• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - جهانی شدن اقتصاد و اثرات آن بر کشاورزی ایران (مطالعه موردی گندم وپسته)
        اکبر کمیجانی کیومرث نوری
        فرایند جهانی شدن، دنیا را به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دچار تغییر می سازد.جهانی شدن اقتصاد از دیدگاه کلی به عنوان ادغام بیشتر اقتصادهای جهانی، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. ادغام بیشتر، اثرات زیادی را بر ساختار تولید اقتصادهای ملی، نقش شرکت های بین المللی، چکیده کامل
        فرایند جهانی شدن، دنیا را به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دچار تغییر می سازد.جهانی شدن اقتصاد از دیدگاه کلی به عنوان ادغام بیشتر اقتصادهای جهانی، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. ادغام بیشتر، اثرات زیادی را بر ساختار تولید اقتصادهای ملی، نقش شرکت های بین المللی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، انتخاب مصرف کنندگان و سایر جنبه های تولید و مصرف اقتصادهای تجاری داشته است. یک ویژگی جهانی شدن اقتصاد تغییری ژرف در طبیعت رقابت در بازار کالاها و خدمات است. اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست. ظرفیت تولیدی آن بسیار بالا بوده و توانایی عرضه به بازارهای بین المللی را دارد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که جعانی شدن اقتصاد در دوره 76-1353 ،اثر ادکی بر کشاورزی ایران داشته است، زیرا تجارت کشاورزی، بخش بسیار کوچکی از تولید آن است و فقط بخش کوچکی از تجارت نیز مربوط به صادرات محصولات کشاورزی است. توابع اقتصاد سنجی برازش شده نشان می دهد که جهانی شدن، اثرات مثبتی بر بازار گندم و پسته دارد. جهانی شدن می تواند تولید گندم و صادرات پسته را افزایش و واردات گندم را کاهش دهد. بنابراین، انتظار می رود که جهانی شدن اقتصاد فرصت بسیار خوبی را برای کشاورزی ایران به ویژه محصولات ذکر شده در جهت افزایش تولید و صادرات به وجود آورد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طرح ریزی استراتژی های مناسب برای بهبود سازمان ها:مدل شکوفایی سازمان (SOPM)
        مصطفی شکری
        هدف اصلی یک سازمان اقتصادی، بقا، تعالی و نهایتا شکوفایی آن است .شکوفایی سازمان به عملکرد بر اساس ابعادی بستگی دارد که توانایی و انگیزه های سازمان نامیده می شود. بنابراین، سازمان ها به یکپارچگی اقتضایی این دو بعد نیاز دارند. در دو دهه گذشته، شاهد دیدگاه ها و مدل های مختل چکیده کامل
        هدف اصلی یک سازمان اقتصادی، بقا، تعالی و نهایتا شکوفایی آن است .شکوفایی سازمان به عملکرد بر اساس ابعادی بستگی دارد که توانایی و انگیزه های سازمان نامیده می شود. بنابراین، سازمان ها به یکپارچگی اقتضایی این دو بعد نیاز دارند. در دو دهه گذشته، شاهد دیدگاه ها و مدل های مختلف بوده ایم که برای طرح ریزی استراتژی های بهبود عملکرد و تصمیم گیری های استراتژیک مناسب سازمان ها با استفاده از مفاهیم مدیریت استراتژیک، رقابت پذیری، بهره وری و امثالهم ارائه شده است. متأسفانه هیچ یک از این مدل ها قادر به ایجاد بهترین ترکیب این دو بعد برای تعیین استراتژی های مناسب تحول سازمان ها نیست. بنابراین، نیاز به توسعه مدلی است که بتواند وضعیت و بقای سازمان ها را در فضای عملیاتی خود براساس توانایی ها و انگیزه ها تعریف کند. مدل شکوفایی سازمان (SOPM) با ملحوظ داشتن توانایی ها و انگیزه ها در شرایط و فضای عملکرد برای استراتژی های مناسب تحول سازمان ها ارائه شده است. مهم ترین هدف مدل، تعیین وضعیت سازمان در رابطه با توانایی ها (شامل عوامل درونی مثل بهره وری، کیفیت و ....) و انگیزه ها ( شامل عوامل مرتبط بیرونی مثل رقابت اقتصادی، اجتماعی و ...) و سپس ارزیابی این عوامل (کمی و کیفی) برای تعیین جایگاه سازمان در فضای عملیاتی خود و ایجاد استراتؤی های اصلی برای تحول سازمان است. آخرین گام مدل، طرح ریزی قدم های اجرایی با توجه به مهم ترین و مؤثرترین عوامل مربوط به استراتژی های تعیین شده و زمانبندی اجرای آنهاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مطالعه تطبیقی دو سیاست تأمین مالی یارانه بخش انرژی از طریق انبساط پایه پولی با افزایش قیمت حامل انرژی
        حسین باستانژاد
        تعیین سقف در بازار کالاها و خدمات و عوامل تولید، به طور مستقیم موقعیت تعادلی بازارهای مذکور را متأثر ساخته و شکاف قیمتی نیز به وجود می آورد. شکاف قیمتی پیش گفته در کنار تقاضاهای اضافی ناشی از سیاست سقف قیمت، لزوم تأمین منابعی پایدار برای تداوم اجرای چنین سیاست هایی اجتن چکیده کامل
        تعیین سقف در بازار کالاها و خدمات و عوامل تولید، به طور مستقیم موقعیت تعادلی بازارهای مذکور را متأثر ساخته و شکاف قیمتی نیز به وجود می آورد. شکاف قیمتی پیش گفته در کنار تقاضاهای اضافی ناشی از سیاست سقف قیمت، لزوم تأمین منابعی پایدار برای تداوم اجرای چنین سیاست هایی اجتناب ناپذیر می سازد. عدم تحقق منابع اجرایی سیاست های مذکور از یک سو بودجه دولت را با عدم تعادل مواجه ساخته و از سوی دیگر، ضمانت اجرای آن سیاست ها را با تردید مواجه می نماید. حامل های انرژی نیز جزء کالاها و خدماتی بوده که سیاست سقف قیمت با هدف حمایت از مصرف کنندگان و صنایع داخلی، در طول سه دهه گذشته در بازار آنها اعمال شده است، اما محدودیت منابع مالی و افزایش هزینه فرصت حامل های انرزی، تداوم اجرای این سیاست را (توسط دولت) دشوار ساخته است. بنابراین تعدیل بهای حامل های انرژی به منظور تأمین کسری بودجه این بخش در مقابل استقراض بانکی برای تداوم اجرای سیاست سقف قیمت به عنوان دو سناریو طرح شده، محور این فرایند مطالعاتی را تشکیل می دهد. البته هر نوع اقدام پیشنهادی برای تعدیل قیمت حامل های انرژی به طور اخص و سایر کالاها و خدمات به طور اعم، مستلزم شناسایی اثرات درآمدی، توزیعی و تورمی آنها بوده که از آن میان، اثرات درآمدی و تورمی تعدیل قیمت بخش انرژی، محور این تحقیق را تشکیل می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - توسعه ساختارهای مهندسی و تکوین محصول در صنعت
        سیدمحمد سید حسینی جمشید ناظمی
        ساختار مدیریتی نامناسب، علت بسیاری از تأخیرهای زمانی، افزایش هزینه و از دست دادن فرصت های بازار در پروژه های تکوین محصول است. این مقاله، با تشریح عناصر مؤثر بر هماهنگی سازمانی، روشی برای شناسایی وضعیت سازمان ها و مقایسه آنها با رقبای برتر در اختیار می گذارد و در ضمن، وی چکیده کامل
        ساختار مدیریتی نامناسب، علت بسیاری از تأخیرهای زمانی، افزایش هزینه و از دست دادن فرصت های بازار در پروژه های تکوین محصول است. این مقاله، با تشریح عناصر مؤثر بر هماهنگی سازمانی، روشی برای شناسایی وضعیت سازمان ها و مقایسه آنها با رقبای برتر در اختیار می گذارد و در ضمن، ویژگی ها و نقاط ضعف در هر مرحله از رشد سازمانی-تشکیلاتی را در قالب فرصتی برای بهبود طرح می نمایاند. همچنین در ادمه تشریح ساختاری، تحول در روش تکوین محصول از طریق به کارگیری مهندسی همزمان . مهندسی معکوس به عنوان کار پایه های تکوین محصول مورد بررسی قرار می گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر انتشار حق تقدم بربازده سهامداران در بورس تهران
        علی جهانخانی ابراهیم عباسی
        در این مقاله واکنش قیمت سهام نسبت به خبر افزایش سرمایه از طریق حق تقدم بررسی شده است. در این بررسی، بازده های غیر عادی پیرامون هفته های مجمع و بعد از اعلام خبر 206 مورد حق تقدم، محاسبه و شناسایی می شوند. نمودارهای توصیفی از بازده های غیرعادی متوسط و تجمعی نشان دادند که چکیده کامل
        در این مقاله واکنش قیمت سهام نسبت به خبر افزایش سرمایه از طریق حق تقدم بررسی شده است. در این بررسی، بازده های غیر عادی پیرامون هفته های مجمع و بعد از اعلام خبر 206 مورد حق تقدم، محاسبه و شناسایی می شوند. نمودارهای توصیفی از بازده های غیرعادی متوسط و تجمعی نشان دادند که واکنش بازار قبل از اعلام خبر، تفاوت معنی داری با صفر ندارد. این بدان معنی است که قبل از اعلام خبر، اطلاعات خاصی به بازار درز نکرده است. بازار، توان پیش بینی قیمت ها را ندارد. واکنش های تأخیری وبیش از حد بازار در هفته های پیرامون مجمع حاکی از این است که سرمایه گذاران به افشای خبر حق تقدم توسط شرکت اعتماد ندارند و عدم تقارن اطلاعاتی، کماکان بعد از اعلام خبر وجود دارد. بازده های غیر عادی تجمعی از 15 هفته قبل تا 12 هفته بعد از مجمع، حاکی از 17 درصد افزایش ثروت سهامداران است. با تشکیل سه پرتفوی از درصدهای حق تقدم رابطه بین افزایش سرمایه و درصد بازده های غیر عادی تجمعی در هفته 12 بعد از مجمع بررسی شد. نتیجه نشان داد که اگر چه رابطه ای قوی بین این متغیرها وجود ندارد، اما بیشترین بازده های غیر عادی تجمعی، مربوط به شرکت هایی است که بیش از 100 درصد افزایش سرمایه داده اند و به علاوه مقایسه میانگین قیمت بازار حق تقدم و میانگین ارزش تئوریک حق تقدم نشان داد که طی دوره مورد مطالعه (76-1370)، گواهینامه حق تقدم، کمتر از ارزش تئوریک آن مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین دلایل قیمت گذاری ارزان گواهینامه های حق تقدم، تقبل ریسک نقدینگی است. این موضوع، بازده اضافی حدود 7 درصد را برای خریداران حق تقدم به ارمغان آورده است. پرونده مقاله