تبیین عوامل پیامدی الگوی برند سازی در صنعت حمل و نقل جادهای کالا با رویکرد آینده پژوهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیپرویز تورانی قزوینی 1 , اصغر مشبکی اصفهانی 2 , حمید رضا سعیدنیا 3 , علی بدیع زاده 4
1 - مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد واحد امارات
2 - استادتمام دانشگاه تربیت مدرس(دانشکده مدیریت واقتصاد،گروه مدیریت بازرگانی)
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - علی بدیع زاده استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،ایران
کلید واژه: آینده پژوهی, الگو, برند سازی, حمل و نقل جاده ای کالا, کسب و کار,
چکیده مقاله :
علیرغم اهمیت بالای تأثیربرندسازی بررونق ورشدکسب وکارهادربستراقتصادهای ملی، وپیامدهای توسعهای آن برای صنایع مختلف دربازههای زمانی حال وآینده،دادههای آماری حکایت ازبهرهمندی پایین صنعت حمل ونقل جادهای کالاکشورازاین ظرفیت عظیم علمی،متناسب باقابلیتهای بینظر و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل پیامدی الگوی برند سازی درصنعت حمل ونقل جادهای کالادرکشورایران بارویکردآینده پژوهانه است.این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی-کاربردی؛ باپارادایم تفسیری-ساختاری؛رویکردآمیخته باروشهایکیفی داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری، در بستر تحلیل روندها با رویکرد آینده پژوهانه است؛منبع گردآوری دادهها در فازکیفی مقالات، اسنادبالادستی، مصاحبهها و در فازکمی پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل دادهها در فاز کیفی داده بنیاد/ نظاممند با بهرهمندی از نرم افزار مکس کیو دا و درفاز کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل میباشد و جامعه آماری آن تلفیقی از نخبگان و خبرگان حوزه حمل ونقل جادهای کالا، علم مدیریت بازرگانی وعلم آینده پژوهشی بودهاندکه با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند. براساس یافتههای این پژوهش مهمترین عوامل پیامدی الگوی برند سازی کسب وکارهای صنعت حمل ونقل جادهای کالا عبارتند از: تقویت فضای رقابتی، افزایش نوآوری، ارائه ارزش اضافی، کاهش پیچیدگی، جبران فشار قیمت، کاهش ترافیک جادهها، کاهش ریسک، بازگشت سرمایه، نوسازی ناوگان، سودآوری و پایداری برند، افزایش رضایت مشتریان، انتخاب آسان و مطمئن، ارتقاءکیفیت سفر، ایجاد تمایز، رشد کمی و کیفی خدمات، استانداردسازی خدمات، کاهش سوانح رانندگی و ارتقاء امنیت سفرها، کاهش مصرف سوخت ودر نتیجه شناخت این عوامل وتوجه به آنها مدیران رادرزمینه برنامه ریزی راهبردی برای رشد وتوسعه کسب وکارهای مرتبط باصنعت حمل و نقل جادهای کالا وآیندهای مطلوب یاری می-نماید.
Despite the great importance of branding on the growth and development of businesses in the national economy, and its development implications for various industries in the present and future, the statistical data indicate the low efficiency of the road transport industry of this huge scientific capacity, commensurate with the capabilities. The aim of the present study is to explain the consequential factors of the branding model in the freight transportation industry in Iran for future research. This research has an exploratory-applied nature; With interpretive-structural paradigm; a mixed approach of qualitative data-based methods and quantitative method of structural equations is a futuristic approach to the analysis of processes; Using Max QD software and a small phase of structural equations using LISREL software, its statistical population is a combination of elites and experts in the field of freight transport, business management science and the science of the future of research. They were identified and selected by snowball method. Based on the findings of this study, the most important outcome factors of the branding model of businesses in the freight transport industry are: increasing innovation, providing added value, reducing complexity, compensating for price pressure, reducing road traffic, reducing risk, return on investment, increasing satisfaction Customers, differentiation, quantitative and qualitative growth of services, standardization of services, reduction of fuel consumption and, consequently, recognizing these factors and paying attention to them, help managers in strategic planning for the growth and development of businesses related to the freight transport industry and favorable future. .
-
_||_Despite the great importance of branding on the growth and development of businesses in the national economy, and its development implications for various industries in the present and future, the statistical data indicate the low efficiency of the road transport industry of this huge scientific capacity, commensurate with the capabilities. The aim of the present study is to explain the consequential factors of the branding model in the freight transportation industry in Iran for future research. This research has an exploratory-applied nature; With interpretive-structural paradigm; a mixed approach of qualitative data-based methods and quantitative method of structural equations is a futuristic approach to the analysis of processes; Using Max QD software and a small phase of structural equations using LISREL software, its statistical population is a combination of elites and experts in the field of freight transport, business management science and the science of the future of research. They were identified and selected by snowball method. Based on the findings of this study, the most important outcome factors of the branding model of businesses in the freight transport industry are: increasing innovation, providing added value, reducing complexity, compensating for price pressure, reducing road traffic, reducing risk, return on investment, increasing satisfaction Customers, differentiation, quantitative and qualitative growth of services, standardization of services, reduction of fuel consumption and, consequently, recognizing these factors and paying attention to them, help managers in strategic planning for the growth and development of businesses related to the freight transport industry and favorable future. .