مطالعة عمیق علل کاهش انگیزة مدیران مدارس به مشارکت واقعی در کیفیّت بخشی تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعین الله اسماعیلی 1 , حمید شفیع زاده 2 * , نادر سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
کلید واژه: مدیران مدارس, مشارکت در تعلیم و تربیت, کیفیت آموزش, انگیزه شغلی.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مطالعة عمیق علل کاهش انگیزة مدیران مدارس به مشارکت واقعی در کیفیتبخشی تعلیم و تربیت بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه اشتراوس و کوربین، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی و مدیران مدارس دخترانه و پسرانه، بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 24 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. درنهایت مقولهها در قالب 79 کد مفهومی مشخّص شد و در دل ابعاد ۶ گانة مدل پارادایمی جای گرفتند. عوامل مربوط به شغل، فردی، مدیریتی و انگیزشی بر کاهش انگیزه مدیران مدارس به مشارکت واقعی در کیفیتبخشی تعلیم و تربیت تأثیرگذار است؛ که با توجه به شرایط زمینهای (استخدام و بهکارگیری، ارزیابی و امکانات) و شرایط مداخلهگر (سیاسی، ارتباطی، اقتصادی و فرهنگی)، راهبردهای مدیریتی، استخدام و آموزشی پیشنهادشده است. این راهبردها نیز میتواند منجر به پیامدهای شغلی و تعلیم و تربیت گردد.درنهایت مقولهها در قالب 79 کد مفهومی مشخّص شد و در دل ابعاد ۶ گانة مدل پارادایمی جای گرفتند. عوامل مربوط به شغل، فردی، مدیریتی و انگیزشی بر کاهش انگیزه مدیران مدارس به مشارکت واقعی در کیفیتبخشی تعلیم و تربیت تأثیرگذار است؛ که با توجه به شرایط زمینهای (استخدام و بهکارگیری، ارزیابی و امکانات) و شرایط مداخلهگر (سیاسی، ارتباطی، اقتصادی و فرهنگی)، راهبردهای مدیریتی، استخدام و آموزشی پیشنهادشده است. این راهبردها نیز میتواند منجر به پیامدهای شغلی و تعلیم و تربیت گردد.
The purpose of the current research was too deeply study the causes of the decrease in the motivation of school principals to participate in the quality of education. This work was done by conducting a qualitative research of the grand theory type, which method is exploratory. In this research, it was analyzed through literature review and exploratory interview regarding the presentation of the model, based on the data-based method and the method of Strauss and Corbin. To conduct the field interview, the statistical population of the research were experts and professors in the field of educational management and principals of girls' and boys' schools. In order to identify these people, a purposeful sampling method was used. This sampling continued until theoretical saturation was reached and finally 24 people were selected as a sample. Finally, the categories were identified in the form of 79 conceptual codes and were placed in the heart of the 6 dimensions of the paradigm model. Job-related, personal, managerial and motivational factors have an effect on reducing the motivation of school principals to participate in the quality of education. According to the background conditions (recruitment and employment, evaluation and facilities) and intervening conditions (political, communication, economic and cultural), management, recruitment and educational strategies have been proposed. These strategies can also lead to job and education consequences.According to the background conditions (recruitment and employment, evaluation and facilities) and intervening conditions (political, communication, economic and cultural), management, recruitment and educational strategies have been proposed. These strategies can also lead to job and education consequences.