مقایسه خلافیت و هوش دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی رضا پیرخانی 1 , داوود معنوی پور 2 , حسن پاشا شریفی 3
1 -
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه: خلاقیت, واژه های کلیدی:هوش, رشته های تحصیلی,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف پژوهش و بررسی و مقایسه خلاقیت و هوش دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی است.نمونه پژوهش از بین دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و تامین گردید.تعداد نمونه شامل 377 نفر دانشجوی دختر و پسر رشته های مختلف تحصیلی فنی و مهندسی،کشاورزی ،دامپزشکی و علوم انسانی بود.ابزار این پژوهش شامل دو آزمون استاندارد تفکر خلاق تورنس (TTCT)فرم B تصویری و آزمون ریون فرم پیشرفته (AMP) بود.داده های پژوهشی طی 2 هفته و با اجرای گروهی کنترل شده جمع آوری شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون های آماری تحلیل واریانس یکطرفه ،تعقیبی شفه وو T در نمونه های مستقل استفاده گردید.نتایج نشان داد که بین میانگین هوش دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. بین میانگین خلاقیت دانشجویان رشته های مختلف نیز تفاوت معنی داری یافت شد. تفاوت میانگین کل هوش در دانشجویان دختر و پسر رشته های مختلف دانشگاه معنب دار بود.بین میانگین کل خلاقیت دا نشجیان دختر وپسر رشته های مختلف دانشگاه تفاوت معنی داری دیده نشد.
AbstractThe aim of this paper was to study and compare the creativity and intelligence of thestudents in different fields of study. The samples were selected from among thestudents presently studying at Islamic Azad University Garmsar Branch who wereselected through stratified random sampling. They were 377 boys and girls studyingin one of the courses in engineering, agriculture, veterinary, and humanities. Theinstruments were Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) figural form (form B)and advanced form of Ryon’s AMP test. Data were collected in two weeks timehaving a group of participants as control group. Data analysis was implementedusing one-way ANOVA, Scheffe follow-up test, and independent-sample t Test. Theresults showed that there was a significant difference between the mean score ofintelligence among the students in different fields of study. A significant differencewas also found between the mean score of the students’ creativity studying indifferent fields of study. Moreover, there was a significant difference between boysand girls regarding the mean score of their intelligence. No significant differencewas found between the mean score of creativity among boys and girls.