگوی رفتارهای سیاسی درونسازمانی و برونسازمانی مدیران با رویکرد هوشسیاسی در شهرداریهای استان خراسان رضوی، با مرور ادبیات موجود، ابعاد و جنبههای مختلف آن استخراج شد. براساس تعریف موضوع، تخصصهای مورد نیاز تعیین و اعضای پانل دلفی با استفاده از روشهای نمونهگیری غیراحتمالی، شناسایی و انتخاب شدند. پس از تعیین اعضای پانل، سه مرحله روش دلفی انجام شد. پرسشنامههای هر مرحله به صورت حضوری و الکترونیکی توزیع و گردآوری شدند.جامعه آماری در بخش کیفی (پانل دلفی) شامل کلیهی اساتید گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد مشهد و مدیران ارشد شهرداریهای استان خراسان رضوی در سال 1396 میباشد که حداقل دارای تحصیلات کارشناسیارشد باشند. در این راستا پژوهشگر 20 نفر از افراد واجد شرایط را که در چارچوب جامعه آماری بخش کیفی قرار میگرفتند؛ با هماهنگی اساتید محترم راهنما و مشاور بهعنوان نمونه بخش کیفی یا اعضای منتخب پانل دلفی انتخاب نمود. (لازم به ذکر است که در نهایت اطلاعات مربوط به 17 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت). بر این اساس رفتار سیاسی درون سازمانی با 6 مؤلفه و 25 شاخص، رفتار سیاسی برون سازمانی با پنج مؤلفه و 22 شاخص نهایی شدند. نتایج حاصله از آخرین مرحله تکنیک دلفی نشان داد که متغیر هوش سیاسی با پنج بُعد و 9 مؤلفه و 37 شاخص نهایی شد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش 195 نفر کتابدران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری کام چکیده کامل
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش 195 نفر کتابدران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری کامل است. ابزار جمع آوری دادهها دو پرسشنامه بر اساس مدلهای لی و چوی، و نانوکا و تاکهاوچی بود، و تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی استنباطی، آزمون پیرسون، فیشر و شبکه عصبی خودسازمانده بود، که با کمک نرم افزارهای اسپیاساس ، آموس ، و متلب انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار وزن اهمیت (شیب خط رگرسیون استاندارد شده) برابر با 55/0 است، و نشان دهنده 30% اثر بخشی توانمندسازها بر مدیریت دانش است، از دیدگاه شاخصهای برازش ضریب همبستگی بین توانمندسازها و مدیریت دانش مثبت است. نتایج نشانداد که توانمندسازهای مدیریت دانش و تمام ابعاد آن رابطه مثبت، معنادار، و تاثیر مستقیم بر مدیریت دانش دارند، بصورتی که بعد پشتیبانی آیتی بیشترین، و بعد مهارتهای تی شکل کمترین عامل تاثیرگذار هستند، و شبکه عصبی خودسازمانده نیز رابطه توامندسازها با مدیریت دانش را تایید کرده است.
پرونده مقاله
تصمیمگیری منابع انسانی در پذیرش مسئولیت اجتماعی سازمان بهعنوان هدف سازمان جهت به حداقل رساندن یا حذف هرگونه اثرات مضر و افزایش اثرات بلندمدت بر جامعه تعریفشده است. از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر تصمیمگیری منابع انسانی بر پذیرش مسئولیت اجتماعی در سطح معاونت تربیت چکیده کامل
تصمیمگیری منابع انسانی در پذیرش مسئولیت اجتماعی سازمان بهعنوان هدف سازمان جهت به حداقل رساندن یا حذف هرگونه اثرات مضر و افزایش اثرات بلندمدت بر جامعه تعریفشده است. از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر تصمیمگیری منابع انسانی بر پذیرش مسئولیت اجتماعی در سطح معاونت تربیتبدنی و سلامت اداره کل آموزشوپرورش استان خراسان رضوی بود.روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان در معاونت تربیتبدنی و سلامت (مجموعاً 79 نفر) را شامل شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی سازمان استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصین تائید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که بر اساس میزان اثر هر یک از سازههای پیشبین بر سازه ملاک روش بشردوستانه بیشترین اثر را بر مسئولیتهای اجتماعی کارکنان داشته است. سپس روش اخلاقی CSR و پس از آن روش اقتصادی CSR و روش قانونیCSR بر مسئولیتهای اجتماعی کارکنان اثرگذار بودند.جامعه از آموزشوپرورش این انتظار را دارد که در زمینههای مختلف بهموقع و بهدرستی نیازهای دانش آموزان را بشناسند و محصولات سالم و خدمات درست به آنها عرضه نمایند و نسبت به جامعه، احساس مسئولیت کنند. لذا معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش استان خراسان رضوی، نشان دادهاند که نمیتوانند با به کار بردن رویکردها و راهبردهای قدیمی پاسخگوی نیاز ذینفعان و قشرهای مختلف جامعه باشند و نیاز است که بهسوی بهکارگیری راهبردهای جدید حرکت کنند.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی- رویکرد ترکیبی در طی سال های 1398-1397 انجام شده است. روش کار :در بخش کیفی از روش متوالی- اکتشافی و در بخش کمی از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان د چکیده کامل
زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی- رویکرد ترکیبی در طی سال های 1398-1397 انجام شده است. روش کار :در بخش کیفی از روش متوالی- اکتشافی و در بخش کمی از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل21نفر از صاحبنظران دانشگاهی بوده اند که بصورت هدفمند و با استفاده از صاحبنظران کلیدی و به روش اشباع نظری انتخاب شده اند و در بخش کمی جامعه آماری کلیه هیئت علمی و کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس که 1730 کارمند و 1760 هیئت علمی بوده است.برای تعیین حجم نمونه از جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شده سپس از بین خوشه ها بصورت تصادفی 317 نفر انتخاب و پرسشنامه توزیع گردید .ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه اکتشافی و نیز نیمه ساختمند بوده و در بخش کمی برای ارزیابی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس از پرسشنامه ی شایستگی رهبری مدیران که براساس مضامین بدست آمده در مرحله کیفی طراحی شده،استفاده گردیده است. در بخش کیفی تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون(مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیر) انجام گرفته ودر بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی شده است. نتایج: نتایج بدست آمده هفت شایستگی رهبری از جمله شایستگی های بینشی با بارعاملی83/0،شایستگی های ارزشی-اخلاقی با بارعاملی 75/0،شایستگی های عاطفی-اجتماعی با بارعاملی 69/0،شایستگی های سیاسی با بارعاملی 70/0،شایستگی های فنی-تخصصی با بارعاملی 83/0و شایستگی های مدیریتی- عملیاتی با بارعاملی 77/0 و چهار عامل موثر بر شایستگی رهبری مدیران دانشگاه آزاد از جمله :اخلاق گرایی با بارعاملی 63/0،انگیزشی با بارعاملی 77/0،مدیریتی با بارعاملی 79/0 و ساختاری با بارعاملی 69/0 را نشان داد.
پرونده مقاله
با توجه به اهمیت مسئولیتپذیری در زندگی کاری و اجتماعی کارکنان آموزشی، تهیه و اعتباریابی ابزاری بومی برای سنجش مسئولیتپذیری در کادر آموزشی ضروری به نظر می رسد، بنابراین، هدف این پژوهش سـاخت و هنجاریـابی مقیاسـی بـرای سـنجش مسئولیت پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان چکیده کامل
با توجه به اهمیت مسئولیتپذیری در زندگی کاری و اجتماعی کارکنان آموزشی، تهیه و اعتباریابی ابزاری بومی برای سنجش مسئولیتپذیری در کادر آموزشی ضروری به نظر می رسد، بنابراین، هدف این پژوهش سـاخت و هنجاریـابی مقیاسـی بـرای سـنجش مسئولیت پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. برای این منظور نمونهای 210 نفری از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شمال غرب کشور با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامهی محقق ساخته بود. برای تجزیهو تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای توصیفی از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی جهت سنجش پایایی و از روش تحلیل عاملی و روایی محتوایی و همگرا برای بررسی روایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS-V22 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده ازچرخش متعامد(واریماکس)، فرهنگ سازمانی(80/0)، هوش هیجانی(78/0)، هوش اخلاقی(73/0)، رهبری(71/0)، تعهد سازمانی(60/0)، تعلق خاطر کاری(60/0) و ارزشیابی(50/0) به عنوان مولفههای مسئولیتپذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. درمجموع، نتایج نشان دادکه این مقیاس از پایایی وروایی مطلوبی در سنجش مسئولیتپذیری اعضای هیأت علمی برخوردار است.
پرونده مقاله