• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی و ارایه الگوی مناسب برای شناسایی، اندازه گیری و کنترل ریسکهای مالی در موسسات مالی و اعتباری (مطالعه موردی: بانک ملت)
        دکتر مهدی تقوی دکتر محمد خدائی وله زاقرد
        انواع مختلفی از ریسکها موسسه های مالی و اعتباری را تهدید میکند . بنابراین مدیران سازمانها، باید ریسکهای موجود راشناسائی و مدیریت کنند . ریسکی که بطور مستقیم بر سود آوری موسسات مالی و اعتباری اثر می گذارد ریسک مالی نامیدهمی شود . ریسک های مالی شامل : ریسکهای ساختار ترازن چکیده کامل
        انواع مختلفی از ریسکها موسسه های مالی و اعتباری را تهدید میکند . بنابراین مدیران سازمانها، باید ریسکهای موجود راشناسائی و مدیریت کنند . ریسکی که بطور مستقیم بر سود آوری موسسات مالی و اعتباری اثر می گذارد ریسک مالی نامیدهمی شود . ریسک های مالی شامل : ریسکهای ساختار ترازنامه ، ساختار درآمد و سود آوری، کفایت سرمایه ، ریسک ا عتباری ،ریسک نقدینگی ، ریسک نرخ بهره ، ریسک بازار و ریسک نرخ ارز می شود. این پژوهش به ارزیابی و ارایه الگوی مناسب برایشناسایی، اندازه گیری و کنترل ریسکهای مالی در موسسات مالی و اعتباری پرداخته است . پژوهش حاضر از نظر تقسیم بندیبر حسب روش اجرا، با روش همبستگ ی و بر پایه داده های پس رویدادی انجام شده است . داده های تحقیق با روشنمونه گیری غیراحتمالی و هدفدار و حجم آن براساس قضاوت پژوهشگر انتخاب شده است . این داده ها طی سالهای 1384 تا1386 از مدیریت مناطق 39 گانه بانک ملت بصورت روزانه استخراج شده است . برر سی ها با استفاده از مدل معادله یابیساختاری نشان داده است که تاثیر تسهیلات و سرمایه گذاری بر ریسک نقدینگی، تاثیر متغیر دارائیها و بدهیهای ارزی برریسک ارز و تاثیر متغیر نوسان داراییها و بدهیهای حساس به بهره بر ریسک بهره معنی دار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مدل ارزیابی بهره وری سازمانها به کمک تحلیل پوششی داده ای دو طبقه ای
        دکتر فرهاد حسین زاده لطفی دکتر میر بهادر آریانژاد دکترسید اصغر ابن الرسول دکتر سید اسماعیل نجفی
        علم مدیریت علم اندازه گیری است . هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیمکنترل کنیم مدیریت آن امکان پذیر نخواهد بود .موضوع اصلی در تمام تجزیه وتحلیل های سازمانی ، عملکرد است وبهبود آنمستلزم اندازه گیری است از اینرو ایجاد یک نظام ا چکیده کامل
        علم مدیریت علم اندازه گیری است . هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیمکنترل کنیم مدیریت آن امکان پذیر نخواهد بود .موضوع اصلی در تمام تجزیه وتحلیل های سازمانی ، عملکرد است وبهبود آنمستلزم اندازه گیری است از اینرو ایجاد یک نظام اندازه گیری بهره وری می تواند مدیریت را از میزان اجرای سیاستهایتدوین شده آگاه سازد. تحلیل پوششی داده ها بعنوان یک روش ناپارامتری برای اندازه گیری راندمان یا کارایی همیشه ازمباحث مهم مدیریت بوده است که بر اساس توانمندی خود می تواند مقادیر کارایی را بر اساس اعداد و ارقام بیان نماید.در این مقاله سعی شده است با کمک تکنیکهای تحلیل پوششی داده ها و و با استناد به عوامل موثر بر بهره وری(مجموعه عوامل داخلی و خارجی ) ، مدلی برای ارزیابی و محاسبه بهره وری در سازمانها ارائه دهیم . در نهایت مدل مذکور درسازمانی ارائه گردیده و نتایج مورد نقد و بررسی قرار گرفته است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر ابعاد قدرت اجتماعی برند بر اساس سطوح آمادگی ذهنی مشتریان بر تصمیم به خرید
        دکتر کامبیز حیدرزاده دکتر سید مهدی الوانی کمال قلندری
        ارزش نهفته در یک برند اغلب مربوط به ذهنیت و برداشت ویژه از یک مضمون کاربردی می باشد که م شتری را جذبمی نماید؛ در این پژوهش قدرت اجتماعی برند را به عنوان ذهنیت و برداشتی که مشتریان در فرآیند تصمیم به خریدمی توانند در مورد ویژگی های برند داشته باشند، در نظر گرفته ایم و با چکیده کامل
        ارزش نهفته در یک برند اغلب مربوط به ذهنیت و برداشت ویژه از یک مضمون کاربردی می باشد که م شتری را جذبمی نماید؛ در این پژوهش قدرت اجتماعی برند را به عنوان ذهنیت و برداشتی که مشتریان در فرآیند تصمیم به خریدمی توانند در مورد ویژگی های برند داشته باشند، در نظر گرفته ایم و با برگزیدن نوع شناسی فرنچ و ریون ( 1959 ) از نفوذاجتماعی، پنج پایگاه قدرت اجتماعی برند را شناسایی کرده ایم که متناظر با پایگاه های قدرت اولیه شان هستند . از سویدیگر، با فرض اینکه برندها قدرت برآورده ساختن نیازهای اجتماعی مختلف مشتریان را دارند، بازارها می توانند بخش بخششوند و بخش های هدف می توانند بر اساس این نیازها مشخص گ ردند؛ بنابراین با استناد به تئوری رهبری وضعی هرسی وبلانچارد، سطوح آمادگی کارکنان (پیرو) را به سطوح آمادگی ذهنی مشتریان تعمیم داده ایم تا شاخصی جدید برایبخش بندی بازار مهیا شود و به این ترتیب قادر باشیم متناسب با هر یک از سطوح، در استراتژی های موضع گیری خ ود دربازار بر یکی از ابعاد قدرت اجتماعی برند متمرکز شویم . بنابراین جهت افزایش تئوری ها و نظریه ها ی موجود در بازاریابی، اینپژوهش با هدف شناسایی تأثیر ابعاد قدرت اجتماعی برند بر اساس سطوح آمادگی ذهنی مشتریان بر تصمیم به خرید انجامشده است.در این مطالعه بر اساس طرح تحقیق توصیفی -پیمایشی و نمونه گیری طبقه ای تصادفی، اطلاعات مورد نیاز از 382 دانشجو بااستفاده از پرسشنامه ای معتبر و پایا گردآوری شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از مدل یابیتأثیر ابعاد قدرت اجتماعی برند معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد و نتایج حاکی از آن است کهدر سطوح مختلف آمادگی ذهنی مشتریان بر تصمیم به خرید، متفاوت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدلی جهت اداره استراتژیک هولدینگ " ایران خودرو "
        دکتر پریوش جعفری دکتر پرویز پارسا
        پژوهش حاضر ارائه مدلی برای اداره استراتژیک هولدینگ در ایران خودرو می باشد . در این راستا اهداف ویژه زیر دنبال شدهاست :الف : شناسایی مؤلفه های (ویژگی های) اداره استراتژیک هولدینگ ها در جهانب : تعیین وضع موجود گروه صنعتی ایران خودرو از نظر نحوه اداره هولدینگج : ارائه مدل چکیده کامل
        پژوهش حاضر ارائه مدلی برای اداره استراتژیک هولدینگ در ایران خودرو می باشد . در این راستا اهداف ویژه زیر دنبال شدهاست :الف : شناسایی مؤلفه های (ویژگی های) اداره استراتژیک هولدینگ ها در جهانب : تعیین وضع موجود گروه صنعتی ایران خودرو از نظر نحوه اداره هولدینگج : ارائه مدل مناسب برای اداره استراتژیک هولدینگ ایران خودرواین پژوهش به لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی می باشد جمع آوری اط لاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای،مصاحبه نیمه ساختمند حضوری و اجرای دو پرسشنامه محقق ساخته بوده است .جهت تحقق اهداف پژوهش، ابتدا ادبیات پژوهش مرور گردیده همچنین پژوهش های انجام شده در مورد هولدینگ های موفقجهان بخصوص هولدینگ هایی که با سبک اداره استراتژی ک مدیریت می شوند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . حاصل اینبررسی ، سی و سه ویژگی " مولفه " بود که ویژگی های اداره استراتژیک هولدینگ در جهان را نشان م یدهد.مصاحبه نیمه ساختمند از مدیران "جمعاً 13 نفر" بمنظور شناخت وضع موجود گروه صنعتی ایران خودرو و مقایسه آن بامولفه های مستخرج انجام پذیرفت نتایج مصاحبه نشان می دهد که از سی و سه ویژگی هولدینگ ها در جهان ، فقط ششویژگی در ایران خودرو رعایت شده و 27 ویژگی دیگر یا بطور کامل و یا تا حدود زیادی در ایران خودرو وجود ندارد .پرسشنامه اول جهت تعیین مؤلفه های چارچوب اد راکی مدل (وظایف پیشنهادی ) طراحی گردید و در نتیجه 16 وظیفه تعیینو به تأیید خبرگان رسید .پرسشنامه دوم ب ه منظور اطمینان از تناسب مدل پیشنهادی تنظیم شد و بین اساتید دانشگاهی خبره در اداره هولدینگ توزیعشد.برای تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از آمار توصیفی و استنباطی مانند محاسبه فراوانی، درصد، انگاره نگاری ، تجزیه وتحلیل آماری چند متغیره ، تجزیه و تحلیل علّی وMPLاستفاده شد.نتایج تحلیل علّی حاکی از تناسب مدل پیشنهادی از نظر صاحبنظران باX=0.0025 "کای دو"RMSR=0.00ریشه میانگین مجذور مانده هادر سطح اطمینان 0.95 است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی عوامل موثر بر کیفیت رابطه در بازار جرثقیل صنعتی در ایر ان
        دکتر منیژه حقیقی نسب دکتر کامبیز حیدرزاده حدیقه شریعت زاده
        تجاری به ویژه تامین کنندگان و خریداران صنعتی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای مثبت تاثیر گذار بررابطه مانند اعتماد، تعهد،رضایت، ارتباطات و گرایش بلند مدت و همچنین متغیرهای تاثیر گذار منفی نیز مانند فرصت طلبی وتعارض در این مقاله مورد توجه قرار گرفتند. ب چکیده کامل
        تجاری به ویژه تامین کنندگان و خریداران صنعتی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای مثبت تاثیر گذار بررابطه مانند اعتماد، تعهد،رضایت، ارتباطات و گرایش بلند مدت و همچنین متغیرهای تاثیر گذار منفی نیز مانند فرصت طلبی وتعارض در این مقاله مورد توجه قرار گرفتند. با شناخت این متغیرها و با تقویت متغیرهای مثبت و کاهش اثرات متغیرهایمنفی و با ایجاد رابطه بلند مدت، یک تامین کننده می تواند به دستاوردهای با ارزشی مانند حفظ مشتری که از جایگاه ویژه ایدر ادبیات بازاریابی رابطه مند برخوردار است، دست یابد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و با نمونه ای از 79 شرکتخریدار جرثقیل صنعتی، طرح مفهومی پژوهش با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و با نرم افزارPLSمورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد تامین کنندگان با حفظ و بهبود ویژگی محصول به عنوان متغیر مثبت و کاهشفرصت طلبی و تعارض به عنوان متغیر منفی می توانند رضایت و اعتماد خریداران خود را جلب کرده و آنها را به خودمتهعد کنند . همچنین تامین کنندگان صنعتی با تمرکز بر تعهد، کیفیت رابطه (رضایت، اعتماد و تعهد) بین خریداران وتامین کنندگان صنعتی را افزایش داده که خود وفاداری و یا همان گرایش بلند مدت را در خریداران تقویت می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر برخی عوامل مدیریتی و محیطی بر بازده صندوق های سرمایه گذاری مشترک در ایران
        دکتر زهرا پورزمانی دکتر علی روحی امیر محمد صفری
        بازار سرمایه به عنوان آینه تمام نمای اقتصادی یک جامعه کارکردهای مختلفی را بر عهده دارد. یکی از این کارکر دهای اساسی ایجادسازوکارهایی است که به افزایش نقدشوندگی ابزارهای تامین مالی و نهایتاً افزایش امنیت سرمایه گذاری منجر می گردد . امروزه دربسیاری از بازارهای مالی پیشرفت چکیده کامل
        بازار سرمایه به عنوان آینه تمام نمای اقتصادی یک جامعه کارکردهای مختلفی را بر عهده دارد. یکی از این کارکر دهای اساسی ایجادسازوکارهایی است که به افزایش نقدشوندگی ابزارهای تامین مالی و نهایتاً افزایش امنیت سرمایه گذاری منجر می گردد . امروزه دربسیاری از بازارهای مالی پیشرفته، مدیریت ریسک و بکارگیری ابزارهایی برای کاهش نوسانات قیمت اوراق بهادار به منظورکمینه نمودن احتمال بازده منفی دارایی ها بسیار متداول می باشد. وجود تنوع در ابزار های مالی یکی از عوامل موثر در ایجاد انگیزهدر جلب مشارکت سرمایه گذاران در بازار های نظام مند سرمایه است . از این رو انواع مختلفی از صندوقهای سرمایه گذاری با هدفجمع آوری وجوه از سرمایه گذاران غیر حرفه ای و اختصاص آن به سبدهای سرمایه گذاری کارا، کاهش ریسک سرمایه گذاری وکسب بازده ای متعارف پا به عرصه ظهور گذاشتند . در این تحقیق که با هدف بررسی تأثیر متغیرهای مختلف بر بازدهی صندوقهایسرمایه گذاری مشترک در ایران انجام ش ده است، اطلاعات 13 صندوق سرمایه گذاری مشترک در یک بازه زمانی 65 هفته ای، ازابتدای شهریورماه سال 1387 لغایت آبانماه 1388 ، مورد آزمون قرار گرفت . به منظور بررسی تاثیر متغیرهای تحقیق بر بازدهیصندوقها، الگوی رگرسیون چند متغیره فاما و مکبث و برای تخمین پارامترهای الگو از الگوی داده های مختلط (Panel Data)که الگویی قابل اتکا در اندازه گیری تأثیر چندگانه متغیرها می باشد مورد استفاده قرار گرفت . در این تحقیق 7 فرضیه اصلی مورد آزمونقرار گرفت که نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد بین نوسانات بازده صندوق تا دور ه قبل، بازده دوره گذشته صندوق،سن صندوق، نرخ گردش دارایی های تحت مدیریت صندوق تا دوره قبل، و بازده کسب شده توسط صندوق همبستگی مثبت ومعناداری وجود دارد . همچنین شواهد حاکی از آن است که میان دارایی های تحت مدیریت صندوق در دوره قبل، هزینه هایصندوق، نرخ رشد پول جدید نسبت به دوره قبل، و بازدهی صندوق تفاوتی معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت مشارکتی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان
        دکتر طاهره فیضی دکتر اسماعیل کاوسی زینب علی نجفی
        در این مقاله به منظور بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت مشارکتی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان نخست سرمایهاجتماعی و مولفه های آن ( اعتماد ، شبکه های ارتباطی ، صمیمیت ) به عنوان متغیرهای مستقل و مدیریت مشارکتی بهعنوان متغیر وابسته درنظر گرفته شده و سپس ارتباط متغیرهای چکیده کامل
        در این مقاله به منظور بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت مشارکتی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان نخست سرمایهاجتماعی و مولفه های آن ( اعتماد ، شبکه های ارتباطی ، صمیمیت ) به عنوان متغیرهای مستقل و مدیریت مشارکتی بهعنوان متغیر وابسته درنظر گرفته شده و سپس ارتباط متغیرهای مستقل و متغیر وابسته باتوجه به داده های پرسشنامه موردبررسی قرار گرفته است.نتایج حاصل نشان می دهد که بین میزان اعتماد و مدیریت مشارکتی و همچنین بین صمیمیت با مدیریت مشارکتی رابطهمستقیمی وجود دارد. شبکه های ارتباطی نیز بطور غیرمستقیم و از طریق اعتماد و صمیمیت با مدیریت مشارکتی رابطه دارند.در رابطه با متغیرهای مستقل ، نتایج نشان می دهد که میزا ن اعتماد و شبکه های ارتباطی در سازمان درحد متوسط و میزانصمیمیت درحد پایینی قرار دارد . همچنین طبق این نتایج ، متغیر وابسته یعنی مدیریت مشارکتی درحد پایینی ارزیابی شدهاست. در نتیجه برای تحقق بیشتر مدیریت مشارکتی در سازمان باید سطح اعتماد ، شبکه های ارتباطی کارکنان و صمیمیتبین آنها افزایش یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - توسعه الگوریتم فوردیس و وبستر برای حل مسائل سفارشات دورهای با هزینههای فازی
        دکتر ناصر حمیدی پروانه سموئی مهدی اقبالی
        یکی از الگوریتم هایی بسیار مفیدی که در کنترل کارآمد موجودی و تعیین سیاست سفارش دهی مناسب برای حل مسائلسفارشات دوره ای استفاده می شود، الگوریتم فوردیس و وبستر است . اما با وجود تمام کاراییهایی که این الگوریتم داراست، تنهامیتواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که هزینه های چکیده کامل
        یکی از الگوریتم هایی بسیار مفیدی که در کنترل کارآمد موجودی و تعیین سیاست سفارش دهی مناسب برای حل مسائلسفارشات دوره ای استفاده می شود، الگوریتم فوردیس و وبستر است . اما با وجود تمام کاراییهایی که این الگوریتم داراست، تنهامیتواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که هزینه های موجودی مقادیری قطعی هستند. این در حالی است که در دنیای واقعیعوامل زیادی نظیر تغییرات نرخ ارز و تورم باعث ایجاد نوسان در هزینه های موجودی می گردند. لذا در این مقاله سعی می شودبه دلیل مزایا یی این الگوریتم ، توسعه ای از آن را برای شرایطی که هزینه های خرید، سفارش دهی و نگهداری از نوع اعداد فازیمثلثی هستند، صورت گیرد . برای نشان دادن الگوریتم پیشنهادی جدید یک مثال عددی نیز بیان گردیده است . نتایج نشانمیدهد که الگوریتم پیشنهادی جدید، از قابلیت انعطاف زیادی برخوردار میباشد. پرونده مقاله