نقش مؤلفههای تئوری انتخاب در کارآفرینی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی جعفری 1 , روح اله سمیعی 2 , فریدون آزما 3 , محمد رضا صفاریان طوسی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, آموزش, تئوری انتخاب, نیازها, رفتار کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفههای تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعهای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاههای فردوسی و علمی کاربردی مشهد می باشد که با توجه به تعداد بیش از ۱۰۰۰ نفر، غیرقابلشمارش بوده؛ لذا حجم نمونه براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ۳۸۴ نفر تعیین گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای سنجش کارآفرینی (اسکاربوروف و زیمرر، 2006) و سنجش نیازها براساس تئوری انتخاب (صاحبی، 1380) استفاده شده است. پایایی پرسشنامۀ کارآفرینی 87/0 و ابعاد تئوری انتخاب 91/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده و روایی آنها توسط اساتید و خبرگان موردتأیید می باشد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام پذیرفته است. نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که بین مؤلفههای تئوری انتخاب و کارآفرینی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین رابطه بین مؤلفۀ نیاز به بقا با کارآفرینی به میزان ۷۱۹/. مشاهده می شود. برای بررسی میزان و درجۀ تأثیر هر یک از مؤلفههای تئوری انتخاب بر کارآفرینی، از معادلۀ ساختاری استفاده و مدل طراحیشده تأیید گردید.
The main purpose of this study was to investigate the role of the components of choice theory in entrepreneurship. This research is applied-developmental in purpose and is correlational descriptive in terms of research method. The statistical population of this study was associate and bachelor students of Ferdowsi and Applied Science universities of Mashhad. As the statistical population was uncountable (more than 1000 people), the sample size was determined 384 people by random sampling based on Morgan table. In order to collect data, entrepreneurship assessment questionnaires (Skarborov and Zimmerer, 2006) and needs assessment based on choice theory (Sahebi, 2002) have been used. The reliability of the Entrepreneurship Questionnaire is 0.87 and the dimensions of the choice theory are 0.91 based on Cronbach's alpha coefficient. And their validity has been confirmed by professors and experts. Data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics through SPSS and LISREL software. The results showed that there is a positive and significant relationship between the components of choice theory and entrepreneurship. And the most relevant component is the need to survive with entrepreneurship at the rate of 0.719. To investigate the extent and the degree of the impact of each component of choice theory on entrepreneurship, the structural equation has been used and the designed model has been approved.
_||_