مدل پارادایمی تغییر و تحول در نظام آموزش عالی ایران با رویکرد نوآورانه دانشگاه نسل پنجم
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
زهرا بدلی
1
,
زهرا طالب
2
*
,
عصمت مسعودی
3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ایران.
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: تغییر و تحول, آموزش نوآورانه, دانشگاه نسل پنجم, نظام آموزش عالی,
چکیده مقاله :
چکیده: پیشینه و اهداف: نظامهای آموزش عالي وارد دوران جدیدی از رویکرد نوآورانه دانشگاه های نسل پنجم شده است که رقابت، کيفيت و ارزش آفریني از مشخصههای اصلي آن محسوب مي شود. در این راستا هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل پارادایمی تغییر و تحول در نظام آموزش عالی ایران با رویکرد نوآورانه دانشگاه نسل پنجم است. روشها: این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع داده بنیاد و رویکرد تحلیل ابعاد است. جامعه آماری شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی بودند. روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند بود. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که حجم نمونه بر اساس نمونهگیری نظری و رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. در مجموع از 15 نفر مصاحبه صورت گرفت. جهت تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار MAXQDA2020انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج به دست آمده این الگو دارای مولفههای رویکرد تحول آفرینی (پیشرفتهای فناوری و چالشهای جهانی 5.0) و رویکرد دانشجومحوری (تناسب دانشجو با صنعت و انتظارات دانشجویان) به عنوان شرایط علّی، زیرساختهای نهادی (نگرش و بافت فرهنگی و آمادگی نهادی) به عنوان شرایط زمینه ای، حکمرانی نظام آموزش عالی (سیاستگذاری نظام آموزش عالی و خط مشیهای نظام آموزش عالی) به عنوان شرایط مداخله گر، مولفه پیاده سازی و استقرار دانشگاه های نسل پنجم (توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری) به عنوان راهبردها و مولفههای مزیتهای استقرار دانشگاه نسل پنجم (نوسازی آموزش عالی و جامعه محوری و کارآفرینی) به عنوان پیامدها است. نتیجهگیری: در واقع ایران با پذیرش دانشگاه نسل پنجم این فرصت را دارد که چشم انداز آموزش عالی خود را متحول کند و مسیر شغلی دانشجویان را برای آینده ای روشن تر هموار کند.
Background and Objectives: higher education systems need to be changed to meet a new era competition, quality and value creation. One of the main discourses in the Fifth Generation University (education 5.0) is new technologies and artificial intelligence in the growing industry, which is achieved by applying the Fifth Generation University (education 5.0) in higher education. In this regard, the aim of the current research is to design The paradigmatic model of change and transformation in Iran's higher education system with the innovative approach of the Fifth Generation University (Education 5.0). Methods: This research is based on the qualitative method and Grounded Theory approach. The statistical population included specialists and experts in the field of higher education, based on purposeful judgment. The sampling method was purposive design. The data were collected through a semi-structured interview in which the sampling amount was determined based on theoretical sampling and reaching the theoretical saturation. A total of 13 people were interviewed. Open, axial, and selective coding were used to analyze the data by MAXQDA2020 software. Findings: Based on the results obtained, this model has causal conditions; a transformational approach (technological advancement and global challenges 5.0) and student-oriented approach (fitness of students with the industry and expectations of students), contextual conditions institutional cultural infrastructures (attitude and cultural context and preparation of Institutional), intervener conditions; governance of higher education system (politicization of higher education system and policies of higher education system), strategies; Implementation of the Fifth Generation University (education 5.0) (development of technology ecosystem and innovation and Continual improvement process) and outcomes (renovation of higher education and community-oriented and entrepreneurship). Conclusion: This study showed that the consequences of implementing the Fifth Generation University (education 5.0) in Iran's higher education system are multifaceted.