تحلیل کلان مدل های تصمیم گیری پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسیدمحمدحسین موسوی 1 , کریم حمدی 2 , حسین وظیفه دوست 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،گروه مدیریت، تهران،
2 - مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
3 - مدیرگروه اجرایی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
کلید واژه: مدلهای تصمیم گیری, فضاهای فیزیکی و مجازی, پیش بینی مؤلفه های رفتار خرید مصرف کننده,
چکیده مقاله :
زمینه: وظایف دانش آموختگان دانشگاهی در حوزه مدیریت بازاریابی، ارائه برنامه استراتژیک با نگاه آینده پژوهی در باره رفتار مصرف کننده به صورت مدلی در جهت توانمندسازی بازاریابان و و مخصوصا مصرفکنندگان میباشد. هدف: در این مقاله پژوهشی تلاش بر این است، مدلهای تصمیم گیری پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده با تحلیلی کلان، در فضای فیزیکی و مجازی مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا قوانین و فرایند مدل های تصمیم گیری خرید و سپس شکل-گیری انواع مدلهای تصمیم گیری با پاداریمهای غالب در فضای رقابتی جهانی فیزیکی و مجازی، با کمک علم و فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر تعامل و تبادل، پرداخته شود. روشها: با هدف دستیابی به نتایج تحقیق، با طراحی پرسشنامه با جامعه آماری 346 نفر و درجهبندی پنجگانه لیکرت با 5 زیرمقیاس، همچنین تایید پرسشنامه با آلفای کرانباخ 754/0، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و جهت بررسی دو حالت معناداری، استاندارد بودن و برازش مناسب مدل سؤالات انتخابی برای عاملهای تحت بررسی از شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نرم افزار لیزرل با مقدار df/2x برابر با 2.22 استفاده شد.یافته ها: بدین منظور دادههای تحقیق از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده از آزمون مربع کای بارتلت با سطح معناداری 0.000 و شاخصKMO جهت کفایت نمونه برابر با 0.765 میباشد. نتیجه گیری: با استفاده از آماره ارزش ویژه، و ماتریس حاصل از چرخش عاملها، دو عامل اصلی با عناوین عامل رفتاری با دو مؤلفه و محرکها هم با سه مؤلفه، در مجموع با بیش از 63 درصد واریانس شناسایی و استخراج شده اند.
Background: The duties of university graduates in the field of marketing management are to present a strategic plan with a forward-looking perspective on consumer behavior as a model for empowering marketers and consumers in particular.Purpose: In this research paper, it is attempted to investigate the models of predicting consumer buying behavior with macro analysis in physical and virtual space. First, the rules and process of purchasing decision models, and then the formulation of a variety of decision models with the prevailing antimatter in the physical and virtual global competitive environment, with the help of interaction and exchange science and information science and technology.Methods: In order to achieve the results of the research, by designing a questionnaire with a statistical population of 346 people and a five-point Likert scale with 5 subscales, also a questionnaire with Cronbach's alpha of 0.754, using SPSS statistical software and two statistical tests. Significance, standardization and appropriate fit of the selected questions model for the factors under investigation were confirmed by the LISREL Confirmatory Factor Analysis indices of 2.22 df / 2x.Results: For this purpose, the data of exploratory factor analysis using chi-square test with significance level of 0.000 and KMO index for sample adequacy is 0.765.Conclusion: By using From equity statistics, And the matrix of agent rotation, two main factors with two-factor behavioral agents, and three-factor stimuli, with more than 63% of the variance were identified and extracted.
_||_