• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ
        افسانه زمانی مقدم
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبه‌های تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه می باشد. لذا بر همین اساس، تعداد 375 نفر از بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ (در بخش کمی) و 17 نفر از خبرگان و متخصصان این حوزه (در بخش کیفی) در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. پس از انجام پژوهش نتایج نشان داد که: نظام مند بودن، گرایش تکنولوژی، گرایش به طراحی، گرایش بازار، استفاده از منابع، مبنای تلاش صورت گرفته برای کالاهای جدید، مفهوم سازی کالای جدید، و در نهایت مدیریت کالای جدید؛ تحت عنوان مولفه‌های بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ؛ مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران
        هامون شریفی میلانی زهرا برومند
        شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران. پژوهش حاضر با رویکرد آینده پژوهی، به شناسایی مهم ترین عوامل موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با بهره گیری ترکیبی از مدل‌های کیفی و کمی انجام گرفته است. در این پژوهش چکیده کامل
        شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران. پژوهش حاضر با رویکرد آینده پژوهی، به شناسایی مهم ترین عوامل موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با بهره گیری ترکیبی از مدل‌های کیفی و کمی انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر در ایران پرداخته شده است. مشارکت کنندگان در این مقاله 16 خبره متخصص در حوزه صنعت نشر بودند و در دو دور اجرای دلفی درباره 24پیشران شناسایی شده، به اجماع رسیدند. این پیشران ها در شش دسته طبقه بندی شدند. عوامل اقتصادی- اجتماعی/ فرهنگی- سیاسی- فناورانه- حقوقی - حاکمیتی در پایان تحریم‌های اقتصادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاترین درجه اهمیت را در بین پیشران های کلیدی آینده صنعت نشر کسب کردند.واژه های کلیدی: آینده پژوهی، پیشران، صنعت نشر، فناوری اطلاعات و ارتباطات پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال در افق 1408
        اعظم بابکی راد
        در پژوهش حاضر جهت شناسایی سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال از روش سناریونویسی شوارتز استفاده‌شده، این کار با کمک روش‌های تحلیل مضمون، ماتریس تحلیلی شبکه اثرات و عدم قطعیت و روایتگری صورت گرفته است و از روش سناریو، به‌عنوان حلقه اتصال جریان کار استفاده‌شده است. شناسایی ن چکیده کامل
        در پژوهش حاضر جهت شناسایی سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال از روش سناریونویسی شوارتز استفاده‌شده، این کار با کمک روش‌های تحلیل مضمون، ماتریس تحلیلی شبکه اثرات و عدم قطعیت و روایتگری صورت گرفته است و از روش سناریو، به‌عنوان حلقه اتصال جریان کار استفاده‌شده است. شناسایی نیروهای پیشران و عوامل کلیدی با استفاده از روش کیفی، تحلیل شبکه مضامین و با کمک نرم‌افزار کیواس‌آر ان ویو 10 صورت گرفته است. درنتیجه پویش محیط کلان و خرد در سه سطحِ بافتار جامعه، محیط تجاری و محیط سازمانی، 50 متغیر(نیروهای پیشران و عوامل کلیدی) به‌عنوان ورودی شبکه اثرات و عدم قطعیت تعیین‌شده‌اند. شبکه اثرات و عدم قطعیت، امکان موقعیت‌یابی عناصر شناسایی‌شده را برحسب میزان عدم قطعیت و اهمیت (اثرات بالقوه) فراهم می‌آورد که درنتیجه کیفیت خدمات دیجیتال و سبک زندگی دیجیتال به‌عنوان عناصر دارای عدم قطعیت بحرانی شناخته‌شده‌اند بر این اساس، چهار سناریو روایت‌شده است: حکمرانی فناورانه؛ سناریو مطلوبی است که در آن قابلیت و ظرفیت‌های نرم توسعه فناوری راهبردی دیجیتال است که نوعی تجربه اقتصاد بی‌وزن و بانکداری بدون اصطکاک است و بانک‌ها به‌عنوان نهاد چابک در عرصه ارائه خدمات دیجیتال کشور مطرح می‌شوند. شیفتگی فناورانه؛ پیشروی جامعه و مشتریان در سبک زندگی دیجیتال فشار تقاضای خدمات دیجیتال را بر بانک‌ها تحمیل می‌کند. تراژدی فناورانه؛ هم جامعه و هم مشتریان دارای رویکردی انقباضی نسبت به توسعه خدمات بانکی دیجیتال در کشور هستند. تحجر فناورانه؛ در فضای این سناریو سبک زندگی دیجیتال محقق نمی‌شود اما بانک‌ها فعالانه به دنبال حفظ و گسترش ظرفیت‌ها و ابعاد ساختاری خود در حوزه دیجیتال در کشور هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی و رتبه بندی راهبردهای آتی تجاری سازی فناوریهای نوین در شرکت های دانش بنیان نوپا
        عبدالرسول کریمی یزدی محمد حقیقی تهمینه ناطق
        در سالیان اخیر با تبلور اقتصاد دانش‌محور، زایش شرکت‌های دانش‌‌بنیان در راستای هم‌افزایی بین علم و ثروت، توسعه فناوری‌های نوین با ارزش افزوده بالا و تجاری‌سازی آن در راستای توسعه‌ی اقتصاد رشد فزاینده‌ای را داشته است. بی‌شک دستیابی به اهداف ترسیم شده برای شرکت‌های دانش‌بن چکیده کامل
        در سالیان اخیر با تبلور اقتصاد دانش‌محور، زایش شرکت‌های دانش‌‌بنیان در راستای هم‌افزایی بین علم و ثروت، توسعه فناوری‌های نوین با ارزش افزوده بالا و تجاری‌سازی آن در راستای توسعه‌ی اقتصاد رشد فزاینده‌ای را داشته است. بی‌شک دستیابی به اهداف ترسیم شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان، جز با طراحی و اجرای راهبردهای بلندمدت و اثربخش محقق نخواهد شد. براین اساس هدف از این پژوهش شناسایی راهبردهای آتی تجاری‌سازی فناوری‌های نوین در شرکت‌های دانش-بنیان نوپا و رتبه‌بندی آنان مبتنی بر مطالعه‌ای توصیفی-اکتشافی و با رویکرد کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران دانشی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شده‌اند. گردآوری داده‌ها به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی (مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبره‌مبنا) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره با روش تئوری اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. در نهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی 5 راهبرد اصلی و 16 زیر راهبرد گردید و براساس نتایج کمی نیز اولویت راهبردهای تجاری سازی شامل؛ مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، بهبود ارتباط شرکت‌های دانش‌محور با صنعت، اصلاح نظام مدیریتی در شرکت‌های نوپا، فرهنگ‌‌سازی، و افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تدوین سناریوهای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر
        عبداله هندیانی
        سیاست‌گذاری در حوزۀ مبارزه با مواد مخدر نیازمند برآوردهای مناسب از روندهای مرتبط با مسئله مواد مخدر است. این موضوع لزوم توجه به تحقیقات آینده‌پژوهی را در این حوزه آشکار می‌سازد. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال آینده‌پژوهی رویکردهای پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان خرا چکیده کامل
        سیاست‌گذاری در حوزۀ مبارزه با مواد مخدر نیازمند برآوردهای مناسب از روندهای مرتبط با مسئله مواد مخدر است. این موضوع لزوم توجه به تحقیقات آینده‌پژوهی را در این حوزه آشکار می‌سازد. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال آینده‌پژوهی رویکردهای پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان خراسان رضوی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات ترکیبی ار روش اسنادی و پیمایشی است. برای گرداوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه و تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران، معاونین، کارشناسان ارشد و کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان خراسان رضوی می‌باشند، که در این حوزه تصمیم‌گیرنده یا مشغول به فعالیت بوده و نیز مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در استان یادشده حدوداً تعداد 50 نفر می‌باشند. در پژوهش حاضر از نظرات 13 تن از خبرگان به صورت هدفمند بهره گرفته شده است. در پژوهش حاضر از میان روش‌های آینده‌پژوهی و بنا بر ماهیت پژوهش از دو روش دلفی و سناریو نگاری استفاده گردید. ابتدا با استفاده از روش دلفی ۷ عدم قطعیت که در آینده پلیس مبارزه با مواد مخدر با آن‌ها مواجه است شناسایی شدند. سپس دو عدم قطعیت کلیدی شناسایی شده و بر مبنای سناریو نگاری دو دویی سناریو ها بیان شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تحلیلی شکل‌گیری جنگ زمینی در آینده در مساله خیزترین منطقه جمهوری اسلامی ایران
        سیدعلیرضا قاضی میرسعید
        این تحقیق با هدف بررسی تحلیلی شکل‌گیری جنگ زمینی در آینده در مساله خیزترین منطقه جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. در این راستا یک نشست تخصصی متشکل از38 نفر از استادان حوزه جنگ زمینی که در 11 گروه خبره گروه بندی شدند، برگزار شد و مصاحبه ساخت‌یافته با ایشان انجام شد. سپس ن چکیده کامل
        این تحقیق با هدف بررسی تحلیلی شکل‌گیری جنگ زمینی در آینده در مساله خیزترین منطقه جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. در این راستا یک نشست تخصصی متشکل از38 نفر از استادان حوزه جنگ زمینی که در 11 گروه خبره گروه بندی شدند، برگزار شد و مصاحبه ساخت‌یافته با ایشان انجام شد. سپس نتایج حاصله مجددا به خبرگان ارائه و تایید مجدد دریافت شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل داده‌ها صورت گرفته و مساله‌خیزترین منطقه کشور برای جنگ زمینی احتمالی آینده، منطقه شرق و جنوب شرق کشور شناسایی شد. همچنین روندهای موجود برای شکل‌گیری چنین جنگی در این منطقه، پررنگ‌تر شدن حضور قدرتهای فرامنطقه‌ای شامل آمریکا و ناتو، تشدید تحرکات رژیم صهیونیستی و عربستان در بلوچستان پاکستان و ایران، شکل‌گیری مجدد گروههای دارای هویت جعلی در افغانستان و شمال پاکستان و افزایش بی‌اعتمادی به دولت مرکزی و قومیت‌گرایی مفرط در استانهای مرزی ایران هستند و کنشگران کلیدی نیز شامل نیروهای فرامنطقه ای آمریکا، ناتو و رژیم صهیونیستی و عربستان ، ترکیه، داعش و شکلهای جدید گروههای دارای هویت جعلی، منافقین و گروههای استقلال طلب بلوچستان پاکستان و طالبان ، تروریستهای محلی و رادیکالیسم قومی و وهابیت می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه مدل ارزیابی عملکرد پایداری برای سناریوسازی در زنجیره تامین لارج
        مهدی ایزدیار عباس طلوعی اشلقی زهرا مهری
        زمینه: موضوع پایداری در زنجیره تامین به یکی از مسائل مهم در محیط کسب و کار امروزی تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در افزایش توان رقابتی دارد. یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار ، بهبود پایداری در زنجیره‌های تامین می‌باشد. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژی‌های جدید چکیده کامل
        زمینه: موضوع پایداری در زنجیره تامین به یکی از مسائل مهم در محیط کسب و کار امروزی تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در افزایش توان رقابتی دارد. یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار ، بهبود پایداری در زنجیره‌های تامین می‌باشد. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژی‌های جدید مدیریتی به‌کار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف: هدف این مقاله، ارائه مدل ارزیابی عملکرد پایداری شیوه‌های زنجیره تامین لارج در زنجیره تامین خودروسازی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم می‌باشد. روش‌ها: ابتدا با مرور ادبیات، شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین لارج شناسایی شده و از روش تلفیقی دلفی فازی و فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی برای اولویت‌بندی استفاده شده است و رویکرد یکپارچه از شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین لارج ارائه گردید و در نهایت از رویکرد پویایی سیستم برای ارزیابی پویایی شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین لارج و تاثیرشان بر عملکرد پایدار در زنجیره تامین استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سناریوهای بهبود در حذف ضایعات و بهبود در اجرای مدیریت کیفیت جامع موجب پایدارتر شدن زنجیره تامین می‌گردد. نتایج بدست آمده از اجرای این سناریوها نشان از بهبود پایداری در زنجیره تامین می‌دهد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که استراتژیهای ناب و تاب‌آور، استراتژیهای بسیار مهمی در دستیابی به پایداری در زنجیره تامین می‌باشند. مدل ارائه شده به مدیران صنعت و تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند که نتایج بدست آمده از اجرای شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین لارج را شناسایی کنند و با اتخاذ تدابیری شیوه‌های موثر بر پایداری در زنجیره تامین را بهبود دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - عواطف فردی ، هیجان خواهی ، تمایل به شرط بندی و پیش بینی رفتار مدیریت سود : آزمون نظریه سطوح بالاتر
        بهمن بنی مهد
        این مقاله بر اساس نظریه سطوح بالاتر ، رفتار مدیریت سود را بر اساس ویژگی روانشناختی افراد مورد مطالعه قرار می دهد. این نظریه تاکید دارد که تصمیم گیری های مدیران ارشد سازمان به شدت متاثر از ویژگی های فردی آن ها است. در نتیجه عملکرد سازمان نیز وابسته به ویژگی های فردی از ج چکیده کامل
        این مقاله بر اساس نظریه سطوح بالاتر ، رفتار مدیریت سود را بر اساس ویژگی روانشناختی افراد مورد مطالعه قرار می دهد. این نظریه تاکید دارد که تصمیم گیری های مدیران ارشد سازمان به شدت متاثر از ویژگی های فردی آن ها است. در نتیجه عملکرد سازمان نیز وابسته به ویژگی های فردی از جمله ویژگی های روانشناختی مدیران آن می باشد. از این رو ، هدف مقاله حاضر بررسی ویژگی های روان شناختی بر تصمیم گیری افراد در مدیریت سود می باشد. نمونه آماری شامل 259 نفر از کارشناسان حسابداری ، روسای حسابداری و مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشند. روش تحقیق پیمایشی بوده و داده های تحقیق بر اساس پرسش نامه جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها بر اساس معادلات ساختاری انجام شده است. شواهد این تحقیق نشان می دهد که عواطف منفی بر هر دو نوع رفتار مدیریت سود یعنی مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا تاثیر معنی دار و مثبت دارد. اما عواطف مثبت تنها بر مدیریت سود فرصت طلبانه تاثیر معنی دار دارد و تاثیری معنی دار بر مدیریت سود کارا ندارد. هم چنین یافته های این تحقیق نشان می دهد هیجان خواهی تنها بر مدیریت سود کارا تاثیر معنی داری دارد و نه بر مدیریت سود فرصت طلبانه. در نهایت نتایج این پژوهش تایید می نماید مدیرانی که تمایل به شرط بندی در آن ها بالا است. تمایل بیشتری به مدیریت سود از هر دو رویکرد کارا و فرصت طلبانه دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارایه الگوی مدیریت جذب توریسم سلامت درآینده ایران
        مانیا امین زاده علی حاجیها حسین وظیفه دوست فریدون رهنما رودپشتی
        چکیدهزمینه: با توجه به فرصت های مناسب اقتصادی-جغرافیایی کشور و ارزآوری صنعت گردشگری سلامت، استفاده از این فرصت‎ ها نیازمند آینده نگری و نقشه راه مناسب، به منظور ارائه راهکار های لازم جهت جذب گردشگران سلامت می باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت جذب گردشگر چکیده کامل
        چکیدهزمینه: با توجه به فرصت های مناسب اقتصادی-جغرافیایی کشور و ارزآوری صنعت گردشگری سلامت، استفاده از این فرصت‎ ها نیازمند آینده نگری و نقشه راه مناسب، به منظور ارائه راهکار های لازم جهت جذب گردشگران سلامت می باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت جذب گردشگری سلامت کشور، به منظور بهره برداری از فرصت های آینده این صنعت انجام شده است.روشها: در این پژوهش از استراتژی نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند اشتراس-کوربین استفاده گردید. روش نمونه‌گیری به صورت نظری و برای جمع آوری اطلاعات و رسیدن به اشباع نظری، 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با پزشکان متخصص و مجریان حوزه گردشگری سلامت انجام شد. برای روایی و پایایی پژوهش از شیوه بررسی به وسیله اعضاء، مشارکتی بودن، روش مثلث‎سازی و روش بازآزمون استفاده گردید. نکات کلیدی مصاحبه ها طی مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و برای اولویت بندی آنها از روش دلفی استفاده شد.یافته ها: عوامل موثر بر جذب گردشگران سلامت کشور در قالب الگوی پارادایمی، با 16 مقوله و 51 مفهوم استخراج گردید. همچنین اولویت عوامل سازنده الگو با استفاده از روش دلفی و نظر خبرگان طی 2 مرحله تعیین و با انحراف معیار کمتر از 05/0 همگرا گردید. نتیجه: نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب چهار مقوله برنامه ریزی، مزیت هزینه ای، کیفیت خدمات درمانی، و نیروهای فنی و تخصصی در اولویت بالاتری قرار دارند و باید محور برنامه های آینده مدیریت جذب گردشگری کشور قرار گیرند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تدوین مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان ایران
        رشید ظاهری سید جعفر موسوی فرشاد امامی
        زمینه: در یک محیط سازمانی پیچیده و پویا، مدیریت استعداد کلید موفقیت سازمان ها و موجب رشد پایدار است اما به یکی از چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است.هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد.روش ها: روش تحقیق چکیده کامل
        زمینه: در یک محیط سازمانی پیچیده و پویا، مدیریت استعداد کلید موفقیت سازمان ها و موجب رشد پایدار است اما به یکی از چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است.هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد.روش ها: روش تحقیق آمیخته بصورت کیفی و کمی بود. اطلاعات بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و مصاحبه نیمه ساختارمند از 15 نفر از خبرگان، 11 عامل و 85 شاخص شناسایی شد. در نهایت پرسشنامه 85 سوالی مدیریت استعداد برای بخش کمی تنظیم و با توجه به حجم جامعه، از طریق فرمول کوکران 280 پرسشنامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای اسمارت پی ال اس2 و اس پی اس اس20 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 11 بعد و 83 شاخص را مورد شناسایی و تایید قرار داد. در رتبه بندی ابعاد هم به ترتیب ابعاد حفظ ، اطلاعات و ارتباطات و عملکرد رتبه اول تا سوم را کسب نمودند. در بین شاخص ها هم جبران خدمات، تکنولوژی، رضایت شغلی، ارزیابی عملکرد، جانشین پروری، رفتار احترام آمیز، انتقال تجارب، آینده نگری، شایسته سالاری، شفافیت اهداف استراتژیک و قوانین حمایتی بالاترین رتبه را کسب نمودند. شاخص نیکویی برازش نیز برابر 76/0 محاسبه و تایید شد.نتیجه گیری: مدیریت استعداد برای کارکنان وزارت ورزش و جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین باید از نظر سازمان نیز دارای اهمیت باشد زیرا در دستیابی به موفقیت سازمان و توسعه پایدار نقش کلیدی دارد. پرونده مقاله