عوامل موثر بر بازاریابی خیرخواهانه در تولیدات ورزشی
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشآیدین حاجی بکلو 1 , سیدعماد حسینی 2 , جمشید سیار نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
کلید واژه: شرایط بازار, مسئولیت اجتماعی, نوع دوستی, بازاریابی خیرخواهانه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر بازاریابی خیرخواهانه در تولیدات ورزشی شکل گرفت. بر این اساس این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری 450 نفر از تولیدکنندگان ورزشی بودند و نمونه های تحقیق بر اساس محاسبات فرمول کوکران از 250 نفر تشکیل شد که به شیوه طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن با آزمون آلفای کرنباخ به میزان 901/0 مورد تائید قرار گرفت. داده ها با نرم افزارهای spss و pls مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل فرهنگی-اخلاقی و عوامل مدیریتی بر بازاریابی خیرخواهانه تاثیر مثبت و معناداری دارند. مهم ترین عامل مدیریتی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدات ورزشی عامل مسئولیت پذیری است. مهم ترین عامل اجتماعی، مسئولیت اجتماعی است. مهم ترین عامل محیطی، شرایط بازار و مهم ترین عامل فرهنگی، دگرخواهی می باشد. در مجموع، بازاریابی خیرخواهانه ایده مناسبی برای تولیدات ورزشی است و به عنوان یک استراتژی خوشنام برای پیشبرد فروش یا بهبود تصویر برند توسط آنان می تواند به کار گرفته شود.
This research was formed with the aim of investigating the factors affecting charitable marketing in sports products. Based on this, this research was done using a descriptive-analytical method. The statistical population was 450 sports producers. Research samples based on Cochran's formula calculations consisted of 250 people who were selected in a stratified and random manner. The data collection tool was a researcher-made questionnaire.The validity of the questionnaire was confirmed by the formal method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test at the rate of 0.901. Data were evaluated with spss and pls software. The results of this research showed that social factors, environmental factors, cultural-ethical factors and management factors have a positive and significant effect on charitable marketing.The most important management factor of charitable marketing in sports productions is the responsibility factor.The most important social factor is social responsibility.The most important environmental factor is market conditions and the most important cultural factor is altruism. In general, charity marketing is a good idea for sports products and can be used as a popular strategy to promote sales or improve brand image.
_||_