تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمصطفی باقریان فر 1 , لطف الله ساعدموچشی 2 , سمیه صاعدی 3 , سیدحشمت الله مرتضوی زاده 4
1 -
2 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه کردستان
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
کلید واژه: آموزش و پرورش, برنامه ریزی استراتژیک, تحلیل SWOT, استان کردستان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان میباشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاونان ادارات، مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام شد. نتایج حاصل از از تحلیل محتوای مصاحبهها و بررسی گزارشها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه مستخرج از مصاحبهها تنظیم شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 164 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان که جامعه آماری پژوهش میباشند، و طبق فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (98/0=α). دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور، از طریق آمار توصیفی، آزمون t تکنمونهای، آزمون آماری فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وجود نیروی متخصص در بین معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت)، کمبود بودجه لازم در جهت انگیزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آنها (نقطه ضعف)، وجود نرمافزارهای آموزشی و فناوریهای متناسب با شغل و رتبهبندی کارکنان (فرصتها) و کمبود دانش و تکنولوژی بروز در کشور (تهدیدها) از مهمترین اولویتهای تحلیل SWOT میباشد. همچنین نتایج نشان داد جایگاه ادارات آموزش و پرورش استان کردستان در موقعیت so قرار دارد.
The main goal of this research is SWOT Analysis of Explain the strategic position of education in Kurdistan city. The research method is combined exploratory studies. First, the qualitative part has been implemented in this study and then quantitative section has been done. Then an interview was conducted with 16 managers and administrative assistant in the qualitative part of the study. As a result, a questionnaire was prepared from the results of the analysis of the interviews and reports. The research populations were employees of department’s Education Kurdistan. The research sample according Cochran formula was consisted of 164 employees. Content validity was used to determine the validity of the study and Cronbach’s alpha was used to determine the reliability research (98/0=α). Data from the questionnaires were analyzed through descriptive Statistics, One-sample t test, Friedman test, Internal and external factors evaluation matrix. The results showed that the main priorities of SWOT analysis was being expertise staffing among teachers (The strength), Lack of funds to increase the motivation of teachers and paid overtime (weakness), being educational software and technologies with the jobs and rank staffing (Opportunities) and lack of knowledge and technology in the country (threats).The results showed the Kurdistan education offices are located in positions of SO.
- امینفر، مرتضی؛ بزرگی، منصوره و عباسپور، عباس. (1384). بررسی موانع طراحی و اجرای برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- باقریانفر، مصطفی؛ جوادیپور، محمد و دهقانی، مرضیه. (1395). تبیین موقعیت راهبردی آموزش معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از تحلیل SWOT. فصلنامه پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 20، ش 57، صص: 29 – 1.
- پور سدهی، محمد یوسف. (1391). طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش دانشجویی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
- دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا و میرزاییفر، داود (1392). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در (توسعه پایدار) آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، سال دوم. شماره چهارم. زمستان و پاییز.
- رئوفی، محمدحسین و تاریخی قوچانیدروس، امیر. (1383). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران و کارکنان مدارس. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 17، صص 80-67.
- گال، مردیت؛ بورگ، گال و گال، جویس. (1393). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. مترجمان: نصر، احمدرضا، عریضی، حمیدرضا؛ ابوالقاسمی، محمود؛ باقری، خسرو؛ پاکسرشت، محمدجعفر؛ خیر، محمد، شهنیییلاق، منیجه و خسروی، زهره. ج 1، چاپ 8، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ اثر به زبان اصلی 1996 است).
- میرکمالی، محمد (1378). برنامهریزی استراتژیک در آموزش و پرورش. مدیریت در آموزش و پرورش، دوره 6، ش 23 و 24.
- هانگر ویلن. (1386). مبانی مدیریت استراتژیک. (ترجمه اعرابی و ایزدی). چاپ سوم، تهران: انتشارات پژوهشهای فرهنگی. (منبع به زبان اصلی 2001 است).
- یاراحمدی، شیما. (1391). تحلیل نقش برنامهریزی استراتژیک در ارتقای مدیریت پروژه اثربخش در پروژههای ساخت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
_||_- Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publication, London.
- Harper, S. (2004). academic program palnning: Texas A&M university corpus Christi. http://falcon.tamucc.edu/ fsenate/ moementum.
- Lerner, Alexandra L. (1999). "A Strategic planning primer for higher education, College of business Administratin and Economics. California state university".
- Line, R, Bishop, H, Wilson, J. (2005). Creating an effective strategic planning for the school district. the journal of insractional psychology, 32 (3).
- Mason, Robin (2003). "The virtual university: the university current challenges and opportunities". UNESC: www.unesco.org/iiep/eng/focus/elearn/webpub/home.html-78k.
- Miller, Q, Kritsonis, W, William, A. (2010). Imlementation of the ways of knowing through the realam of meaning as A Conceptual frame work Inprofessional learning communities as the impact strategic planning in education. Journal of educational Research, 23, 3-10.
- Salar, M & Salar, O. (2014). Determining pros and Cons of franchising by using SWOT analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 515 – 519.
- Stewart R.A., Mohamed, S., and Daet, R. (2002) Strategic implementation of IT/IS projects in construction: a case study, Automation in Construction, vol. 11, 681-694.
- University of Houston- Victoria (2006). SWOT analysis: http://www.uhv.edu /pro/planning 06- 07 /SWOT.pdf.