• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه مدلی از نقش تمایزات فردی برپیش بینی تبلیغات چریکی با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون
        تارا طائفی وحیدرضا میرابی قاسمعلی بازایی سهیل سرمد سعیدی
        تبلیغات چریکی بر خلاف الگوهای تعریف شده ، با استفاده از ایده های ساده و انعطاف پذیر در تلاش است تا با جذب مخاطبان در دل آن ها نفوذ کند و با صرف کمترین هزینه در آینده سودآوری را ایجاد نماید. بخشی از این فرایند با توجه به شخصیت درونی فرد شکل می گیرد و بررسی تمایزات فردی م چکیده کامل
        تبلیغات چریکی بر خلاف الگوهای تعریف شده ، با استفاده از ایده های ساده و انعطاف پذیر در تلاش است تا با جذب مخاطبان در دل آن ها نفوذ کند و با صرف کمترین هزینه در آینده سودآوری را ایجاد نماید. بخشی از این فرایند با توجه به شخصیت درونی فرد شکل می گیرد و بررسی تمایزات فردی مخاطبین و مشتریان اهمیت می یابد . هدف پژوهش، ارائه مدلی از نقش تمایزات فردی برپیش بینی تبلیغات چریکی می باشد. با توجه به هدف ، روش پژوهش از نظرهدف اکتشافی و روش آن توصیفی_ پیمایشی می باشد. نگرش و شخصیت شناسی به ترتیب با شاخص های(انگیزه های روانی و بعد فنی برای نگرش ) و (آزمون استاندار شخصیت شناسی مایزر و بریگز برای شخصیت شناسی) شناسایی شد. جامعه آماری مشتریان شرکت کسب و کار ورزشی (گو اسپرت )می باشد . روش نمونه گیری طبقاتی وطبق فرمول کوکران 277 نفردر نظر گرفته شد. داده های اولیه در 2 پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندار مایرز-بریگز 70 سئوال بسته و تخصصی و دیگری محقق ساخته شامل 25 سئوال بسته و تخصصی گردآوری شده است ، که به کمک روش شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون الگو، با برازش 92% با 2 نرون پنهان و 4 نرون خروجی مبنی بر 4 استراتژی تعریف شده برای پیش بینی تبلیغات چریکی مناسب با استفاده از متغیر نگرش و شخصیت طراحی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نوآوری در کسب و کارهای نوپا
        وحید مکی زاده فاطمه شراعی
        هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نواوری در کسب و کارهای نوپا می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد کسب و کارهای نوپا می باشد. به منظور گردآوری داده نیز از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مب چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نواوری در کسب و کارهای نوپا می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد کسب و کارهای نوپا می باشد. به منظور گردآوری داده نیز از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ادبیات نظری استفاده گردید. آزمون فرضیه ها نیز با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که آینده نگاری شرکتی بر نوآوری تاثیر مثبت دارد. همچنین تاثیر مثبت آینده‌نگاری شرکتی بر یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری نیز تایید گردید. تحلیل تاثیر متغیرهای میانجی نیز نشان داد که آینده نگاری شرکتی از طریق یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری بر نوآوری تاثیر دارد. در نهایت، تاثیر تعدیل‌‌گر پشتیانی سازمانی در ارتباط میان نقشه گذاری فناوری و نوآوری سازمانی، و همچنین اثر تعدیل‌گر قابلیت‌های یکپارچه‌ساز در ارتباط میان آینده نگاری شرکتی و یادگیری سازمانی نیز تایید گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی وضعیت شاخص های جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران برپایه آینده پژوهی
        سیامک سندگل مجتبی معظمی نرگس حسن مرادی
        جهانی‌شدن یا به تعبیری دیگر جهانی‌سازی دو توصیف از وضعیتی فرآیندی هستند که به شکلی فزآینده‌ به هم‌شکلی نهادها و ساختار‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامن زده است. در این میان رقابتی شدن اقتصاد در حوزه دانش نیز به جهانی شدن دانشگاه‌ها دامن زده است. هدف این م چکیده کامل
        جهانی‌شدن یا به تعبیری دیگر جهانی‌سازی دو توصیف از وضعیتی فرآیندی هستند که به شکلی فزآینده‌ به هم‌شکلی نهادها و ساختار‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامن زده است. در این میان رقابتی شدن اقتصاد در حوزه دانش نیز به جهانی شدن دانشگاه‌ها دامن زده است. هدف این مقاله بررسی وضعیت شاخص‌های جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران برپایه آینده پژوهی می باشد.نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی توسعه‌ای و از لحاظ ماهیت و روش تحلیلی‌- اکتشافی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانه‌ای‌(فیش‌برداری و اسنادی) و مطالعات میدانی (پرسشنامه و مصاحبه) است. از حیث ماهیت تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع اکتشافی است.بررسی‌ها نشان داد که وضعیت شاخص‌ها در دانشگاه علوم پزشکی ایران کاملا در راستای مولفه‌های جهانی شدن نظام دانشگاهی باشد. 33/13 درصد بر این باور بوده‌اند که تا حدی وضعیت اول صادق است. 9 نفر که 60 درصد خبرگان را تشکیل می‌دهد بر این باورند که تا حدی و 4 نفر که 67/26 درصد خبرگان را تشکیل می‌دهد بر این باورند که تکنولوژی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شدیدا در راستای محلی و منطقه‌ای بودن سامان یافته است.نتایج بررسی این شاخص‌ها نشان داده است که از نگاه خبرگان اولویت بندی این شاخص‌ها به شرح زیر بوده است؛ ساختار نظام آموزشی، منابع و نیروی انسانی، ساختار دانشی، محتوای آموزشی، تکنولوژی آموزشی و محیط بیرونی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی عوامل کلیدی موفقیت همکاری های R&D با رویکردی به آینده در زنجیره تامین گروه مپنا
        عباس خمسه
        صنایع نیروگاهی از جمله صنایع مادر می باشند که انجام R&D با دیدگاه آینده نگر بدلیل تغییرات سریع تکنولوژی های آن، امری حیاتی است. از طرفی به دلیل تنوع و حجم بالای R&D، بخشی از R&D در داخل زنجیره تامین این صنایع صورت می گیرد. در نهایت موفقیت محصولات نیروگاهی به چکیده کامل
        صنایع نیروگاهی از جمله صنایع مادر می باشند که انجام R&D با دیدگاه آینده نگر بدلیل تغییرات سریع تکنولوژی های آن، امری حیاتی است. از طرفی به دلیل تنوع و حجم بالای R&D، بخشی از R&D در داخل زنجیره تامین این صنایع صورت می گیرد. در نهایت موفقیت محصولات نیروگاهی به شدت وابسته به همکاری های موجود و آتی موفق R&D در زنجیره تامین می باشد. گروه مپنا به عنوان تولید کننده محصولات نیروگاهی، در راستای کسب مزیت رقابتی و حضور در بازارهای جهانی نیازمند توسعه همکاری های R&D در زنجیره تامین خود با رویکردی آینده نگر می باشد. از آنجا که پژوهشی در این خصوص صورت نگرفته است، هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر موفقیت همکاری های R&D در زنجیره تامین گروه مپنا می باشد.. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی پیمایشی می باشد. عوامل موثر بر همکاری های تحقیق و توسعه در زنجیره تامین از مرورادبیات و نظر خبرگان زنجیره تامین استخراج شده و پرسشنامه تایید شده در جامعه خبرگان گروه مپنا توزیع و نتایج با روش های تحلیل عاملی تاییدی با معادلات ساختاری و نرم افزار PLS مورد بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش8 عامل کلیدی موفقیت در همکاری های R&D به همراه 25 شاخص شناسایی و تاییدگردید. بر اساس (ANP)، الویت اول عامل راهبری یکپارچه زنجیره تامین ، الویت دوم هوشمندی تکنولوژی و عوامل ویژگی شرکا، مدیریت تامین کنندگان، مدیریت مالی، مدیریت R&D ، تعهدات قانونی و مدیریت IT به ترتیب در الویتهای بعدی قرار گرفته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی اثرات عوامل و متغیرهای رقابت پذیری بین المللی برای شرکت‌های صنایع غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی(مورد مطالعه: صنایع غذایی استان خوزستان)
        حسین غبیشاوی عبدالخالق غلامی چنارستان علیا محمد حقیقی
        چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در چکیده کامل
        چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی انجام شده است. روشها: روش تحقیق کاربردی- توصیفی، از نوع همبستگی و با بهره گیری از ابزار جمع آوری پرسشنامه‌ی محقق ساخته، فرضیه‌ها را مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت‌های محصولات غذایی در استان خوزستان بودند که با شرایط بازار و خصوصیات مشتریان یا خریداران خارجی آشنایی و ارتباط دائمی داشتندکه تعداد آنها 250 نفر بودند که از طریق فرمول گرجسی و مورگان نمونه‌ی آماری 157 نفره به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. روایی پرسشنامه از طریق نمونه اولیه به صورت روایی ظاهری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد 8 عامل قیمت تمام‌شده محصولات ،کیفیت محصولات شرکت‌ها، برخورداری شرکت از تکنولوژی پیشرفته، برخورداری شرکت‌ها از نیروی انسانی متخصص، مدیریت بازاریابی کارآمد در شرکت‌ها، برخوردار بودن شرکت‌ها از برند مشهور،کیفیت بسته‌بندی محصولات، دسترسی آسان شرکت‌ها به مواد اولیه با کیفیت بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر مزیت رقابتی بر رقابت پذیری بین المللی مورد تأیید قرار گرفت.نتیجه گیری: نتیجه تحقیق عدم تأثیر سبز بودن و ارگانیک بودن محصولات بر کسب مزیت رقابتی را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی تاثیر تناسب و مراحل رشد آتی تیم با سطح فناوری بر موفقیت شرکت های دانش بنیان و فناور محور در ایران
        کمال سخدری
        کارآفرینی در حوزه دانشی، به واسطه تغییرات سریع و عدم قطعیت محیطی، دارای مشکلات عدیده ای است؛ اما این شرکتها به عنوان پیشران بوده و بدون حضور اثربخش آنها نمی توان به موفقیت های چشمگیر در دانش، اقتصاد و اشتغال دست یافت. ترکیب و ویژگی های تیمی و تناسب آن با مرحله ای از کا چکیده کامل
        کارآفرینی در حوزه دانشی، به واسطه تغییرات سریع و عدم قطعیت محیطی، دارای مشکلات عدیده ای است؛ اما این شرکتها به عنوان پیشران بوده و بدون حضور اثربخش آنها نمی توان به موفقیت های چشمگیر در دانش، اقتصاد و اشتغال دست یافت. ترکیب و ویژگی های تیمی و تناسب آن با مرحله ای از کار که در آن قرار دارند و انتظار دارند در آینده به آن برسند، در زمره مهمترین مولفه های کسب موفقیت این شرکتهاست. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر و تناسب ویژگی ها و ترکیب تیم در موفقیت و رشد آتی شرکتهای دانش بنیان و فناور در مراحل مختلف کسب وکار انجام شد. یافته های این پژوهش از نوع کاربردی؛ و بر حسب گردآوری اطلاعات، کیفی-داده بنیاد بود که داده های آن از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق با 21 کارآفرین این حوزه در استان خراسان رضوی، گردآوری و تحلیل گردید. نتایج پژوهش مبین این است که، ترکیب و ویژگی های تیمی و تناسب آن با مرحله ای از کار که در آن قرار دارند، در زمره مهمترین مولفه های کسب موفقیت این شرکتهاست، لذا شناسایی ویژگی های تیم و تاثیر پویایی تیم و بکارگیری مکانیزم دوسوتوانی بر موفقیت شرکتهای دانش بنیان و فناور نوپا بسیار حائز اهمیت است. در این راستا نتایج نشان داد که هر چه میزان پیچیدگی ایده و محصول شرکتها بیشتر باشد نیاز به حضور اعضاء متنوع تر، انسجام بیشتر و تغییرات کمتری در تیم است؛ همچنین در کلیه مراحل اعضاء آنها از دوسوتوانی بهره می برند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تأثیر اجرای طرح ملی قبض سبز بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق
        رسول رنجبریان بابک محمدی
        حذف قبوض کاغذی برق، گامی مهم در راستای کاهش هزینه ها و آلاینده های زیست محیطی، خدمات رسانی دقیق، سریع، بهینه، تکریم مشترکان و تحکیم و گسترش اهداف دولت الکترونیک است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکی چکیده کامل
        حذف قبوض کاغذی برق، گامی مهم در راستای کاهش هزینه ها و آلاینده های زیست محیطی، خدمات رسانی دقیق، سریع، بهینه، تکریم مشترکان و تحکیم و گسترش اهداف دولت الکترونیک است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان ادارات برق استان آذربایجان غربی در سال 1399 را تشکیل داده‌اند که تعداد آن‌ها 720 نفر بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند؛ که تعداد 251 نفر بود. جهت بررسی روایی برای پرسشنامه محقق ساخته طرح ملی قبض سبز از روش اعتبار سنجی محتوی که 6 نفر از اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت حضور داشتند استفاده شد و برای پرسشنامه استاندارد دولت الکترونیک، به روایی صوری استناد شد. برای بررسی پایایی نیز به آلفای کرونباخ استناد شد به‌صورتی که ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای طرح ملی قبض سبز و تحقق اهداف دولت الکترونیک به ترتیب برابر با 0.866 و 0.892 بود. نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی الگوی اثربخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی براساس نظریه داده بنیاد
        شهرام بیات افسانه زمانی مقدم حسین وظیفه دوست
        زمینه: آنچه در شرایط سخت کنونی اقتصاد، ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی کارآفرینی است.هدف: تحقیق حاضر به ارایه الگوی اثر بخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی می پردازد. روش ها: این تحقیق با رویکرد آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده اس چکیده کامل
        زمینه: آنچه در شرایط سخت کنونی اقتصاد، ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی کارآفرینی است.هدف: تحقیق حاضر به ارایه الگوی اثر بخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی می پردازد. روش ها: این تحقیق با رویکرد آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. در این پژوهش، محقق داده های مورد نیاز خود را با انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از صاحب‌نظران، متخصصین و اساتید رشته کارآفرینی دانشگاه های کشور به جمع آوری نمود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع تعداد 16 مولفه اصلی (مقوله کلان) و 84زیرمولفه (مقوله فرعی) ارائه و تلخیص گردید. بر این اساس اثربخشی آموزش کارآفرینی به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی طراحی برنامه آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آمادگی یادگیرنده، تقویت مهارتهای زمینه ساز و تقویت ارتباطات اجتماعی و از طریق راهبردهای سیاستگذاری آموزشی در زمینه ارتقای کارآفرینی، هدفگزینی آموزش، مدیریت مشارکتی دوره آموزشی و تحقیق و توسعه در زمینه کارآفرینی و با در نظر گرفتن اختصاص منابع و تجهیزات، نظارت و ارزیابی دوره، جو کارآفرینانه و ارزشیابی انعطاف پذیر و چندجانبه به عنوان زمینه الگو محقق می‌شود و منجر به تحقق افزایش خلاقیت فردی، افزایش بهره وری و جرات ریسک پذیری می گردد. نتیجه گیری: آموزش کارآفرینی به کارکنان این امکان را برای صنایع تولیدی فراهم می کند که کارآیی و بهره وری خود را افزایش دهند. پرونده مقاله