ارزیابی اقتصادی و سیاست های کنترل آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل: مورد تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیجمشید پژویان 1 , علی مقیمی نیا 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: آلودگی هوا, پیامد خارجی, مالیات بر بنزین, مالیات بر مسافت, مالیات بر اتومبیل, کشش های قیمتی و درآمدی, تقاضای مسافت
, 
, طی شده,
چکیده مقاله :
آلودگی هوا که در حال حاضر یکی از عمده ترین مشکلات شهر تهران است به عنوان یک پیامد خارجی منفی هزینه هایی را بر اقتصادکشور تحمیل می کند. این هزینه ها که بعضاً قابل محاسبه نیز نم یباشد، در بلندمدت بر مشکلات زیست محیطی کشور افزوده و شرایطرا جهت دستیابی به توسعه پایدار دشوار خواهد ساخت. بدین لحاظ می بایست با کنترل و کاهش آلودگی هوا، زمین ههای لازم را جهتایجاد بسترهای مناسب رشد و توسعه اقتصادی فراهم نمود. کنترل آلودگی هوا در دو محور قابل ارزیابی است. محور اول ایجاد ضابطه وکنترل از سوی سیاستگذار است و محور دوم برقراری مالیا تهای زیست محیطی را در برم یگیرد. با استفاده از برآوردهای انجام شدهتوسط الگویی که آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل را برای تهران مورد تجزیه و تحلیل قرار م یدهد، به این نتیجه م یرسیم کهتقاضای مسافت یک کالای کم کشش است که ناشی از پایین بودن قیمت بنزین در تهران م یباشد. نتایج حاصل از برآوردهای انجامشده پس از برقراری مالیات های زیست محیطی (مالیات بر قیمت بنزین و مسافت و مالیات بر اتومبیل) نیز بیانگر این است که با توجهبه کم کشش بودن تقاضای مسافت طی شده، برقراری این نوع مالیات ها صرفاً برای اهداف درآمدی دولت مفید است، در حالی کهاهداف پیگویی یعنی کاهش آلودگی از طریق کاهش تقاضا توسط مصرف کنندگان با برقراری این نوع مالیات ها نتایج رضایت بخشی رابه دنبال نخواهد داشت.
The air pollution which is at present on of the most important problems in the city of Tehran, as anexternality, imposes costs and expenses on the economy of the country. These costs which are sometimesunaccountable while add to the environmental issues in the long – run and aggravate the circumstances inaccessing to sustainable development. So, by controlling and reducing the air pollution the necessarygrounds for creating appropriate and suitable conditions for growth and development should be prepared.Controlling the air pollution can be assessed in two directions (pivotal stages).First, posing rules and controls by the policymakers and second, setting environmental taxes. Using theestimations by the model which analysis the air pollution resulted from transportation in Tehran, weconclude that the distance demand is a less elastic factor (good) which is due to the low price of gas inTehran. The findings of the estimations after setting (posing) environmental taxes (taxes on the price of gasand distance plus taxes on vehicles) also, indicate that considering the less elasticity of the driven distancedemand, setting these types of taxes is merely useful for the income purposes of the government, while,pigovian purposes, that is, reducing the air pollution through reducing demand by consumers Will not besatisfactory via posing these types of taxes