بررسی قابلیتهای سازمانی، کیفیت خدماترسانی آنلاین به مشتریان و عوامل محیطی بر سهم بازار با نقش میانجی راهبردهای تسهیلکننده در محصولات آفرود(طبیعت گردی) گروه خودروسازی بهمن
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزش
کلید واژه: سهم بازار, قابلیتهای سازمانی, عملکرد سازمانی, راهبرد, صنعت خودرو آفرود,
چکیده مقاله :
این پژوهش نقش قابلیتهای سازمانی، کیفیت خدماترسانی آنلاین به مشتریان و عوامل محیطی بر سهم بازار با نقش میانجی راهبردهای تسهیلکننده در محصولات آفرود گروه خودروسازی بهمن را مورد بررسی قرار ميدهد. افزون بر آن، ارتباط ميان عوامل مؤثر بر سهم بازار و پیامدها و بهبود عملکرد سازمانی، با نقش میانجی راهبردهای تسهیلکننده، سنجيده شده است. پژوهش کاربردي پيش رو، بر اساس روشهاي توصيفي- همبستگي انجامشده است و جامعه آماري آن، مدیران ارشد بازاریابی صنايع خودروسازی كشور هستند. مدل پژوهش با جامعه آماري 384 نفره و با نمونهگیری تصادفي و احتمالي، موردسنجش قرار گرفت. از پرسشنامه طراحیشده توسط نويسندگان بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد و تحلیل دادهها، افزون بر روشهاي توصیفی، از طريق مدلسازی معادلات ساختاری با بهكارگيري نرمافزارهاي SPSS و Smart-PLS به انجام رسيد. متغیرهای پژوهش، راهبردهای تسهیلکننده، عوامل محیطی، قابلیتهای سازمانی، سهم بازار، موانع موجود برای شرکت خودروسازی و پیامدها و بهبود عملکرد سازمانی و کیفیت خدماترسانی آنلاین به مشتریان را شامل ميشد. نتايج نشان داد كه متغیرهاي یادشده، آثار مثبتي بر سهم بازار دارند. افزون بر آن، مشخص شد كه راهبردهای تسهیلکننده، رابطه ميان عوامل مؤثر بر سهم بازار و پیامدها و بهبود عملکرد سازمانی را میانجیگری میکنند.
This research examines the role of organizational capabilities, quality of online customer service and environmental factors on market share with the mediating role of facilitating strategies in Bahman Automotive Group's off-road products. In addition, the relationship between the factors affecting market share and the consequences and improvement of organizational performance, with the mediating role of facilitating strategies, has been measured. The upcoming applied research is based on descriptive-correlation methods and its statistical population is the senior marketing managers of the country's automotive industry. The research model was measured with a statistical population of 384 people and by random and probabilistic sampling. The questionnaire designed by the authors was used as a data collection tool, and data analysis, in addition to descriptive methods, was done through structural equation modeling using SPSS and Smart-PLS software. Research variables included facilitating strategies, environmental factors, organizational capabilities, market share, existing obstacles for the automobile company and the consequences and improvement of organizational performance and the quality of online customer service. The results showed that the mentioned variables have positive effects on the market share. In addition, it was found that facilitating strategies mediate the relationship between factors affecting market share and the consequences and improvement of organizational performance.
ابراهیمی ع، جعفرزاده کناری م، اجلی ا، رضایی د، نصیری م. (1393). نقش کیفیت خدمات در خلق ترجیح برند و قصد خرید مشتریان در صنعت خدمات بانکی کشور. تهران. تحقیقات بازاریابی نوین، سال چهارم، شماره 4.
ابطحی ا، رشنوادی ي، رضامند ع. (1395). مدل نظریه بازی چند معیاره برای افزایش سهم بازار شرکتها در صنعت بیمه. تهران. پژوهشنامه بیمه، سال 31، شمار ه 2، صص:21-39.
اصغر پور ح، فلاحی ف، دهقانی ع. (1391). تأثیر نوآوري بر بیثباتی سهم بازار در صنايع غذايي و آشاميدني ايران. تهران. نشريه اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي)، جلد 26، شماره 3، صص:204-217. 1391.
بزاز جزایری ا. (1387). ضرورت ارزیابی عملکرد در سازمانها. تهران. نشریه تدبیر، شماره 98،
تقوي ع. (1390). ارائه مدلی پیرامون بازاریابی نوآورانه در مدیریت زنجیره تأمین با رویکرد فناوري اطلاعات: براي خلق ارزش بالاتر. تهران. پایاننامه، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتي خواجهنصیرالدین طوسی.
حسینزاده سمیه، خزانه دارلو م، عندلیب ا. (1395). نقش رسانههای اجتماعی آنلاین در بهبود استراتژیهای بازاریابی. دومین کنفرانس بینالمللی و پژوهشی، تهران. 8 و 9 اردیبهشت، دوره 2.
رهنورد ف. (1387). عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران. تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 8.1 شماره 31 – 1387.
زارعي ا. (1391). بررسي تأثیر متغيرهاي بازاريابي و ابعاد ارزش ويژه برند بر ترجيح و قصد خريد از يک نام تجاري (موردمطالعه: نامهاي تجاري عمده در صنعت مواد غذايي ايران)، تهران.
سامخانیان م. ربیع. (1385). خلاقیت و نوآوري در سازمان آموزشی. تهران. نشر رسانه تخصصـی.
عالم تبریز ا، زارعیان م، رجبی پورمیبدی ع. (1388). بررسی کاکرد تکنیک تاپسیس فازی در بهبود فازی ستجش کارایی شعب بانکها با استفاده از تکنیک dea. تهران. نشریه مدیریت صنعتی، شماره 3،
فرازمند ر، فرج پور بیرنگ م. (1394). تأثیر تبادل دانش ضمنی بین فروش و بازاریابی در موفقیت بازاریابی (مطالعه موردی: شرکت ایساکو در شهر تهران). تهران. کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، 1394.
مرکز بهرهوری ژاپن. (1382). مدیریت استراتژیک (کاربری). ترجمه داود محب علی و حسین رحمان سرشت، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
طاهری فرد, لیلا, آسایش, فرزاد. روستا, علیرضا. (1403). ارائه الگوی بومی افزایش سهم بازار در صنایع لبنی ایران با رویکرد کیفی. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار4(2)؛ 203-322
Armstrong, M. (2006) A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th Edition, Kogan Page Publishing, London.
Boo S, Busser J, Baloglu. (2009). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Journal of Tourism Management, pp. 219-231.
Fresard L (2010) .Financial Strength and Product Market Behavior: The Real Effects of Corporate Cash Holdings. Journal of Finance, Vol 65, No 3, Pp 1097-1122.
Garcia-Teruel P. J. (2008) Martinez-Solano p. On the Determinants of SME Cash Holdings: Evidence from Spain. Journal of Business Finance and Accounting, No 35, Pp 127-149.
Graevenitz G.V, Sandner P. (2009).Are Advertising and R&D Complements? Respect, Working Paper.
Hambrick, D. (2003). On the Staying Power of Miles and Snow's Defenders, Analyzers, and Prospectors. Academy of Management Executive, 17 (4), 115-118.
Kyung Hoon K. Kang Sik K, Ho J, Suk Hou K. (2008). Brand equityin hospital marketing. Journal of Business Research, 61, 75–82.
Laurie J., M., (2002). Management and Organisational Behaviour: 6th Edition, Prentice Hall, ISBN 10: 0273651471 / ISBN 13: 9780273651475.
Miles, R., Snow, C.C., (1978). Organizational Strategy, Structure and Process. McGraw-Hill, New York.
Magoro M. (2009).A study of the relationship between market share and profitability in listed South African retail companies. University of Pretoria.
Morellec E, Nikolo B. (2008). Cash Holdings and Competition. Working Paper, Ecole Poly Technique Federal de Lausanne.
Mullins, Laurie J., (2002), Management and Organisational Behaviour: 6th Edition, Published by Prentice Hall.
Neely, A.D., Adams, C. and Kennerley, M. (2002) The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Stakeholder Relationships, Financial Times/Prentice Hall, London.
Neely, A.D. (2005) «Defining performance measurement: adding to the debate», Perspectives on Performance, Vol. 4 No. 2, p. 14-15.
Porter, M. E., (1988). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free Press, New York.
Pratt, Andy C., (2005), Cultural Industries and Public Policy: An Oxymoron? International Journal of Cultural Policy 11(1):31-44.
Ruble R. Versaevel.Market Share, R&D and EU Competition Policy. EMLYON Business School Working Paper, pp.1-27. 2009.
Sharma P, Davcik N. S, Pillai K. G. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research, 69(12), 5662-5669.
Soini K. A, Jurgilevich J, Pietikainen K, Korhonen-Kurk. (2018). Universities responding to the call for sustainability: A typology of sustainability centers. Journal of Cleaner Production 170 (2018) 1423e1432.
Swirsky, Steven, (2004). The implication of market share changes on markets pricing of earning. The Florida state university.
Virvilaite R, Tumasonyte D, Sliburyte L. (2015). The Influence of Word of Mouth Communication on Brand Equity: Receiver Perspectives. Social and Behavioral Sciences 213, 641 – 646. 2015.
Walker, O. and Ruekert, R. (1987). Marketing’s Role in the Implementation of Business Strategies: A Critical Review and Conceptual Framework. Journal of Marketing, 51, 15–33.
Du, Y. L., Yi, T. H., Li, X. J., Rong, X. L., Dong, L. J., Wang, D. W., ... & Leng, Z. (2023). Advances in intellectualization of transportation infrastructures. Engineering, 24, 239-252.
Gagliardi, V., Tosti, F., Bianchini Ciampoli, L., Battagliere, M. L., D’Amato, L., Alani, A. M., & Benedetto, A. (2023). Satellite remote sensing and non-destructive testing methods for transport infrastructure monitoring: Advances, challenges and perspectives. Remote Sensing, 15(2), 418.
Zhang, Y., & Cheng, L. (2023). The role of transport infrastructure in economic growth: Empirical evidence in the UK. Transport Policy, 133, 223-233.