ارائه مدل تحول در محتوای آموزشی وکتب درسی نظام آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمرضیه لباف 1 , ناصر عباس زاده 2 * , خدیجه خانزادی 3
1 - آموزش و پرورش ، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد
2 - دانشگاه افسری امام علی (ع)
3 - گروه مدیریت اموزشی واحد گرمسار
کلید واژه: مدل تحول , محتوای آموزشی , کتب درسی , نظام آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی مدل تحول در محتوای آموزشی و کتب درسی نظام آموزش و پرورش انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رویکرد ساختگرایانه است که بهمنظور فهم عمیق از تجربهها و دیدگاههای ذینفعان نظام آموزشی، به کار گرفته شده است. برای تحلیل دادهها، از روش سیستماتیک در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۲ نفر از معلمان ومدیران تحولخواه، برنامهریزان درسی، کارشناسان و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش در سطوح مختلف گردآوری گردید. فرایند گردآوری و تحلیل دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله کدگذاری باز، مفاهیم اولیه از متن مصاحبهها استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، مقولههای اصلی و فرعی حول محورهای مفهومی سازماندهی گردید و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی، مدل نهایی تحول در محتوای آموزشی و کتب درسی شکل گرفت.
یافتهها نشان داد که تحول محتوای آموزشی نیازمند بازنگری عمیق در اهداف، ساختار و محتوای کتابهای درسی است. تأکید بر مهارتهای زندگی، یادگیری مبتنی بر نیازهای واقعی دانشآموزان، بهرهگیری از شیوههای تدریس فعال، انعطافپذیری برنامههای درسی و تعامل مستمر میان معلم، دانشآموز و محتوا از جمله مؤلفههای کلیدی در مدل نهایی بودند. بهمنظور ارتقای اعتبار پژوهش، از راهبردهایی چون بررسی توسط مشارکتکنندگان، بازبینی تحلیلی و مقایسه مستمر دادهها استفاده شد. مدل ارائهشده علاوه بر برخورداری از انسجام نظری، قابلیت انطباق و کاربست در موقعیتهای مشابه آموزشی را داراست و میتواند بهعنوان چارچوبی علمی و راهبردی برای سیاستگذاران، برنامهریزان و پژوهشگران حوزه تحول آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
This study was conducted with the aim of designing a transformation model for instructional content and school textbooks within the educational system. Adopting a qualitative approach grounded in constructivist grounded theory, the research sought to deeply explore stakeholders’ experiences and perspectives regarding educational content reform. A systematic coding process, consisting of open, axial, and selective coding phases, was employed for data analysis. Data were collected through semi-structured interviews with 22 participants, including transformative teachers, curriculum planners, policy experts, and educational administrators. The process of data collection and analysis continued until theoretical saturation was reached. During open coding, initial concepts were extracted from the interview transcripts; in axial coding, these concepts were grouped into meaningful categories; and in selective coding, the final model outlining the key components and dimensions of instructional transformation was developed.
Findings indicated that meaningful transformation in instructional content requires a comprehensive revision of the objectives, structure, and substance of school textbooks. Emphasis on life skills, alignment of instruction with students’ evolving needs, adoption of active and multidimensional teaching methods, curricular flexibility, and dynamic interaction among teachers, learners, and content emerged as essential components. To enhance the credibility and trustworthiness of the study, validation strategies such as member checking, analytical memoing, and constant comparison were utilized throughout the research process.
The proposed model demonstrates both theoretical integration and practical applicability, offering a strategic and evidence-based framework for educational leaders, curriculum developers, and policy-makers engaged in systemic instructional reform. It is particularly relevant in rapidly changing educational environments, where the need for adaptive, learner-centered, and future-oriented curricula is critical. The model provides actionable insights for fostering sustainable educational development and improving the quality of teaching and learning in alignment with contemporary societal and cultural shifts.