ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه ها از دیدگاه معلمان براساس رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) مطالعه موردی (مدرسه های شهر مریوان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
فاطمه هوشیار
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
ناصر شیربیگی
2
(عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان
دانشیار دانشگاه کردستان
استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی تبریز)
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, دیدگاه رشد و یادگیری, دیدگاه ذی نفعان, دیدگاه مالی, دیدگاه فرایندهای داخلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه های شهرستان مریوان براساس رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش با توجه با اینکه از نظرات افراد مورد بررسی با پرسشنامه استفاده شده است، توصیفی – ارزشیابی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر همة معلمان زن و مرد شهر مریوان در سال تحصیلی 95-94 در این شهر مشغول به خدمت بودند که بنا بر نظر کارشناسان اداره آموزش و پرورش به تعداد 1960 نفر است. برای انتخاب نمونه آماری در تحقیق حاضر، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به نسبت تعداد معلمان زن و مرد انتخاب شده است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 321 محاسبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامة محقق ساخته بود. این پرسشنامه دارای 68 گویه است و برحسب طیف لیکرت درجه بندی شده بود. تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد، که در سطح آمار استنباطی از آماره کلموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال بودن داده ها و در آماره تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارزیابی عملکرد مدیران مدرسه های شهرستان مریوان بر اساس دیدگاه رشد و یادگیری، دیدگاه ذی نفعان، دیدگاه مالی مناسب است. همچنین نتایج تحلیل فریدمن نشان داد که دیدگاه داخلی مدیران در اولویت اول؛ دیدگاه رشد و یادگیری در اولویت دوم؛ دیدگاه ذینفعان در اولویت سوم و دیدگاه مالی در اولویت چهارم قرار می گیرد.
The aim of the current study is to appraise Marivan's school managers function based on Meto score card approach(BCS). The study is a practical research in the terms of purpose and it's descriptive-evaluating in terms of method considering that the examinees opinions had been taken using an questionnaire. The study's statistical population is consist of all male and female teachers who served in Marivan in 94-95 year witch their number is 1960 based on department of education's experts opinion. The sampling had been done using random stratified samplingAnd based on male-female ratio the sample was calculated to include 321people using Morgan table the information gathering tool in this research was a questionnaire made by the researcher witch has 68 items that are scored based on the Likert spectrum . the research's analysis has been done in the level of descriptive and inferential statistics and in the level of inferential statistics, the Kolmogorov-Smirnov statistic has been used for data normality distribution and in the level of descriptive statistics the one sample T test has been used. The results showed that Mrivan's school managers function appraisal is suitable based on the growth and learn, stakeholders and financial theory .also the Freedman analysis showed that the internal managers theory comes as the first priority, the growth and learn theory comes as the second, the stakeholders comes as the third priority and the financial theory comes as the fourth priority.
http://www.civilica.com/Paper-CHALOUSSAMA03-CHALOUSSAMA03_023.html
http://www.civilica.com/Paper-NDMCONFT03-NDMCONFT03_141.html
_||_
انگلیسی