بررسی وضعیت مدیریت استعداد در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
مسعود مرادی مرادی
1
(عضوهیات علمی)
محمد باشکوه
2
(عضوهیات علمی)
حسن احمدی
3
(دانشجو)
کلید واژه: آموزش عالی, واژگان کلیدی: اعضای هیئت علمی, مدیریت استعداد,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت استعداد در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کمی، و سپس بر اساس یافته های آن، داده های کیفی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی، 253 نفر از اعضای هیئت علمی داشگاه محقق بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای تعداد 121 نفر برای نمونه گیری برآورد شدند. در بخش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 9 نفر تحت مصاحبه های عمیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 92% و ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود و از روش سه بعدی نگری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد . به منظور تحلیل داده های کمی از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد . یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های جذب و انتخاب و ارزیابی استعداد دارای وضعیت مطلوب و مولفه های نگهداشت استعداد و توسعه استعداد از وضعیت نامطلوبی در بین اعضای هیئت علمی برخوردار است. یافته ها همچنین نشان داد که عدم ارائه تسهیلات لازم و ساختار سنتی سیستم موجب قرار گرفتن توسعه و نگهداشت استعداد در وضعیت نامطلوب بوده اند.
Abstract The aim of this research was to investigate the talent management statues in the faculty members of Mohaghegh Ardabili University. Therefore, in the first quantitative phase, case study was used and the qualitative data was basic on this result collected. The research population was 253 faculty members of Mohaghegh Ardabili University which 121 members of them were selected via cluster sampling method and 9 members of them were studied through purposeful sampling in the qualitative phase. Tools for collecting quantitative data was a researcher- designed questionnaire which its reliability was 92%. For collecting qualitative data, unstructured interview was conducted which validated based on triangulation and participant feedback. Due to analyzing quantitative data, T test was used for Inductive content analysis through open coding and applied for analyzing qualitative data. The results showed that attract, selection and evaluation of talent is desirable but talent retention and development of the faculty members is undesirable. Also the findings showed that the lack of necessary facilities and the traditional structure of the system leads to undesirable situation of talent develop and retain of faculty members.
منابع
فارسی
References