بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بواسطه رضایت کارکنان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلیرضا میبدی ثانی 1 , علی اصغر هادی زاده 2 , محمدرضا بهرام زاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.
2 - عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی کاویان، گروه مدیریت، ایران، مشهد
3 - عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی کاویان، گروه مدیریت، ایران، مشهد
کلید واژه: بازاریابیداخلی, رضایتشغلی, کیفیتمحصول,
چکیده مقاله :
امروزه، نهادهای خدماتی و تولیدی بهمنظور جلب رضایت مشتریان و افزایش وفاداری آنها همواره سعی در خلق مزیتهای رقابتی مختلفی هستند که بر این مبنا، غالباً تحقیقات بازاریابی و ارتقاء کیفیت را بهعنوان محور اصلی پژوهشهای خود قرار دادهاند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بهواسطه رضایت کارکنان در بین کارکنان و مشتریان در شرکت تولید خمیرمایه (مخمر خشک فوری) با 360 کارمند بوده است که به روش توصیفی و پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری این پژوهش که از جامعه آماری دوگانه کارمندان و مشتریان انتخاب شده است شامل 248 نفر از کارکنان شاغل در کارخانه و دفتر مرکزی و همچنین 355 نفر از مشتریان این محصول بود. برای به دست آوردن این حجم نمونه برای جمعیت مشتریان از روش نمونهگیری بر اساس قاعده سرانگشتی و برای جمعیت کارکنان از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. دادههای موردنیاز توسط پرسشنامههای محقق ساخته جمعآوری گردید. در این مطالعه، از نرمافزار "اسپیاساس" نسخه 26 برای توصیف اطلاعات و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار "آموس" نسخه 24 برای پاسخ به فرضیههای تحقیق استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بهواسطه رضایت کارکنان وجود دارد که در ادامه محقق پیشنهادهایی را نیز بر همین مبنا ارائه داد.
Today, in order to satisfy customers and increase their loyalty, service and manufacturing institutions are always trying to create various competitive advantages, based on which, they have often made marketing research and quality improvement as the main focus of their research. The purpose of this study was to investigate the relationship between internal marketing and product quality due to employee satisfaction among employees and customers in the dough production company (instant dry yeast) with 360 employees, which has been done by descriptive and survey methods. The statistical sample of this study, which was selected from the dual statistical population of employees and customers, included 248 employees working in the factory and head office, as well as 355 customers of this product. To obtain this sample size for the customer population, the sampling method is based on the thumb rule and for the employee population, the simple random sampling method is used. The required data were collected by researcher-made questionnaires. In this study, SPSS software version 26 was used to describe information and model structural equations using Amos software version 24 to answer research hypotheses. The results of this study showed that there is a significant relationship between internal marketing and product quality due to employee satisfaction, which then the researcher made some suggestions based on this
_||_