ارایه مدل آموزش الکترونیک منابع انسانی در دوران بحران کرونا در وزارت راه و شهرسازی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
صدیقه طوطیان اصفهانی
1
*
,
علی قربانی
2
,
لیلا سعیدی
3
1 - دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تهران ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تهران
کلید واژه: آموزش منابع انسانی, آموزش الکترونیک , بحران کرونا, زیرساختها, تسهیلکنندهها,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش ارایه مدل آموزش الکترونیک منابع انسانی در دوران بحران کرونا در وزارت راه و شهرسازی میباشد. نوع پژوهش ازنظر هدف، توصیفی و ازلحاظ نتیجه، کاربردی است و ازلحاظ نوع دادهها، کمی است.روش پژوهش: جامعه مشارکتکنندگان تحقیق در مرحله کیفی شامل 10 نفر از خبرگان علمی و صاحبنظران حوزه مديريت منابع انسانی و خبرگان اجرایی وزارت راه و شهرسازی بودند که با روش نمونهگیری غیر احتمالی قضاوتی و هدفمند و اصل اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی نیز شامل 257 نفر کارکنان وزارت راه و شهرسازی بودند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 154 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبه و در مرحله کمی، پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان تائید شد. و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 تایید شد.یافتهها:دادهها در مرحله کیفی با روش تحلیل مضمون تحلیل شد و در مرحله کمی با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار Spss و Lisel مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای تشخیص نرمال بودن دادهها و آزمون KMO و بارتلت جهت بررسی کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی روابط بین متغیرها و شاخصها استفاده شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که سه بعد اصلی مدل شامل زیرساختها(با 4 شاخص)، تسهیلکننده (با 15 شاخص) و موانع (با 11 شاخص) میباشد.نتیجهگیری:نتایج تحلیل کمی نیز مؤید معنیداری بارهای عاملی همه شاخصها و تائید آنها در سطح اطمینان 95% بود. نتایج این تحقیق میتواند برای اجرای آموزش الکترونیک منابع انسانی در دوران بحران کرونا در وزارت راه و شهرسازی مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.
Objective:
The purpose of this research is to present the model of electronic training of human resources during the Corona crisis in the Ministry of Roads and Urban Development. The type of research is descriptive in terms of purpose and applied in terms of results and quantitative in terms of data type.
Methods:
In the Delphi stage, 10 experts in Human Resource Management and Ministry employees were selected via purposive and probabilistic sampling. For the model testing stage, 154 employees were chosen from 257 using Cochran’s formula and simple random sampling.
Results:
Data collection tools in the qualitative stage were interviews and in the quantitative stage was a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts. The reliability of the questionnaires was confirmed in a pilot study with 30 subjects and Krubach's alpha coefficient higher than 0.7. Data were analyzed in qualitative phase by theme analysis method and in quantitative phase by descriptive and inferential statistics methods and Spss and Lisel software. In the descriptive statistics section, mean and standard deviation were used. In the inferential statistics section, Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality of the data and KMO and Bartlett tests were used to evaluate the adequacy of sampling were used.
Conclusion:
Qualitative findings identified behavioral (12 indicators), structural (11 indicators), and contextual (13 indicators) damages in educational policies. The model comprises infrastructure (4 indicators), facilitators (15 indicators), and barriers (11 indicators). Quantitative analysis confirmed all indicators’ significance at a 95% confidence level. This model supports e-learning implementation during the crisis and provides a foundation for future research.