ارایه مدل شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان و تأثیر آن بر بهبود عملکرد مدیریتی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سایپا)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیامامعلی ساعتی قره موسی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , هوشنگ تقی زاده 3 , مجید باقرزاده خواجه 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: رفتار بوتلگینگ کارکنان, عملکرد مدیریتی, مدیریت دانش سازمانی.,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر ارایه مدل شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان و تأثیر آن بر بهبود عملکرد مدیریتی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی بود. این تحقیق از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی (از نوع مقطعی) میباشد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع در زمرة تحقیقات اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان شرکت سایپا میباشد که نمونهای به حجم 256 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی هر یک از ابزار سنجش از طریق آزمونهای آماری به تأیید رسیده است. نتایج تحلیلها نشان داد عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان شامل عوامل فردی (ضعف در بیان ایدهها، عدم تناسب ایده با فعالیت کاری، سطح آگاهی پایین فرد، تجارب منفی، تمایل به حفظ ایده فردی، عملگرایی ضعیف، شخصیت و تیپ درونگرای فرد، عدم اعتماد به مدیران و سرپرستان، ترس از سرقت ایده، علاقه و انگیزش پایین فرد به رهیافت پیشرفت، عدم تناسب ایده با نیاز سازمان، ریسکگریزی فردی) و عوامل سازمانی (فرهنگ محافظه کار سازمانی، عدم دسترسی به منابع، ساختار بروکراتیک سازمان، نظارت و کنترل سازمانی، تفویض اختیار و استقلال پایین کاری، جریان ضعیف اطلاعات در سازمان، جو سازمانی، عدم حمایت مدیران از ایدههای نو، فرهنگ فردگرایی در سازمان، ضعف سیستم پاداش در سازمان، عدم وجود تیمهای سازمانی، مدیریت ضعیف دانش در سازمان، فقدان منابع تکنولوژیکی و آزمایشگاهی در سازمان، سبک مدیریت سازمان، مهارت و دانش پایین مدیریت سازمان) میباشد.
The main purpose of this study was to present a model for the formation of employee bootlegging behavior and its effect on improving managerial performance with the mediating role of organizational knowledge management. In terms of method, this research is descriptive-survey and in terms of purpose is applied research and in terms of type is exploratory research. The statistical population is managers and experts of Saipa company a sample of 256 people were selected by simple random sampling and studied. Interviews and questionnaires were used to collect data. The results of the analysis showed that the factors affecting the formation of employees' bootlegging behavior include individual factors (weakness in expressing ideas, incompatibility of ideas with work activity, low level of personal awareness, negative experiences, tendency to retain individual ideas, poor pragmatism, personality and introverted type). Lack of trust in managers and supervisors, fear of idea theft, low interest and motivation in the approach to progress, incompatibility of the idea with the needs of the organization, individual risk aversion) and organizational factors (organizational conservative culture, lack of access to resources, bureaucratic structure, supervision And organizational control, delegation of authority and independence of work, poor flow of information in the organization, organizational climate, lack of support of managers for new ideas, culture of individualism in the organization, weak reward system in the organization, lack of organizational teams, poor knowledge management in the organization, lack Technological and laboratory resources in the organization, organizational management style, low management skills and knowledge of the organization).