بررسی تاثیربسته آموزشی خود نظارتی بر بهبود رفتاری دانشآموزان دارای اضطراب تحصیلی با استفاده از روش شبه آزمایشی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: ", بهبود اضطراب ", , ", درگیرهای شناختی ", , ", انگیزشی و رفتاری", , ", بسته آموزشی خود نظارتی", ,
چکیده مقاله :
هدف: از جمله مسائل مهم محیطهای آموزشی اضطراب تحصیلی دانشآموزان است. اضطراب تحصیلی منجر به کاهش درگیری دانشاموزان در ارتباط با عوامل و موقعیتهای آموزشی میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربسته آموزشی خود نظارتی بر بهبود رفتاری دانشآموزان دارای اضطراب تحصیلی با استفاده از روش شبه آزمایشی صورت پذیرفت. روش بررسی: این پژوهش در دسته پژوهشهای شبهآزمایشی با طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و انتساب تصادفی هدفمند بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه دارای اضطراب تحصیلی منطقه 9 تهران بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس متوسطه اول این منطقه مشغول به تحصیل بودند. از جامعه پژوهش 24 نفر واجد شرایط به صورت در دسترس و هدفمند ( بر اساس ملاکهای ورود) به طور داوطلبانه وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 12 نفر) جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب تحصیلی ساراسون (1977) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (2012) و بسته آموزشی 10 جلسهای الگوی خود نظارتی بود. پس از گروه بندی گروه آزمایش در 10 جلسه آموزشی شرکت کرده و در این مدت گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. دادههای گرداوری شده در دو مرحله پیش و پس آزمون با استفاده از آنالیز کوواریانس چندراهه و با در نظر گرفتن سطح معناداری 0.05 تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادبسته آموزشی الگوی خودنظارتی توانسته است در پس آزمون اضطراب تحصیلی (p=0.003)، درگیری شناختی (p<0.001) و درگیری رفتاری (p=0.035) (پس از تعدیل اثر پیشآزمون) تفاوت معناداری ایجاد کند. همچنین در مورد درگیری انگیزشی (p=0.210) تفاوت معناداری میان دو گروه آزمایش و گواه ملاحظه نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش می توان ازالگوی آموزشی خود نظارتی بر بهبود رفتاری دانشآموزان دارای اضطراب تحصیلی با استفاده از روش شبه آزمایشی برای مقاطع تحصیلی دیگر نیز استفاده نمود.
Objective: One of the important issues in educational environments is students' academic anxiety. Academic anxiety leads to a reduction in students' engagement in educational factors and situations The purpose of this study was to investigate the effectiveness of self-monitoring model training on improving academic burnout and academic engagement in students with academic anxiety. Academic anxiety is a type of situational anxiety or specific anxiety that occurs in a social context due to educational conditions. This anxiety, which is the most important type of anxiety in adolescence, has an adverse effect on students' mental health, on the efficiency and flourishing of their talents, personality development, academic motivation and social identity. Academic involvement involves different dimensions; behavioral involvement requires student participation in learning activities such as persistence and attention; cognitive involvement involves active self-regulation and complex learning strategies; It is more and more about motivational concepts of learning Academic burnout can be greatly affected by defective cognitive and metacognitive strategies; cognitive and behavioral techniques can be effective in reducing it. Given this, as well as the relationship between these variables and academic anxiety, it seems that cognitive-behavioral training can be effective in this regard, but not much attention has been paid to such interventions. Methods: In terms of purpose, this research was among the applied researches and from the methodological point of view, it was in the category of quasi-experimental researches (pre-test, post-test with control group and random implacement). The study population consisted of all female high school students with anxiety in district 9 of Tehran who were enrolled in the first high schools of this district in the academic year 1400-1401. From the research population, 24 individuals were selected as accessible and purposeful (based on inclusion criteria) as the sample of the study and were randomly assigned into control and experimental